Fietsen in tegengestelde richting op het fietspad

In onze wijk is veelvuldig een discussie over het gebruik van vrij liggende fietspaden. Er zijn gebruikers die beweren dat op een dergelijk fietspad, ook als het er niet voor is ingericht, in beide richtingen gefietst mag worden. Zelfs onze 2 wijkagenten geven aan dat het niet verboden is. Wat is juist?
Met vriendelijke groet,
CMH

Ervaar je dat fietsen in twee richtingen als gevaarlijk?
Ervaar je dat fietsen in twee richtingen als minder gevaarlijk als het is gelegaliseerd?

Kan je een foto plaatsen, of een verwijzing naar Google Maps?

In beide gevallen ja. Ook b.v. bij het uitrijden van een uitrit, of zijweg (met de auto) wordt je regelmatig verrast door fietsers die van rechts komen.
Bovendien ontbreekt bij rijden op het fietspad in tegengestelde richting de aanwijzingen zoals wegmarkeringen voor voorrangeswegen, verkeerslichten voor de fiets etc.
Een foto voegt volgens mij niet veel toe, maar ik zal vanavond proberen een foto van een situatie te plaatsen.
Mvrgr, CMH

Een foto zegt inderdaad waarschijnlijk niet zoveel maar een een locatie des te meer. Daarmee zijn er kaarten op te vragen die aangeven de breedte van het fietspad, verkeersborden etc. etc.

Fietsers van rechts… gekker moet het inderdaad niet worden ! Fietsers van links op een voorrangsweg is ook zoiets: R&M - Zondagsmarkt in Barber - YouTube

Automobilisten houden er geen rekening mee. Daarom doe ik het niet meer. Gewoon te link.