Opgevoerde e-bike: Waar zit nou eigenlijk het gevaar?

Al langer speelt de discussie over het gevaar van opgevoerde e-bikes. Inmiddels beschikt de politie over rollenbanks waar de e-bike getest kan worden op de maximum snelheid. Is de fiets sneller dan de toegestane 25kmh, dan volgt een boete, en bij herhaalde overtreding confiscering van de fiets.
Is dat terecht? Welk doel wordt hier bereikt?
Waar menigeen op een gewone fiets al lekker voor de wind trappend harder rijdt dan 25kmh, een racefietser die snelheid voor watjes vindt en gemìddelden van 30kmh aantikt, is een begrenzing van een e-bike sowieso al raar.
Beter zou het zijn te kunnen kiezen uit categorien van ondersteuning voor je fiets, zoals we dat bij de gewone fiets ook kennen: Stadsfiets. Tourfiets. Racefiets. 25km, 35km, speedpedelec bijvoorbeeld
Wil je een rustig gangetje, dan kies je voor een fiets die pak m beet, 25 gaat. Wil je wat vlotter, dan kies je voor een fiets die dat kan. Doelgerichte ondersteuning dus.
Ooit was het doel van de Fietsersbond het terugdringen van de auto. De auto werd gezien als gevaarlijk voertuig. Groot, snel, en bij aanrijdingen vaak dodelijk verwondend.
Nu wordt de (opgevoerde) e-bike door de bond gezien als gevaarlijk. Weliswaar klein, maar snel en daardoor gevaarlijk.

Het doet me denken aan de komst van de eerste trein: Niet harder dan 25, anders raken onderweg gepasseerde kippen van de leg en koeien aan de zure melk.

Ik denk dat het verstandig is wanneer de Fietsersbond weer onverkort gaat kiezen voor de fiets, of dat nu een gewone terugtrapremfiets is, een toerfiets met 101 versnellingen, een kalmpjes rijdende e-bike of een speedpedelec. Allemaal 1 fietsfamilie, die de auto kan verslaan in aantrekkelijkheid.
Juist die wat snellere e-bikes zijn van groot belang bij het terugdringen van woon-werkverkeer. Door er mee om te gaan zoals de Fietsersbond nu doet en landelijk omarmd wordt door de autolobby, werkt juist contraproductief.
Auto’s worden hoe langer hoe groter en nemen hoe langer hoe meer kostbare ruimte in in onze woongebieden. Door hun grootte zijn ze onoverzichtelijker, minder wendbaar en ook nog 's, als elektrisch, sneller in acceleratie. Veel gevaarlijker dan in de tijd van het ontstaan van de Fietsersbond.
Door het opheffen van fietspaden langs 30km wegen worden auto’s en fietsen ook nog eens gedwongen smalle wegen te delen. Een fiets begrensd op 25kmh en een auto die 30 mag, maar sneller wil op een smalle 30km weg. Wie verzint toch dit soort absurde combi’s?

Afijn. Terug naar de rollenbank. De rollenbank is een oplossing aan de verkeerde kant van het probleem. Pak het probleem aan waar het probleem zit: Een forse beperking van de openbare ruimte door een veel te veel aan obesitas leidende auto’s.

Het probleem is namelijk niet de snelle fiets, maar de beperkte ruimte waarin die fiets kan functioneren.

Terug dus naar de basis van de Bond: gun de ruimte aan de fìetsers, niet aan de autos. Minder autos is meer ruimte voor de hele fietsfamilie. Goed voor ons, goed voor het milieu.

Groet
Huup

2 likes

Je pleit voor verschillende categoriëen ondersteuning, maar die zijn er gewoon al: namelijk de ebike en de speed pedelec.

Naarmate de motor krachtiger en de snelheid hoger wordt, zullen op een gegeven moment toch iets van een helm, een aansprakelijkheidsverzekering en regels over wáár je mag rijden nodig zijn. Dus érgens zal ook een grens tussen verschillende categoriëen ondersteuning moeten zijn.

En dat is ook al hartstikke duidelijk geregeld:

  • Ebike = max 250W ondersteuning (dus geen gashendel) tot 25 km/u en mag verder op precies dezelfde manier gereden worden als een spierkrachtfiets: geen helmplicht, geen speciale verzekering, geen rijbewijs, geen leeftijdsgrens, geen kenteken en mag op het fietspad.

  • Speed pedelec = ondersteuning tot 45 km/u en verplicht een kenteken, aansprakelijkheidsverzekering, typegoedkeuring, VIN nummer, rijbewijs, minimumleeftijd, helm etc. En moet in de bebouwde kom op de rijbaan vanwege de snelheid.

Dus…

  • Er is terecht een onderscheid.
  • Dat onderscheid is super duidelijk.
  • Dan is het ook logisch dat er op dat onderscheid gehandhaafd wordt. Want als ik vrijelijk mijn ebike mag opvoeren en lekker zonder helm, kenteken en verzekering met 30 km/u over het fietspad mag, waarom mag 35 dan niet stiekem óók? Of 40? Of 60? Of 80?

Spierkrachtfietsen zijn wmb een ander verhaal, omdat 30+ fietsen een fysieke inspanning vereist waardoor je je bewust bent van de snelheid, én getraindheid, waardoor snelle fietsers over het algemeen ook geoefende fietsers zijn.

Ik ben helemaal vóór meer ruimte voor de fiets, maar dat staat los van mijn opvatting dat opgevoerde ebikes gewoon illegale brommers zijn en in de shredder thuishoren.

Overigens is de grote meerderheid van de artikelen over (opgevoerde) fatbikes oerdomme clickbait van AD-niveau, en ook de politiek surft veelal lekker mee op de ophef zonder eerst gewoon rustig de feiten op een rijtje te zetten. Zelfs onze eigen fietsersbond doet hier helaas aan mee (in de titel) Fatbikes: van speels tot spelbreker - Fietsersbond

2 likes

Op een e-bike en wind in de rug en op minimale ondersteuning - conditie op peil houden - ga ik vlot over de 25km per uur heen. Op maximale ondersteuning lukt het eenvoudig om 25 tot 30 km te halen. Persoonlijk en daarbij speelt ook mijn leeftijd een rol is in de stad het al heel mooi om 15-20 km per uur aan te houden. Voor fietsen vergelijkbaar met bromfietsen gelden regels die voor pedelecs en bromfietsen gelden. Een bromfiets die als motorfiets is uitgerust wordt ook van de weg gehaald.

Als het goed is houdt je ebike boven de 25 op met ondersteunen. Zo niet: pas op voor de rollenbank van Oom Agent :wink:

@huup, als eerste, welkom op het forum.
Als tweede, ik begrijp jouw statement, maar ik ben het oneens met jouw conclusie.

@shrek geeft al aan dat er al allerlei onderscheid is.

De rollerbank is geen oplossing. De rollerbank is een middel om te handhaven.
Er is een categorie “fietsers” die klaarblijkelijk hun electrische fiets opvoeren (zonder hievoor onderbouwende cijfers te hebben, stel ik dat die categorie vooral te vinden is onder de jeugd en onder de 30ers/40ers). Die categorie is het probleem.
Niet de bond, niet de infrastructuur, niet de grotere auto, niet de opgevoerde fiets.
Wel de mens, die ervoor kiest harder of onverantwoordelijker te rijden dan de situatie of wegindeling toestaat (zowel op de fiets als in de auto).

Klopt bij 25 km per uur stopt de ondersteuning, maar op het vlakke of licht dalend en wind in de rug, ga ik vaak over de snelheid van 25KM heen.

Wat @shrek in feite ook al opmerkt, in een racefietser die op eigen kracht 30+ rijdt heb ik meer vertrouwen in stuurvaardigheid en inschatten verkeerssituaties dan in een willekeurige e-bike of speedpedelec bestuurder. Om die snelheden op eigen kracht te halen moet je veel fietsen, dus veel ervaring opbouwen. Die ervaring brengt een e-bike bestuurder niet noodzakelijkerwijs direct mee.

Ben het wel met je eens dat we teveel ruimte hebben gegeven aan automobilisten en dat de verdeling van de openbare ruimte fundamenteel anders moet. Een begrenzing op auto’s (ISA) zou ik ook van harte verwelkomen.

@wolfman, ik begrijp wat je probeert te verduidelijken met de op eigen kracht 30+ rijdende racefietsers, maar het is een niet zo gelukkig gekozen voorbeeld, immers, er zijn genoeg ervaringen vermeld op ons forum over de ‘met het snot voor de ogen rijdende wielrenners’ en het door hen creëren van hachelijke of ronduit gevaarlijke situaties. Evenzo als over de 65+er ( mijn leeftijdsgenoten) en electrische fietsen.
Het feit blijft dat de mens de factor is die een situatie (en we kunnen er allemaal minstens 5 bedenken) wel of niet gevaarlijk maakt.
Anticiperend rijden (zowel in de auto als op de motor/brommer/ scooter of de fiets) is iets wat veel ellende kan voorkomen!

Steevast afkomstig van dezelfde grumpy old men, gebaseerd op vooroordelen, die zich aan alles ergeren :wink:

Datzelfde deden eerder ook 2 grumpy old men van het landelijk bureau en die kregen lik op stuk:

1 like

Het is een gegeven dat vooral in de bossen en op de heide, de beperkte ruimte voor fietsers, gedeeld moet worden met vele categorieen fietsers. Dat wetende en ook niet meer met de snelsten mee kunnende, rijd ik altijd uiterst rechts op de paden en houd ik via een spiegel in de gaten wat er achter mij gebeurt. Dat geeft nooit problemen met de wielrijders die over de paden willen racen. Ik denk wel dat op mooie zondagen het wel eens tot problemen kan leiden. Dan rijden groepen in rijen naast elkaar en lijken wel van een andere planeet te komen. De combinatie met snel rijdende fietsers is dan onmogelijk.