Fietsen over oude spoorlijnen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fietsen-over-oude-spoorlijnen/

Door spectaculair landschap Achill Island Helaas zijn in Europa heel wat spoorlijnen verdwenen. Maar wel positief is dat daarvoor steeds vaker fietspaden in de plaats komen. Heerlijk vlak, soms door een spectaculair landschap. 1. Vennbahn (Duitsland) De Vennbahn is een echte klassieker. De voormalige spoorlijn vormde de slagader tussen de kolengebieden rond Aken en de…

Ook Strawberry Line in Engeland: Strawberry Line - Sustrans.org.uk.
Of Heads of the Valleys (van Abergavenny naar Merthyr Tudful) in Wales: Heads of the Valleys | cycle.travel

Fijn dat mensen geslaagde voorbeelden weten aan te wijzen…
Ik ken alleen maar voorbeelden die ondergeschikt zijn gemaakt aan andere belangen,
Zoals woningbouw en doorstroming van het autoverkeer.

Tramlijn Spijkenisse - Helllevoetsluis
Fietsroute parallel aan de spoorverbinding tussen Hofplein Rdam en Den Haag centrum
Fietspad Landscheidingsweg Lansingerland
Belgisch lijntje Tilburg
Tramlijn Groenlo - Lievelde
Europa Radbahn Nijmegen - Kleve via Groesbeek
Trambaanfietsroute Maastricht - Vaals
Enzovoort

Hallo, waarschijnlijk kennen jullie de volgende oude spoorlijn die tot fietspad is omgetoverd wel, maar ik wil er toch nog even op wijzen. Vroeger reed er tussen Tilburg en Turnhout (BE) een stoomtrein, op het traject van deze stoomtrein is een prachtig fietspad gemaakt. Het eerste stuk vanaf CS Tilburg moet je even zien te vinden maar als je eenmaal op het pad zit, hoef je alleen maar de bordjes ‘Bels Lijntje’ te volgen. Door en langs bos, langs vroegere stationnetjes waar de stationswachtershuisjes nog aan herinneren. In België is het voormalige perron nog te zien. Verderop voor Turnhout een prachtig merengebied met een grote uitkijktoren. In Turnhout wacht dan natuurlijk een heerlijk Bels biertje.
Ook dichtbij dus een mooie voormalige spoorlijn.

1 like

Kleine correctie (maar in het verleden wel hard voor gevochten) over de eerste spoorlijn in het artikel: de Vennbahn is niet Duitsland maar België. (Hij doorklieft Duitsland wel).

Wij hebben hem gefietst in Covid-tijd toen er nog verschillende in- en uitreisregels bestonden voor België, Nederland en Duitsland. Landengrens overschrijdende fietspaden werden geblokkeerd, en binnen 24 uur moest je toen België weer uit zijn. Daardoor kwam ik erachter dat de hele Vennbahn op Belgisch grondgebied ligt, en daardoor ook een aantal Duitse enclaves veroorzaakt.
Check Vennbahn wiki en Enclaves.

Dat is toch echt niet juist. Start is bij Bahnhof Rothe Erde in Aachen. Vervolgens worden een aantal duitse dorpjes doorkruist alvorens Belgisch grondgebied te bereiken en ten slotte te eindigen in het Groothertogdom Luxemburg in Troisvierges.

Ik heb vorige week een enigszins vergelijkbaar traject gevolgd.
Het fietst gemakkelijk.
Je hoeft niet te klimmen.
En je kan niet verdwalen.
Maar ik vond het vooral saai.

Links en rechts struikgewas die mij het zicht op de omgeving ontnamen.
En ik fietste buiten de dorpjes om.

Ik vond de vele kruisingen met autowegen ronduit gevaarlijk.
Sinds de laatste trein hebben de spoorbomen vooral de functie gekregen om de doorstroming van het autoverkeer te bevorderen.