De grote E-biketest 2020, een voorproefje

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-grote-e-biketest-2020-een-voorproefje/

Zo’n honderd testfietsers hebben samen met onze testredacteur Kees Bakker (TestKees) 52 elektrische fietsen getest. Ze hebben 5000 testkilometers gereden en vijfhonderd testformulieren ingevuld. Op 20 april kun je – als je je inschrijft – de test ontvangen. Nu vast een voorproefje. Brede banden. Een goed idee, zegt TestKees ‘De trend om brede banden te…

Ik ben het niet eens met de conclusie van de in tube accu’s. Omdat ik het veel mooier vind dat ze in het frame zitten, is de oplossing van de smerigheid, dat fietsfabrikanten gewoon een systeem moeten verzinnen dat ze beter en dus schoon worden opgeborgen en handiger eruit gehaald kunnen worden. Dat is dus een kwestie van goed ontwerpen. En dat pondje meer is nou niet echt een groot probleem.

Ik vind dat er wel een punt is met de in-tube accu’s. Hoewel dit er veel beter uitziet dan het accu-rack in de bagagedrager of nog erger de accu’s die ergens aan het frame gehangen worden is het grootste nadeel dat het frame open (met kwetsbare contactpunten) ligt zodra de accu is uitgenomen, een ruimte waarin regen/vuil zich kan verzamelen. Sommige fabrikanten lossen dit op met een afsluitbare deur, er is zelfs een fabrikant die een NIET afsluitbare deur heeft :nerd_face: maar weer wel een handvat zodat de zware accu nog enigszins gehanteerd kan worden.

In ieder geval van belang is dat de in-tube accu IN de fiets opgeladen kan worden zodat deze in het frame kan blijven tijdens het opladen.

Andere trends die in opmars zijn: de aandrijfriem en versnellingsbak (Pinion). Lekker high tech (lees: duur, goed voor de omzet) en onderhoudsarm (voor de fietsers die liever alleen fietst en niet schoonmaakt).

Zaken die volgens mij al belangrijk zijn of nog belangrijker gaan worden:

  • accucapaciteit = actieradius
  • goede verlichting (met name voor forensen)
  • anti-diefstal met GPS-tracking
  • service van de verkoper (duurdere real-life fietswinkel met veel service vs goedkopere online fietswinkel met garantie tot aan de voordeur)

Specifiek bij speed pedelecs is een specialisatie te zien van fietsen met een achterwielmotor ten koste van de middenmotor. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de middenmotor doorgaans minder vermogen heeft en daardoor minder geschikt is om langdurig 45 km/u te rijden tussen de auto’s op de rijbaan. De verkoopcijfers bevestigen dit met een groeiend aandeel voor fietsmerken met een achterwielmotor (Stromer, Klever, QWIC).

Ik heb de test doorgelezen.
Wat me opvalt is dat de verschillen zo klein zijn in scores.
Allemaal 8tjes of net er rond. Dat laat me concluderen dat er niet echt slechte e-bikes meer zijn als je ze nieuw of bijna nieuw test.

Het zou een pak interessanter zijn om een duurtest te doen van een paar fietsen met een Bosch Motor, Bafang Motor, schijfremmen versus velgremmen, riem vs ketting en derailleur, en dat dan voor minstens 5000km.
Nadien haal je een paar elementen uit elkaar, en dan weet je iets.

Een test van de actieradius is misschien ooit al gedaan, maar dat had hier ook nog tussen gepast.

De ideale fiets lijkt me nu een intube met het deurtje aan de bovenkant (mooi, stevig), een riemaandrijving en een Nexus 8 of Enviolo naaf, aangedreven door de Bosch Performance line met schijfremmen. Welk merk er dan op het frame staat is dan minder spannend.

Mis ik iets?

1 like

Wat ik ook nog mis als onderwerp: Accu diefstal.
Heb zelf nog geen ervaring met een e-bike maar ik zie wel dat de accu’s een slotje hebben.
Toch worden hier in de buurt (grensstreek regio Nijmegen/Venlo) accu’s gestolen.
Met name in parkeergarages cq fietsenstallingen van apartementencomplexen worden accu’s makkelijk en in flinke aantallen tegelijk ontvreemd. Wat doe je ertegen en is een bagagedrage accu makkelijr te stellen/beveiligen tov een framebuis accu?
Fiets altijd achter slot en grendel zetten lijkt enige optie tnt?

De accu steeds meenemen is in ieder geval een goede gewoonte. Een E-bike zonder accu is vrijwel oninteressant voor dieven, net als fietsen met een lekke band.

Ik geef de voorkeur om de fiets altijd te parkeren in een bewaakte stalling, vooraf even een fooitje geven aan de stallingsmedewerkers en jij en je fiets worden als koning behandeld. Dan gaat echt niemand met je fiets/accu weglopen. In appartementencomplexen is het verstandiger om de fiets altijd in de berging te plaatsen of als je op visite komt de accu mee te nemen.

Wat is het verschil tussen een fooi voor iets waar je al voor betaalt en corruptie? Volgens mij niets!

Ik maak meestal even een praatje met de medewerkers van de “gratis” fietsenstallingen, het gaat hierbij om bijstandstrekkers die al dan niet met financiële dwang te werk gesteld worden in zo’n ondergrondse fietsenstalling. Niet bepaald een opwindende dagbesteding maar altijd beter dan eindeloos bankhangen met een gekorte bijstandsuitkering.

Een praatje maken vinden zij erg prettig merk ik, de meeste fietsers komen met een chagrijnige kop de stalling in, nemen het kaartje in ontvangst en vertrekken gelijk weer. Wat een verschil maakt het dan als er iemand even tijd neemt om naar hun verhaal te luisteren en ook nog een fooitje geeft als dank voor de weinig verheffende maar voor de eigenaar van de dure E-fiets belangrijke taak om de fiets veilig te bewaren.

Als ik later weer een keer kom weten ze precies wie ik ben, mijn fiets mag hier wel naast het kantoor geplaatst worden dan hebben we er goed zicht op… Een paar euro fooi en een vriendelijke bejegening doen echt wonderen, hun dag een stukje leuker en mijn fiets extra veilig.

Prima, uitgebreide test van E-bikes. Ook goed dat de wat onbekendere merken zijn meegenomen, maar het verbaast mij wel dat modellen van een groot merk als Giant niet getest zijn.
Is daar een reden voor?

Een merk niet getest, dat ligt meestal (dacht ik toch) aan het niet beschikbaar stellen door de fabrikant/importeur.

Klopt Sjef, vaak is dat de reden. Meestal wordt dit dan gemeld in de inleiding van tests van producten maar daar vind ik het niet terug. Misschien kan de moderator of redactie van dit forum deze vraag beantwoorden.
Ik vind het sowieso jammer omdat ik goede ervaringen heb met Giants en ik was ook nieuwsgierig naar de motoren (oa van Yamaha) die in het verleden niet stil waren.

De moderator (ik doe ook zoiets) of de redactie (is die er wel?) kan je niet helpen. Wachten of Testkees (Bakker) tijd heeft. Die weet dat, want hij regelt dat van voor tot achter.

We hebben natuurlijk een selectie maken. We doen dat op basis van de volgende criteria:

-We hebben een vergelijkende test gedaan in drie categorieën. De fietsen moeten wel binnen een categorie passen. In categorie 1 en 2 hebben we bijvoorbeeld expliciet gevraagd om modellen met een lage instap. Een fiets van bijvoorbeeld Van Moof valt daardoor af. Ook elektrische bakfietsen en vouwfietsen zitten daarom niet bij de test.

We kunnen niet alle merken mee laten doen. We moeten noodgedwongen een selectie maken. We kiezen op basis van door ons ingeschat marktaandeel. Daarnaast willen we ook enige variatie in modellen vooral bij de type ondersteuning. Dus een merk met unieke innovaties zullen we eerder vragen dan een merk dat de standaard motoren van Bosch gebruikt.

Soms wil een merk zelf niet meedoen. Of ze kunnen de gewenste modellen niet op tijd leveren of andere logistieke redenen. Of ze vinden de test niet interessant genoeg. Of ze zijn in het verleden slecht beoordeeld.

Een merk of model heeft wel meegedaan met de test maar we kunnen de resultaten niet publiceren. Bijvoorbeeld vanwege pech of storing dat niets met dat model fiets te maken heeft.

@TestKees En plannen jullie ook eens een duurtest?

Of analyseer eens een paar fietsen na 2000km om na te gaan of alles nog goed vast hangt en prima werkt?