De Ledenraad van 1 februari in 7 stappen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-ledenraad-van-1-februari-in-7-stappen/

Mooi verslag.

Ik ben het wel eens met de stelling dat de fietsersbond meer de straat op moet. Zelf meegedaan met verlichtingsacties en een enquĂȘte op een winkelstraat die bedoeld was om de gemeente in de goede richting te pushen en wat me op valt is de enorme positive vibe en alle fijne mensen die je tegen komt.

Wat me tegelijk op valt is dat voor gewone leden van een afdeling er eigenlijk geen activiteiten zijn, terwijl dat het lidmaatschap veel meer inhoud geeft. Tegelijk zijn er wel fietscafés maar daar komt maar een beperkt aantal mensen op af.

2 likes

Even een hersenbreker over dat autorijden en vlees: stel je rijdt altijd met vier personen in de auto, dan heb je 1/4 de van het energieverbruik of CO2 productie van die auto per persoon. Maar als die vier elk elke dag lamsvlees eten dan produceer je 4x 1582 kg CO2/jaar en dat is 4x 6479 km autorijden per jaar. De gemiddelde particuliere auto in Nederland legt 15.000 km per jaar af, dus dat vleesverbruik ( CO2) overschrijdt dat met ruim 10.000 km. Maar als je zeer weinig vlees eet en je rijdt altijd in je eentje in de auto dan is het weer beter om te fietsen i.p.v. auto te rijden. “The Devil is in the detail” dus voor mij is het nog geen gesneden koek vlees of autorijden. Het beste kun je noch vlees ( zeker vlees van herkauwers) noch autorijden doen en dat is bij de hele klimaatveranderingsaanpak, te lang voor scrabble, van het grootste belang dat we niet aan windowdressing/greenwashing doen door vlees te laten staan en twee keer per jaar naar Thailand te vliegen zelfs 1 keer is al (te) veel. Je moet het hele plaatje bekijken. En afhankelijk van de bron van aanbevelingen wordt dan weer de nadruk op het ene en dan weer op het andere gelegd. Maar bij het reduceren van onze carbon footprint is meer ( reduceren) beter. Voor mensen die meer willen weten wat de carbon footprint van hun voedsel is en hoeveel autokilometers dat zijn: https://www.bbc.com/news/science-environment-46459714 .

2 likes

Hoi Mike,

Goed dat je feedback geeft. Ik kan me wel nuttige activiteiten voorstellen, maar als jij suggesties hebt hoor ik ze graag. Je kan me ook mailen via daan@fietsersbond.nl

Groeten Daan van der Burgh
Fietsersbond Vrijwilligerscoach