Fietspomp met drukmeter voor Hollands ventiel

Ik denk er over een fietspomp met drukmeter te kopen. Maar ik heb banden met Hollands ventiel (28 × 1⅝ × 1⅜ inch banden met antilek buitenband), en iemand vertelde me dat een drukmeter alleen werkt bij een Frans ventiel. Is dat zo?

Ik fiets graag op harde banden, maar ik wil geen klapband. Wat is de beste methode om te controleren of je banden niet te hard zijn opgepompt?

Nee, is gewoon onzin. Hollands ventiel heet Dunlop ventiel; advies: SKS Airkompressor. zoals deze:

Trouwens: als je de banden te hard oppompt wil je er niet mee rijden. Je stuitert van de weg af.

1 like

Een drukmeter om je band te checken gaat niet met een Hollands ventiel en de manometer van de handpomp is niet heel nauwkeurig, maar so what?

Ik heb voor onderweg een electronische pomp die wonderbaarlijk goed werkt.
Met het snikhete weer van enkele weken terug was ik wat blij dat ik mijn 47mm brede banden zonder inspanning vlot op spanning kreeg.
Met mijn autoband ventiel moet ik er een slang op en afdraaien en dan verlies gauw wel weer van druk.

1 like

Wat kan er electronisch zijn aan een fietspomp?

Bij mij werkt de de drukmeter gewoon wel hoor met een Hollands ventiel…:slightly_smiling_face:

Aan zowel @trappertje54 als @clemensvanos de vraag die topic starter heeft: welke drukmeters gebruiken jullie dan? Daar gaat de vraag onder meer over. Hier is de kans om je ervaring te delen!

@Sjef
Ik ging er eigenlijk van uit dat dit in alle gevallen gewoon mogelijk was. Zal later deze ochtend even kijken naar het merk.
Als ik me goed herinner gewoon gekocht bij
‘Bike Tolaal’ winkel

@Sjef
Electronische fietspomp

Ik denk dat er een misverstand is tussen losse drukmeters en meters in de fietspomp.

Bij een losse drukmeter moet er lucht uit de band komen. Dat werkt alleen bij ventielen waarbij je een pinnetje in kunt drukken. In een Hollands ventiel zit een rubbertje waardoor er alleen lucht in de band kan stromen.

Bij een pomp meet je gewoon de druk die je er met de pomp inbrengt en werkt het wel met alle ventielen.

P.S. Ik heb erg goede ervaringen met de Topeak Joe Blow Sport.

1 like

Ik gebruik een Schwalbe drukmeter die zowel voor een Schrader als een Presta ventiel geschikt is.

Mijn electrische fietspomp (mini luchtdrukcompressor) geschikt voor Hollandse-, Presta-- en Schrader ventielen, meet de druk in de band en stopt met pompen zodra de gewenste druk is bereikt.
Zodra deze op het ventiel is aangesloten lees je de druk in de band van dat moment af.

1 like

De manometer op mijn Topeak Joe Blow Sport wijkt bijna 1 bar af.
Dus 3,5 op de manometer is 4,5 bar in werkelijkheid. (dat was vanaf het begin zo)
Het is een fijne pomp voor zowel fiets, motor als auto band maar de manometer is pulp.

@Sjef
Hierbij het merk van mij fietspomp.

Hoi Hans, Ik weet niet hoe je dit gecheckt hebt. Maar voor bandenspanning wordt gerekend met overdruk. Dus de extra spanning t.o.v. van de luchtdruk. 4 bar in de band is +4 en zou 5 bar zijn in vacuum. Dus misschien ligt het daar aan.