Slecht voor conditie… E-bikers

Voordelen

  • Comfortabel: Dankzij de elektrische ondersteuning fiets je licht en comfortabel. Ook met tegenwind of als je tegen een heuvel op fietst. Zo kom je niet meer bezweet op kantoor of school aan.
  • Ideaal voor lange afstanden: Je legt makkelijker grote afstanden af zonder moe te worden. Zorg wel voor een goede accu.
  • Snel: Je kunt langer met een hoge snelheid fietsen dan bij een gewone fiets. Bijvoorbeeld 25 kilometer per uur. Op korte afstand - zeker in de stad - is de e-bike vaak even snel of sneller dan de brommer of auto.
  • Milieuvriendelijker dan de auto of brommer: Je vermindert de uitstoot, wat in de stad extra nuttig is. Zelfs vergeleken met andere elektrische voertuigen is de e-bike duurzamer.

Nadelen

  • Behoorlijk duur in aanschaf: Een elektrische fiets kopen is naar verhouding duur. Wel zijn er flinke prijsverschillen: ze zijn er voor minder dan €1000, maar een luxer exemplaar van een bekend merk kost al snel 2 tot 3 keer zoveel. Je kunt ook een tweedehands e-bike kopen.
  • Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets.
  • Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur**.** Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets.
  • De duurzaamheid en levensduur van e-bikes is flink minder dan normale fietsen.
  • Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets. Veel e-bikes hebben loop-/duwassistentie. Zo is het makkelijker om de fiets bijvoorbeeld in of uit een berging te halen. De fietsdrager op je auto wordt door de elektrische fiets zwaarder belast.

Leuk artikel van joopter123… alleen komt de tekst mij wel erg bekend voor en dat is niet vreemd want ik heb deze tekst zelf geschreven. Alleen de laatste zin is niet van mij. Wel een beetje raar…

Oorspronkelijke tekst in de topic 5 redenen om geen e-bike te kopen door mij geplaatst in september 2021:

1 like