Fiets aanschaffen

Beste forumleden,

ik ben een 24 jarige student met 2 fietsen, een brakke studentenfiest een een diamant touringfiets van ondertussen zo'n 9 jaar oud die destijds vrij duur was (~€1300). Ondertussen begint deze fiets echter langzaam af te breken. De tandwielen achter zijn 2 maanden terug vervangen en ketting. De voorband is 2 jaar terug vervangen want er zat een slag in en ondertussen doet de rem achter het bijna niet meer en de rem voor nog redelijk.

Echter nu heb ik sinds een week of 2 ook nog een slag in mijn achterwiel en ik heb geen idee hoe eigelijk, maar het komt erop neer dat dit nogal vervelend is wanneer ik bijvoorbeeld naar training fiets (8.4km heen en 8.4km terug). 

Ik zou dus graag een fiets aanschaffen die redelijk op mijn huidige fiets lijkt, geschikt voor middellange dagelijkse ritten, maar ook bijvoorbeeld voor fiets vakanties! 2e hands zat ik al naar te kijken aangezien ik zelf geen €1000 wil neerleggen voor een fiets. Echter heb ik weinig verstand van merken etc, ik weet alleen dat Shimano bijvoorbeeld goede onderdelen maakt etc.

Heeft iemand ideeën of tips? Budget zal wel rond de €300 liggen.

M.v.g.

Hey Sjef, danku voor uw antwoord!

Type fiets, ik heb nu zo’n touringsfiets, stuur iets lager en gekruld, dat vind ik op zich vrij fijn. Verder heb ik derailleurversnelling en zou ik ook graag zo houden en ik ben een man.
Voorkeur is rondom Wageningen, Zwolle, Enschede. Dus midden/oosten van het land.

Een andere optie waar ik niet eerder aan dacht is mijn huidige fiets opknappen. Nadeel eraan is, ik heb al aparte lichtjes omdat ik een voornaaf verlichting had, maar dat wiel is vervangen voor een normaal wiel. Hij heeft al geen snelbinders meer. Rem voor werkt matig maar rem achter zeer slecht. Zadel is ondertussen ook aan vervanging toe. Schakelgedoe werkt nog wel, alleen in hele hoge versnellingen ratelt het licht. Voortandwielen moeten wellicht ook vervangen worden dan. Achterband zit een lichte slag in en ook de binnen en buiten band zijn wellicht bijna aan vervanging toe.

Met dit alles denk ik dat het duurder wordt dan een mooie 2e hands fiets vinden en of het veel beter is betwijfel ik.

Voor €300,- moet je zeker een gebruikte fiets in goede staat kunnen vinden. De vraag is wat voor type fiets zoek je? Een fiets met naafversnelling en kettingkast of een met derailleurversnelling? Is zandthee mannelijk of vrouwelijk? Met andere woorden wil je lage instap? En een voorkeur voor welk deel van het land?
Dan zoek ik wel even met je mee, dat heb ik eerder gedaan en met succes.
Over Shimano: het is de grootste onderdelen leverancier, dat is juist. Maar Shimano maakt ook matige en slechte onderdelen in de goedkoopste groepen. Dus het blijft opletten.

De gebreken die je noemt horen bij de reguliere slijtage: ketting, cassette, kabels, remblokjes. Een zadel na 9 jaar en ± 20000 km is ook al niet overdreven. Een slag in een wiel is te corrigeren. Een knik niet. Binnenbanden blijven jarenlang goed. Buitenbanden verslijten. Als je gebruikte fiets koopt, dan moet je er ook op rekenen, dat er versleten onderdelen op zitten. Mijn ervaring met gebruikte fietsen kopen: altijd de ketting (mensen denken dat die nooit verslijten), maar vaak ook cassette en/of crankstel. Met een slag in je wiel blijven rijden is niet nodig (en erg vervelend).
Op Marktplaats staan best aardige fietsen. Vraagprijzen betaal je niet!
Idee, niet bij je in de buurt: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-sportfietsen-en-toerfietsen/m901665157-giant-jubilee-stadsfiets-herenfiets-tourfiets.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer
Enschede: 2 fietsen voor de prijs van een: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-dames-damesfietsen/m921818936-dames-en-herenfiets.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
Oh ja, leg me nog even uit wat een touringfiets is, want dat ken ik niet. Met een racestuur en spatborden of wat?
Bedenk dat een andere fiets, anders zit dan je huidige. Maar als je alles door een fietsenmaker moet laten doen, kan het inderdaad duurder zijn dan een fiets van Marktplaats met nieuwe ketting.

De keuze is reuze! Stond een keer in een advertentie en dat is zeker zo wat betreft fietsen. Er is geen land in Europa waar zoveel merken en soorten fietsen worden aangeboden al NL.
Maar, je kunt een te kleine of te grote fiets kopen of een citybike die later niet voldoet op vakantie. Het grootste gevaar ligt bij de Internet aanbieders!
Je krijgt soms niet het besteld model, kleur of uitvoering en soms een winkeldochter van een paar jaar oud! Ik had zo’n nare ervaring met TOM-Internet-Bikes uit Bladel. Mooie aanbieding dus er was wat twijfel, gevraagd of het een nieuwe fiets was, berichtte men JA. Dus niet ruim 2 jaar oud type en niet volledig werkend ook terwijl je extra betaal voor afmontage! Betaal met grote Internet aankopen altijd met Credit Card of PayPal, dan kun je binnen 3 maanden een geschil van de koop maken en heb je ondanks de dubieuze tegenwerking van de leverancier en goede kans om je geld terug te krijgen!

Met fiets op/via Marktplaats kopen, bedoelde en bedoel ik: kopen van een particulier. Maar dan moet je vertrouwen op je eigen ogen en vakkennis.