Geplande fietsroutes overzetten naar gps-apparaat: ervaringen en kooptips

Regelmatig krijgen we e-mails van gebruikers die een fietsroute hebben gepland met de Fietsersbond Routeplanner, deze route graag willen fietsen met een gps-ontvanger, en ons om advies vragen bij de koop van zo'n apparaat. Dat laatste is voor ons lastig om te beantwoorden.

Wat zijn jullie ervaringen met gps-ontvangers op de fiets?
Met welke apparaten hebben jullie goede en minder goede ervaringen?
En waar moet je in het algemeen op letten bij de koop? Welke specificaties moet hij minimaal hebben?

Voor wie net begint is deze gratis online video-cursus over GPS wel handig: http://www.nederlandfietsland.nl/fietsen-met-gps .
Toont hoe een Garmin gps te gebruiken, met het programma Basecamp, en hoe je de fietskaart van www.openfietsmap.nl er op zet.
(Wat ze uitleggen over de instellingen in Basecamp voor de Openfietsmap kaart klopt trouwens niet. Die instellingen kun je beter overnemen van de site openfietsmap.nl)

Lees net dat Garmin een GPS met internet en Android op de markt wil gaan brengen, 3e kwartaal 2013. Zie https://buy.garmin.com/de-DE/DE/outdoor-freizeit/handgerate/monterra-/prod113522.html . Kost maar even E 669.
Maar dan kun je wel apps downloaden op het ding. Wat je daar precies aan hebt is me niet meteen duidelijk.

Dit apparaat maakt overigens niet alleen gebruik van het GPS-netwerk, maar ook van het Russische GLONASS. De combinatie schijnt preciezer te werken, en je hebt eerder contact met de satellieten of zo. Betere ontvangst tussen grote gebouwen en in het bos, iets in die geest.

De Oregon 600 serie gebruikt ook GPS en GLONASS. Ik heb zelf wel de indruk dat je in ieder geval sneller contact hebt met de satellieten als je hem aan zet.

Het belangrijkste merk is Garmin. Dat heeft een paar maanden terug de nieuwe Oregon 600-serie uitgebracht, die hele goeie recensies krijgt. Ik heb er ook een, en hij bevalt uitstekend. Met name de zichtbaarheid in zonlicht is heel goed.
Gratis fietskaarten voor de Benelux, Duitsland etc. zijn voor Garmin te bekomen op www.openfietsmap.nl.

Ik heb laatst ook wel redelijke positieve reviews gelezen over de Teasi van Aldi. Een stuk goedkoper dan Garmin, en er zitten ook fietskaarten op van Openstreetmap. Maar persoonlijk heb ik er geen ervaring mee.

Ik gebruik al vele jaren een Garmin. Garmin-toestellen zijn wel wat duurder dan andere, maar ze zijn wel erg robuust.
De types die ik gebruik zijn uit de GPSmap 6x serie. Mijn eerste toestel is nu 9 jaar oud en werkt na zo’n 10.000 km nog steeds goed. Die kilometers zijn vaak over onverharde of slecht onderhouden wegen gefietst zodat het toestel vele schokken, harde klappen en trillingen heeft meegemaakt.
Reden om een nieuw toestel te kopen was de beperkte geheugenruimte in het oude toestel. Dat is bij de huidige Garmin-toetellen geen probleem meer. Let erop dat je minstens 4 Gb aan geheugenruimte hebt. Als je vaak in verschillende gebieden fietst (door heel Europa of buiten Europa) is het handig dat je losse geheugenkaartjes kan plaatsen zodat je niet aldoor nieuwe kaarten hoeft te laden.
In een vergelijking met veel Garmin types heb ik ondervonden dat de GPSmap 6x serie verreweg het beste af te lezen scherm heeft bij fel zonlicht. Het scherm is qua helderheid vergelijkbaar met de e-ink schermen van e-readers. Hoe meer licht er op schijnt hoe duidelijker hij wordt en dat in kleur. Bijkomend voordeel is dat de achtergrondverlichting overdag altijd uit kan staan waardoor de batterij het langer volhoudt.
De GPSmap 6x heeft geen touch screen. Zelf houd ik niet van touch screens bij outdoor GPS-toestellen. Als het regent en je wilt de druppels van een touch screen vegen activeer je van alles wat niet de bedoeling is. Touch screens zijn vrijwel altijd te vergrendelen zodat je naar hartenlust kan vegen, maar dat betekent dat je moet ontgrendelen als je iets in het menu wilt wijzigen, of in-, of uitzoomen wat je m.i. redelijk vaak doet.
Vrijwel alle Garmin outdoor toestellen werken op normale AA-cellen (penlight), zowel oplaadbaar als niet oplaadbaar. Dat betekent dat je voor lange tochten reserve batterijen kan meenemen. Meestal is dat overigens niet nodig overdag kan je met volle baterijen een tocht van zo’n 10 uur volbrengen. Oplaadbare NiMHcellen van het merk Ansmann houden het naar mijn ervaring het langste uit.
Op mijn GPS gebruik ik de gratis kaarten van Open Street Map (voor Garmin is er een een speciale gebruiksvriendelijke versie: http://garmin.openstreetmap.nl/) en Open Fiets Map (http://www.openfietsmap.nl/). Deze kaarten worden continu door vrijwilligers ge-update.
Voor kleine stukjes gebruik ik wel eens mijn (Android) smartphone met Google maps. Gebruik van de GPS-ontvanger laat je batterij erg snel ontladen. Omdat de kaart telkens via het gsm-netwerk wordt ververst kost het nogal wat data. Iets wat zeker een nadeel voor gebruik in het buitenland is.

Als je een Android-telefoon hebt, kun je ook eens naar de app OSMand kijken (zie http://osmand.net). Met Osmand download je de kaart waar je behoefte aan hebt op een plek waar je goed internet hebt. Onderweg heb je geen internet meer nodig, en je kunt wel routes laten maken (voor lopen, fietsen of autorijden). Je GPS moet wel aan staan, maar internet dus niet.
Is gratis (en trouwens ook op Openstreetmap gebaseerd). Nou ja, gratis, als je meer dan 10 x een kaart downloadt, moet je geloof ik iets betalen.

Op http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=51579&start=228 veel ervaringen met de Teasi One van Aldi.
Lijkt een heel redelijk apparaat te zijn, voor omstreeks E 150. Een heel stuk goedkoper dan Garmin-apparaten.