Fietsers en veiligheid

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/fietsers-en-veiligheid/

Blijft de vraag of een paaltje niet gevaarlijker is dan het gevaar waar het paaltje ons voor moet behoeden.
Wat is het verschil tussen een automobilist op het fietspad, en een automobilist op een rijbaan met autos en fietsers gemengd ?

In de jurisprudentie over schadeclaims van fietsers richting wegbeheerder, komt steevast de vraag aan de orde of de fietser wel goed heeft opgelet.
Met andere woorden. Op een fietspad met paaltjes wordt van de fietser dezelfde oplettendheid verwacht als van een fietser die zich tussen de autos begeeft.
Conclusie. Een paaltje voegt niets toe aan onbezorgd fietsgenot. Weg ermee.

Welke krachten zijn zo machtig dat paaltjes mogen blijven bestaan?

Tja, een automobilist op een fietspad is natuurlijk asociaal, maar wel goed zichtbaar en hooguit een tijdelijk probleem. Paaltjes zijn een permanent obstakel.
En door hun geringe omvang slecht zichtbaar. Bij nacht en in slecht weer nauwelijks te zien, bij senioren willen ze ook wel eens verdwijnen in het leesdeel van de bifocale lens.

CROW heeft een heel stappenplan geschreven voor paaltjes en dat begint met de vraag of een paaltje echt wel nodig is. Kom je tot de conclusie dat het echt niet anders kan dan op een goed zichtbare plek (niet in een bocht!), verlicht in het donker, rood/wit (vooral niet zwart!), niet op de rijrichting maar in het midden van het fietspad, ingeleid met een ribbelmarkering van minimaal 15 meter, en zo zijn er nog wat aandachtspunten.

Paaltjes staan er niet voor de veiligheid van de fietser.
Dat is een misverstand.
Ze staan er omdat de wegbeheerder niet wil dat bepaalde paden worden gebruikt door het autoverkeer.
Het is een goedkope manier van handhaven.
Goedkoop voor de wegbeheerder. Duur voor de fietser.

Ik denk niet dat grote aantallen schadeclaims van fietsers indruk zullen maken op de besluitvorming van de wegbeheerders.
De toegekende schadevergoedingen zijn een lachertje.
En er spelen meer belangen zoals in onderstaande anekdote.

In een nabijgelegen park werden de paden gebruikt door automobilisten die niet met hun BBQ spullen wilden sjouwen.
De gemeente wilde dat aanpakken met paaltjes op de fietspaden.
Daar kwamen toen de gehandicapte hengelaars tegen in opstand, omdat hun visstoep niet meer met hun (aangepaste) auto bereikbaar was.
Uiteindelijk zijn de paaltjes er toch gekomen.
En weer weggehaald omdat de politie er te veel last van had bij ((wilde) achtervolgingen.