De Fietsersbond moet zich niet inzetten voor tweewielers met een kenteken

Het probleem is dat de belangen van de berijders van speed-pedelecs in een aantal gevallen haaks staat op die van niet gemotoriseerde fietsers. Iets vergelijkbaars zie je met wielrenners. Ik zie de Fietsersbond ook niet zo snel opkomen voor de mogelijkheden om in grote groepen hard te rijden of voor mountainbikers om in de bossen te crossen. Logisch, want zij hebben hun eigen bond.

Het is een beetje als lang geleden bij de ANWB die is ontstaan vanuit de Haagse en Haarlemse Vélocipèdeclubs maar die al snel vooral gemotoriseerd is geraakt. Ik denk zelf niet dat dit een weg is die de Fietsersbond moet gaan net als dat ze geen vertegenwoordigers zijn voor berijders van een Solex. Het is niet voor niets dat ze ooit zijn begonnen onder de naam ‘Eerste, Enige, Echte Wielrijders Bond’ om juist aan te geven dat ze in veel gevallen haaks stonden op het gevoerde beleid van de ANWB.

Hoewel ik vind dat speed-pedelecs absoluut hun plaats hebben in het verkeer en hun belangen goed vertegenwoordigd moeten worden, denk ik niet dat ze thuis horen bij de Fietsersbond zoals deze er nu staat. Daarvoor zijn die belangen simpelweg té verschillend met die van het overgrote deel van de fietsers die niet of heel beperkt zijn gemotoriseerd. Anders ligt dat bij een gewone pedelec of elektrische fiets omdat daar het fietsgedrag van de fietser niet noemenswaardig verschilt van een analoge fietser. Dat ze zich daarmee zouden degraderen tot een zoals Lomito noemt driewielersbond is volkomen onzinnig omdat de speed pedelecs in het totale fietsaanbod, net als ligfietsers en velomobielen, maar een zeer beperkt deel uitmaken van het totaal aan fietsbewegingen. Ik ben daarom wel benieuwd naar de uitslag van de Fietstelweek wat het percentage van speed-pedelecs is in het geheel van deelnemers.

1 like