Ervaringen met kinderkarren

Ik heb aardig wat ervaring opgedaan met de Burley Roo. In de Ardennen heb ik de Burley Roo achter mijn racefiets gehangen, twee kinderen erin en omhoog (zwaar, maar te doen met het juiste verzet) en omlaag gefietst (Kicken!) Afdalen met de Burley Roo ging fantastisch goed. Je gaat niet zo hard als alleen, omdat je veel meer wind vangt en meer remkracht nodig hebt dus ook geen 80 wilt. De wegligging en volgen in stuurgedrag gaat perfect. Ik heb tot 65 km/h gereden met de aanhanger en geen moment het idee gehad dat dat niet goed ging. De Burley Roo heeft ook, dmv twee hulpstukken, de mogelijkheid om als wandelwagen gebruikt te worden. Hardlopen heb ik er niet mee geprobeerd, maar op gladde wegen moet dat lukken. Skaten erachter gaat in ieder geval wel. Kees van Malssen

Mijn vriendin en ik hebben een maand geleden een BOB Boomer d’Lux gekocht. Met wat spanbanden zetten we de maxi-cosi in de BOB en Ellen (nu 14 weken) ligt weer te genieten als haar vader tegen de wind in zit te trappen. De kar ligt heel stabiel. Wij zijn erg enthousiast maar we hebben geen ervaring met andere soorten fietskarren. We hebben gekozen voor de Boomer omdat die “aangenaam” geprijsd is, makkelijk invouwbaar en stevig ligt. We gaan deze zomer 4 weken fietsen in British Columbia. Na half juni weten we alles van de Boomer. Jan Wierenga & Linda Ever

Ongeveer 7 jaar geleden heb ik een groot aantal fietskarren getest. Uit het toenmalige aanbod kwam de Dolphin met grote voorsprong als eerste uit de bus. Afgelopen herfst heb ik deze wagen voor de helft van de nieuwprijs weer verkocht. In totaal hebben wij er zonder problemen ongeveer 7.000 km mee gereden.

Voordelen:

the kids love it -> was tevens het belangrijkste koopargument
ruim
oerdegelijke constructie en zeer weinig onderhoud (alleen schoonmaken)
hoe zwaarder beladen hoe lekkerder hij loopt (± 80 kilo incl kind mogelijk)
zeer stabiel, ook bij hoge snelheden (70 km/u in afdaling) en op slecht wegdek
vering (simpel maar goed)
loopt links naast de fiets
goede ventilatie
zeer hoge restwaarde, de kopers stonden in de rij

Nadelen:

de kunststofbak is niet bekleed -> rammels (te verhelpen met inlijmen van wat vloerbedekking)
het veiligheidskoord rammelt, daarom vervangen door een koord met een bajonetsluiting en een stukje binnenband over de trekstang
dekzijl verkleurt
duur in aanschaf
grote schuur nodig
zitkussen te dun
bekleding zijkant gemaakt (kussentjes) opdat de kinderen dan beter konden slapen.

Let wel op een stevige bevestiging van de trekhaak en vervang de bouten door RVS exemplaren.
Als trekkende fietsen gebruikten wij Koga´s met een stalen frame, XT afmontage en Magura HS33 remmen. Peter en Annelies

Wij hebben drie kinderen, 7, 5 en 2 jaar oud. De oudste fietst al heel goed mee, maar met de middelste wil dat nog niet zo. Hij wordt ook te zwaar voor een kinderzitje, zeker voor lange tochten. Bovendien hebben we daarmee inmiddels een frame gesloopt (gescheurde staande zitbuis). Wij hebben nu sinds 1,5 jaar een Leggero classico fietskar, en dat is zo’n 5 jaar te laat. Prima ding, aluminium bak ‘stoffen zitting’, vrij eenvoudig op te ruimen, neemt dan nog wel redelijk wat ruimte in. Loopt heel licht. Werd door in de Kampioen van de ANWB als een van de betere beoordeeld. Afgelopen vakantie, bij 30°C hebben we er twee weken mee in Limburg gefietst. Ging fantastisch. De kinderen houden het zo’n 5 uur uit. Dan zitten ze elkaar meestal in de weg, hoewel dat ook per kind zal verschillen. Wel regelmatig stoppen om ze uit te laten. Piet Smits

Met een kind van een paar weken oud kun je nog niet zo ver fietsen. Hij zal hoe dan ook in een Maxi-Cosi (of iets dergelijks) moeten liggen, hetzij achter op de fiets, hetzij in een fietskar. Het is niet goed voor een baby om daar lange tijd in te liggen.
Een ander verhaal wordt het als kinderen zelfstandig kunnen zitten (met 7 a 9 maanden… begin hier niet te snel mee). Dan is volgens ons de fietskar de beste oplossing. We hebben zelf twee kinderen van anderhalf en drie jaar oud en een Burley d’Lite fietskar. Hiermee vervoeren we onze kinderen dagelijks en we zijn ermee op fietsvakantie in Nederland geweest.
Voordelen tegenover fietsstoeltje:

De kinderen zitten comfortabeler. Ze kunnen beter slapen, beter om zich heen kijken (als je het vergelijkt met een stoeltje achterop de fiets).
Het is veiliger: Het gedrag van de fiets wordt niet beïnvloed door bewegende kinderen. Je valt minder snel, stapt makkelijker af en als je mocht vallen blijft de kar tenminste gewoon staan.
In de meeste karren kunnen twee kinderen zitten.
Een fietskar heeft extra bagageruimte. Als je op vakantie gaat heb je die ook nodig. (Dit is natuurlijk ook op te lossen door het kind op de fiets mee te nemen en de bagage in een bagageaanhanger te vervoeren.)
Als je een wandeluitbreiding hebt is hij dus ook te gebruiken als buggy. Wij gebruiken de kar altijd, ook om boodschappen te doen.
Kinderen hebben meer bewegingsvrijheid in een fietskar en kunnen zichzelf dus beter vermaken dan achter- of voorop de fiets. (Tijdens lange ritten hebben onze kinderen geen gordel om. Je moet kiezen tussen veiligheid en comfort)

Over de vakantie: Met onze kinderen hebben wij gedurende twee weken 50 a 60 km per dag gefietst. Dan zitten ze zo’n 3 tot 3,5 uur in de kar. Met 's morgens een ruim half uur pauze, minimaal een uur lunchen en 's middags ruim een half uur pauze kwamen we om ongeveer vier uur op een camping aan. Dan hadden de kinderen er ook wel zo’n beetje genoeg van.
Peter en Mirjam

Wij hebben sinds kort een Dolphin fietskar. Hij bevalt tot nu toe uitstekend. De Kinderen rijden vooruit, en kunnen zo goed zien wat er aan komt. Je kunt er ook makkelijk met zo over praten. Een van de redenen waarom wij een Dolphin hebben gekozen, is dat deze van een neuswiel kan worden voorzien, zodat hij ook als wandelwagen kan worden gebruikt. Zo kan je de wagen meenemen de dierentuin in, of zelfs met boodschappen doen in de supermarkt!
Een andere reden om de Dolphin te kiezen is de harde kunststof bodem, die mij praktisch lijkt als je regelmatig in slecht weer moet rijden. Hoewel we het niet zo vaak zullen doen, blijkt de Dolphin ook goed te zijn in te vouwen. Hij past makkelijk in de kofferbak van onze niet al te grote auto (Hyundai Exel).
Verder rijdt hij werkelijk uitstekend, dankzij de de geveerde assen(!) ook op zeer onregelmatig wegdek. De U-vormige instapopening geeft de kinder goed houvast bij in- en uitstappen. De bank heeft een slaapstand waarbij de kinderen inderdaad uitstekend een dutje kunnen doen. Er zijn ook wat min-puntjes. Zo is hij nogal lastig op slot te zetten. Daar heb je echt een behoorlijke kabel voor nodig. De plakstrips met klitteband waarop het tentje bevestigd kan worden laten hier en daar makkelijk los. Maar vooral moet er veel werk verzet worden om het koppelstuk ‘pas’ te krijgen. Al met al vind ik het een prima kar en dat vinden mijn kinderen ook. Hij is wel flink duur: fl. 1500,- (incl. neuswiel), en momenteel erg slecht leverbaar. Er zijn natuurlijk ook ander karren b.v. van Burley en Vogel. Wij kennen die echter niet uit eigen ervaring. Jan Helwig

Wij zijn sinds 3 weken ouders van een tweeling en hebben een Burley D’Lite gekocht met twee kuipjes en met een ‘handvat’ zodat ie ook te gebruiken is als wandelwagen. Werkt vooralsnog uitstekend, maar goed, onze kids zijn dus ongeveer even groot. Ik vermoed echter dat het heel goed mogelijk is om een kuipje te monteren en daarnaast een wat ouder kind te vervoeren in het ‘standaard’ zitje. Over de sterkte van nylon: het schijnt dat een volwassen persoon in de kar kan gaan staan (is ons gedemonstreerd bij Wim Kok Utrecht, maar heb het zelf nogniet met ons exemplaar durven proberen). Enige nadeel is de niet onaanzienlijke prijs: met twee kuipjes zo’n 1800 pietermannen. (En dan laat ik de kosten voor tuinverbouwing (verbreding poort, bouw afdakje voor de kar) even buiten beschouwing! Er is een tweedehandsmarkt voor dergelijke karren, naar verluidt in kringen van de nvom (http://nvom.net/nl/), maar de karren zijn zo gewild dat de prijzen nog redelijk hoog zijn. Vincent Homburg

Wij hebben een KidCar Cocon (merk Vogel). Ook wij hebben goede ervaringen, dus je keus wordt niet gemakkelijk. In onze kar passen twee kinderen, er is nog ruimte voor bagage. Duurdere merken karren hebben vaak de mogelijkheid om er een “wandelwagen” van te maken. Een kar waarvan de bodem hard is is wel handig, de kinderen kunnen dan goed zelf instappen. Wij hebben wel de gordels van onze kar aangepast, ik geloof dat dit bij het huidige model anders is. Verder wil ik nog opmerken dat wij met de kar, buiten onze fietsvakantie’s, veel meer zijn gaan fietsen (met de kar) dan dat we voorzien hadden… Inge Knottnerus

Was dat met twee kinderen er in? Geen last van stuitereffecten als er wat onregelmatigheden in het wegdek zaten? Ik wil hier graag meer van weten aangezien ik op het punt sta een dergelijke aanhanger aan te schaffen. Toto van Inge

Dat was inderdaad met twee kinderen erin. Juist als ze er niet in zitten kan de kar wat stuiteren. Ik heb de bandjes namelijk redelijk hard opgepompt (tegen de instructies in, maar ja, die spreken ook van maximaal 22.5 km/h, fietshelmpjes voor de bloedjes en kinderen, kortom, typisch Amerikaans om alle mogelijke claims uit te sluiten). Meestal ging het minder hard. Op de vlakke weg ben je erg afhankelijk van de wind, maar 20 a 25 km/h is bij rustig weer voor mij heel gewoon. Berg op gaat gewoon langzaam: je hebt het gewicht van je kinderen (toen bij mij 35 kg) en het gewicht van de kar (nog eens 10 kg) mee omhoog te halen. Bij gewone afdalingen gaat het lekker naar 40 á 45 km/h, door de extra windvang. Alleen als de weg goed te overzien is, met goed wegdek, ga je eens voluit en kom je tot 65 km/h. In de bochten wel een stuk minder, maar dat doe je ook als je alleen op de fiets zit. De enige spijt die wij hebben gehad is dat we die aanhanger niet veel eerder hebben gekocht, ondanks het stevige prijskaartje. Mijn oudste wordt binnenkort zes jaar, meet 126 cm en 27 kg en begint nu iets te groot te worden. Korte afstanden (tot 10 km) is nog wel te doen, maar daarboven wordt het voor hem te lang opgevouwen zitten. Maar goed, hij is dan ook al ruim boven de door de fabrikant opgegeven maten gegroeid. Kees van Malssen

Ik ben benieuwd naar ervaringen met fietskarren om kinderen in te vervoeren. Het gaat me met name om de wegligging. Zelf gebruik ik een bagagekar en deze heeft de vervelende neiging om, als ik schuin een vluchtheuvel oprij, bijna om te slaan. Bij al te enthousiaste bochten gebeurt dit ook. Ik moet er bij zeggen dat het een redelijk ouderwets ding is met zo’n hebie-klapper-koppeling. Maar goed, een dissel lijkt hetzelfde probleem te hebben. Jan Wolsheimer

Ik ben moeder van een zoon van 3 en een dochter van 5 maanden. Zelf heb ik een Burley D’lite. Ideaal, de jongste gaat met maxi-Cosi en al in de fietskar (de oudste in een stoeltje achterop). Ik zou het alleen niet aanraden voor lange einden.
Ten eerste omdat het voor die kleintjes niet goed is om zo lang in die gebogen houding te laten zitten.
Ten tweede omdat het erg hobbelt en schommelt. Is niet zo erg voor een klein stukje, maar voor langere einden… ik doe het niet.
Als ze eenmaal kunnen zitten is het goed te doen. Bij warm weer deed ik een badlaken over het zitje, zodat het niet zo “plakte”. En omdat ze vrij strak in het gordeltje zitten, zakte hij ook niet onderuit als hij in slaap viel onderweg. Sommige mensen doen er ook nog een kussen in, helemaal luxe. Bagage gaat achterin, net een autootje.
Als je een fietskar wilt aanschaffen zou ik er vooral op letten dat ze niet met hun handjes tussen de wielen kunnen komen als ze in de kar zitten. Bij veel types kan dit namelijk wel gebeuren. Wat er dan gebeurt kun je je wel voorstellen. Voordeel van mijn Burley is dat hij heel klein op te vouwen is, en gemakkelijk aan te koppelen. Ook heb ik er een wandelset op zitten. Dan is het ook een wandelwagentje. Niet alles is perfect aan deze wagen, maar dat hou je toch. Karin