Goede stadsfiets met een gaaf design

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ik heb wel al wat interessante discussies meegelezen. Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe fiets en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe stadsfiets (niet elektrisch), met een mooi, onderscheidend design. De andere basisvoorwaarden: kwalitatief goed merk, riemaandrijving, schijfremmen, naafdynamo enigszins comfortabele zit. De fiets gaat dagelijks gebruikt worden voor alle ritjes binnen de stad en af en toe een recreatieve rit (20 km of meer). Ik ben een man, 1,93 lang. Ik heb al heel veel fietsen de online-revue laten passeren, maar er blijven voor mij (vooralsnog) twee opties over:

De Schindelhauer Gustav en de Koga Supermetro.

Als je geen elektro-ondersteuning wilt dan is de spoeling voor stadsfietsen met een leuk design in combinatie met de andere voorwaarden die ik noemde dun. Ik vind veel fietsen op elkaar lijken en retrofietsen zijn niet echt mijn ding (dus Achielle, Roetz, Veloretti en dat soort merken vallen af). Alternatieven waar ik ook naar heb gekeken zijn de Batavus Dinsdag Exclusive (Plus) - toch een beetje te ‘degelijk’, Brik Bute - met riemaandrijving te duur en de Cortina Blau - geen goed gevoel bij het merk.

Mijn vragen:

Heeft iemand ervaring met een van de twee overgebleven opties? Ik heb nog geen proefritten gemaakt, Schindelhauer-dealers zijn er niet bij mij in de buurt en de Koga is overal uitverkocht op dit moment (pas vanaf eind dit jaar weer leverbaar).

Waar ik vooral benieuwd naar ben: zithouding, stijfheid frame, comfort, kwaliteit(sgevoel).

Heb ik nog een mooie optie over het hoofd gezien? Mijn budget is maximaal 2.000 euro, met de eerder genoemde basisvoorwaarden.

Alvast bedankt!

De zitbuis van de Schindelhauer staat steiler.
Dat is fijn als je vaak moet optrekken.
Maar niet zo fijn op een lange rechte weg.

Beide fietsen hebben een lange toptube length.
Dat is fijn voor een sportieve zit.
Maar dat wordt niet geassocieerd met comfortabel.

De Schindelhauer heeft ruimte voor banden 47.
De Koga is bedoeld voor banden 40.
Mijn voorkeur gaat uit naar banden 50.

Beide fietsen hebben een Simano 8speed naaf.
Als je 2000 euro hebt te besteden, zou ik gaan voor een betere naaf.

Ha Krobo,
Beide fietsen stonden ook op mijn verlanglijstje. De Koga Supermetro staat nog wel in een paar winkels, maar is niet via de online winkels te krijgen. Heb er zelf een proefrit op gemaakt en mijn conclusie was dat de fiets er een stuk sneller uitziet dan dat ie fietst. Ook de Gustav heb ik geprobeerd maar ik vond de zithouding nogal sportief voor het type fiets. De Gustav reed wel veel fijner dan de Supermetro. Uiteindelijk gekozen voor de Achielle Oscar die bij jou niet op de lijst staat wegens te retro. Dat snap ik, maar je kunt de fiets zo configureren dat die omschrijving niet meer van toepassing is. Ook is het sinds kort mogelijk om deze fiets in een dropbar uitvoering te bestellen. Mocht jouw voorkeur wel uitgaan naar een sportieve houding is dit misschien een oplossing. Ik kan de fiets enorm aanraden. Niet goedkoop maar heel mooi en snel

Dank voor je opmerkingen. De Gustav lijkt wel een redelijk comfortabele zithouding te hebben, maar schijn bedriegt blijkbaar.

Voor wat betreft de naaf: bij mijn mountainbike heeft betere afmontage absoluut prioriteit, bij een stadsfiets hecht ik toch meer waarde aan design.

Oké, misschien nog maar eens goed naar die Achielle kijken dan.