Boetes voor fietsers

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/boetes-voor-fietsers/

[table id=1 /]

Een indrukwekkende lijst.
Uit de lijst kan ik niet anders dan concluderen dat onze gezagsdragers van mening zijn dat fietsers zich alleen maar onverantwoordelijk kunnen gedragen.

Ik weet niet welke bronnen de redactie heeft geraadpleegd voor dit overzicht.
Maar in 2012 kregen we nog een boete voor het niet op slot zetten van de fiets, en voor te snel rijden op een woonerf.
Fietsen123 kwam toen tot 53 bekeuringen.

De boete voor geen richting aangeven vind ik ingewikkeld.
Bijvoorbeeld. Ik probeer op een rotonde altijd aan te geven wanneer ik de rotonde wil verlaten.
Maar ik doe dat op het moment dat ik de fiets van links overhellen, naar rechts ga laten overhellen. Dat moment duurt heel kort. En ook nog eens meestal op het moment dat de automobilist net niet kijkt.

De boetes voor inhalen begrijp ik niet.
Ik krijg een boete van EUR 150,- als ik vlak voor het zebrapad een andere fietser inhaal.
Maar de auto die mij vlak voor het zebrapad inhaalt?
Dat gebeurt aan de lopende band.
Ik kan me het verkeer niet anders voorstellen.

Geen voorrang verlenen wordt in heel veel situaties bestraft.
Maar ik zie “geen voorrang verlenen aan verkeer van rechts” er niet bij staan.
Vreemd.

De boete voor een fout geparkeerde fiets kan niet onmiddellijk worden opgelegd.
Als fietser heb je het recht om je fout binnen een redelijke tijd (enkele uren) te herstellen.
Of er moet sprake zijn van een gevaarlijke situatie.
De straf voor fout parkeren is hoger dan de genoemde EUR 35,-.
Je moet met het OV naar het depot, EUR 25,- bijbetalen, en een nieuw slot kopen.
Alles bij elkaar al snel EUR 125,-
Als je je fiets niet ophaalt, hoef je geen boete te betalen.
Maar het kost de gemeente wel EUR 50,00 om hem administratief te verwerken.
En het kost jou een nieuwe fiets.

Duidelijk wat mis in grote steden.
Ik mis beleving en bezieling bij de handhaving in dit bovenstaande antwoord. We doen niets expres toch? Een helpende hand zou al veel oplossen.