Fietsers en wandelaars

Ik hou van fietsen en hou ik ook van wandelen. Ik ben al 25 jaar lid van de Fietsersbond maar ook bijna zolang van een wandelvereniging (Nemo). In Nederland worden steeds meer fietspaden aangelegd waar je geen overlast hebt van gemotoriseerd verkeer. Dat vind ik heel fijn. Daartoe worden regelmatig wandelpaden geschikt  gemaakt voor fietsers. Dat vindt ik absoluut niet fijn. Fietsen in Nederland kan bijna overal. Maar wandelgebieden zonder fietsers zijn zeldzaam. Daar moeten we zuinig op zijn Waarom? Als er fietsers zijn is er sprake van verkeer. Als er alleen wandelaars zijn niet.De Amsterdamse Waterleidingduinen zijn in de Randstad het enige grote gebied waar wandelaars verkeersvrij kunnen wandelen.

Vindt dat je dit overdreven?

Op een wandelpad kan je onbekommerd met een peuter lopen en het kind zijn gang laten gaan, want er is geen verkeer. Op een fietspad zal elke ouder de peuter scherp in de gaten houden en bij drukte het sowieso niet vrij laten lopen!

Als je nog niet overtuigd bent.Dat dreigt te veranderen.Stel: je fietst op een fietspad. Dan hoor je achter je getoeter. Een auto op het fietspad wil dat je aan de kant gaat zodat hij er langs kan. Dat zal bij de fietsers een bepaald gevoel geven...
Stel: je wandelt op een wandelpad. Dan hoor je achter je een hard ´OPZIJ´ Een mountainbiker op het wandelpad wil dat je subiet in de brandnetels naast het pad invlucht zodat hij er op volle snelheid er langs kan. Dat zal bij de fietsers een ander gevoel geven dan bij wandelaars...?

Een voorstander van een fietspad door de Amsterdamse Waterleidingduinen is de fietsersbond. Uit de media heb ik begrepen dat de heer Jaap Moerman vindt dat fietsers en wandelaars elkaar niet in de weg hoeven te zitten. Een paar hekken zou al voldoende moeten zijn om beide groepen van elkaar te scheiden. De afgelopen week heb ik mogen constateren dat hekken en gebodsbordjes niet veel zullen helpen. Ik heb een wandeling gemaakt in de Middenherenduinen, Duin en Kruidberg en de Herenduinen. Wat blijkt: op de wandelpaden wordt veel gefietst. Dit is niet alleen te zien aan de fietsporen (stukgereden vegetatie!) maar inderdaad: een luid 'Pas op!' toen ik in een smalle bocht op een voetpad door een fietser werd ingehaald. Er staan overal gebodsbordjes dat het voor fietsers verboden is, maar dat maakt niet voor iedere fietser iets uit. Fietsers zijn geen ergere aso's dan wandelaars en scooterrijders, maar het verschil in snelheid is voor de langzaamste altijd vervelend. Mocht de felheid van de protesten van de wandelaars de leden van de Fietsersbond verbazen; denk maar aan de felheid waarin Amsterdam de scooters op de fietspaden bestreden wordt. Een scooter gaat twee keer zo hard als een fietser. Maar een fietser is minstens vier keer sneller dan een voetganger!