Fietsvakantie

Net als @marcopfietse raad ik wasbenzine af. Het is heel vervuilend, maar vooral slecht voor de ketting. Het dringt door tot in de ketting. En lost het vet op. Het vet IN de ketting is het belangrijkste om slijtage te voorkomen. Schoonmaken doe je met een flesje biologische ontvetter, een doekje en daarna een wax product, ook afbreekbaar, zoals Pedro’s Icewax. Maar er zijn er veel meer. Olie smeert goed, maar hecht niet. Van de ketting op de draaiende cassette en vandaar op de spaken. Door middelpuntvliedende kracht naar de velg en eenmaal goed vet kun je remmen vergeten, tenminste met velgremmen.
Een derailleur, wel een van kwaliteit, kun je jarenlang goed houden door schoon te vegen en zo nu en dan de draaipunten van een druppie olie te voorzien, maar ook de wax voldoet, hoef je maar een product mee te nemen. De wieltjes goed van vet voorzien. Zo nu en dan de aangekoekte rommel verwijderen.
Met wasbenzine ontvetten en daarna niet smeren betekent een snel einde van je ketting.
Een ketting die van het tandwiel loopt is flink versleten en waarschijnlijk de tandwielen ook. Vervangen, beiden.
De redenering dat een derailleur nodig is, omdat de schijfremmen warm worden kan ik onmogelijk begrijpen.
De populairste rem van wereldfietsers is Magura HS33. Vooral fietsreizigers uit Noord Amerika gebruiken Avid BB7 schijfremmen. Het zijn mechanische remmen die kennelijk nauwelijks problemen geven. Duur zijn ze ook niet. En door iedere fietsenmaker ter wereld van een nieuwe kabel te voorzien. Wel een voorraad blokjes meenemen.
In tegenstelling tot Marco rem ik eerst of alleen met de voorrem. Een achterrem blokkeert bergaf heel snel (door de gewichtsverdeling) en dan komt je achterwiel je voorbij en is het afgelopen met je. Eerst voorrem (70% vertraging) en dan zonodig de achterrem erbij remmen.