Grotere accu of iets zwaardere motor/hoger koppel

Al enige tijd ben ik me aan het oriënteren voor een elektrische fiets die ik zal gebruiken voor de dagelijke boodschappen ritjes en in de weekenden/vakanties voor dagjes weg waarbij ik dan in Nederland zal blijven. Tochtjes over de Cauberg zal ik niet zo snel doen, maar voor de rest veel polderlandschap, mooie routes door de duinen en dat soort tochten.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Dutch ID Infinity omdat ik dit een mooi model vindt met de accu mooi in het frame verwerkt. Ook lijkt mij de uitvoering met een middenmotor, schijfremmen en dikke banden voor de rest wel goed voor elkaar. Deze is beschikbaar in de Pure N7 met een Bosch Active 40 Nm met 7 versnellingen en als Infinity +A8 met een Bosch Active plus van 50Nm.

Nu vraag ik mezelf af wat verstandiger zou zijn: investeren in een grotere accu (500Wh vs de standaard 400Wh) of zou ik meer profijt hebben van de wat krachtigere motor (50Nm va 40Nm). Ik begrijp dat je, net als bij een auto op tijd moet schakelen om de accu en motor niet onnodig zwaar te belasten en dat je met 40Nm dus wat vaker zal moeten schakelen. Maar ik vraag me af of je die 10Nm verschil echt gaat merken bij mijn beoogde gebruik.

Uiteraard ga ik met beide uitvoeringen proefrijden bij de fietsenzaak, maar ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft of wat meer kan vertellen over deze verschillen en wat wellicht een betere investering zou zijn: zwaardere accu (die naast een wat grotere actieradius ook een grotere restcapaciteit overhoudt naarmate de accu in de loop der jaren minder zal worden) of zwaardere motor (en ja, ik kan natuurlijk en een grotere accu en een zwaardere motor kiezen, maar dat is weer een stevige aanslag op de portemonnee).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Groet,

Helmar

Hallo Helmar, een sterkere motor is vooral handig als je regelmatig hellingen moet rijden (heuvels, dijken, bruggen) of als je regelmatig met harde wind tegen moet fietsen. Voor een dagelijkse boodschap (relatief korte rit) en recreatieve ritten tijdens weekenden/vakanties zou ik daarom kiezen voor de grotere accu. Of het moet zijn dat je voor het rijden naar de super elke dag een stevige helling moet nemen maar die kans is in NL vrijwel nihil.
Een grotere accu komt altijd van pas, niet alleen omdat je langere recreatieve ritten kunt maken maar ook omdat de accu degenereert waardoor je na enkele jaren merkbaar minder capaciteit hebt. Je kunt dus langer blijven doorrijden met dezelfde accu.

1 like