Bug tijdens rijden van een gepland rondje

Ik plande een rondje van 20,9 km met 40 punten in de routebeschrijving. Maar al heel snel na het vertrek gaf de planner aan dat ik bij punt 22/40 was en dat ik al 9 km gereden zou hebben. Het rode puntje op de kaart gaf echter steeds precies mijn actuele positie aan.
Toen ik ongeveer op de helft van het rondje was, begon de planner met de aanwijzing ‘Ga naar het startpunt van de route’ en het punt in de beschrijving was --/40. Verder zou ik 0 m van 20,9 km gereden hebben, maar het voortgangslijntje was helemaal gevuld. Vanaf hier stopten de gesproken aanwijzingen.
Tijdens het verder fietsen kwam er steeds heel kort een flits met een correcte aanwijzing, maar het punt in de beschrijving was dan bijv. 21/49 (de route was dus ineens 9 punten langer) en de afgelegde afstand was dan bijv. 7 km van 28,2 km. En daarna dan weer ‘Ga naar het startpunt van de route’.
Naarmate ik dichter bij het start- en eindpunt van de route kwam, werd de volgens de planner afgelegde afstand steeds korter. Bijna thuis stond er ‘170 m van 20,9 km’ en beschrijvingspunt 22/40.
Dit lijkt op een bug in de app. Ik heb dit verschijnsel nu al diverse keren meegemaakt. Zijn er meer gebruikers die dit ervaren?

Ko van den Berg
iPhone 14 IOS 16.3.1
Routeplanner versie 5.2.8

Ik heb geen Apple produkten.
En ik gebruik de routeplanner alleen om tracks te maken op mijn desktop.

Maar van mijn Garmin weet ik dat je het automatisch herberekenen van routes moet uitschakelen.
Als ik op mijn Garmin een route volg met afslagaanwijzingen, dan wordt de route herberekend, zodra ik een meter van de route op de Garmin afwijk.
Tenzij ik het herberekenen van de route heb uitgeschakeld.

De workaround houdt in dat je zoveel mogelijk tussenpunten (waypoints) in je route aanwijst.

Beste Ko,
Er zijn soms problemen met de app, maar dit is wel erg bont. Zoals jij het beschrijft rij je waarschijnlijk tegen de richting van de route in, zou dat kunnen? Dan raakt de bewegwijzering van slag.

Groet,
Pauline

Rondje in de verkeerde richting gereden: dat dacht ik eerst ook.

Op een paar honderd meter van huis op de kruising zou ik moeten kiezen tussen rechtsaf gaan, of rechtdoor gaan, omdat begin en einde van de route daar samenkomen. De routeaanwijzing was daar echt rechtsafslaan. Bovendien klopten de aanwijzingen gedurende de eerste paar kilometers. Alleen het aantal afgelegde kilometers was fout en ook de telling van het aantal routedetails (22/40). Pas toen ik halverwege was, liep de planner helemaal in het honderd met ‘Ga naar het startpunt van de route’.