Aankoop nieuwe kwaliteitsfiets

Hallo,

Ik ben sinds een tijdje opzoek naar een nieuwe fiets. In het kort: Ik ben 2m lang en heb veel gedaan met eenvoudige stadsfietsjes o.a. door Engeland gereist met een backpack. Nu denk ik dat het verschil tussen de simpele stadsfiets en een degelijke fiets groot zal zijn, ook omdat ik meestal het idee heb dat de stadsfiets die ik heb net iets te klein is. Ik zoek geen racefiets omdat ik deze niet praktisch vind bijv. in steden, en ik klikpedalen en het stuur dat deze heeft niet fijn vind. Ik zoek ook geen mountainbike, nu wil ik wel dat de fiets die ik koop evt. een beetje offroad kan verdragen, gaat dit niet verder dan een grindpad of een enkele keer een bosweg.

Ik weet dat ik hierin veel eisen stel, en heb zelf al wat rondgekeken naar een fiets die geschikt kan zijn, ik heb echter 0 kennis van fietsen anders dan de simpele stadsfiets. Mijn budget gaat tot 800 euro. Zelf kwam ik deze twee als voorbeelden tegen:

  • Batavus Zonar 2018 Heren
  • Cube SL road 2018 Heren

Een vriend van me rade me af om een hybride te kopen (dit zou het slechtste van 2 werelden zijn), maar ik lijk hier toch op uit te komen met de eisen die ik stel.

Graag advies,
Groeten Merlijn

Vooraf: bij het slechtste van twee werelden is dus het glas half leeg, het glas halfvol is het beste van twee werelden. Met jouw pakket van eisen kom je uit bij een hybride: het beste van twee werelden. Je wilt geen racefiets of mountainbike, toch niet alleen vanwege de klikpedalen? De pedalen horen niet bij de fiets. Op elke fiets kun je alle soorten pedalen monteren.
Gezien je maat is inderdaad kritisch hoe de fiets zit. Stadsfietsen zijn inderdaad vaak niet voor hele kleine en hele grote mensen geschikt. Of de dealer (in Nederland in elk geval) neemt ze nooit in voorraad. Bij mountainbikes en racefietsen wordt met extreme maten wel rekening gehouden.
De Batavus Zonar is altijd met drager en spatborden en de Cube SLRoad is een kale hybride, wel met spatborden en drager uit te rusten. Met niet al te dunne banden kun je met een beetje profiel ook over een bospad-landbouwwegje zonder problemen fietsen. Heb je ook weer plannen voor een fietsvakantie?, dan ben je al gauw aangewezen op een fiets met voldoende versnellingen en daarbij niet te duur. De Zonar proberen, maar zeker ook de Cube.
VSF is een merk dat ook voor grote (ook zware) mensen fietsen maakt. De frames zijn (bijna altijd) van staal en mede daardoor beter betaalbaar. Het vervelende is, dat ze zo gewild zijn, dat dealers in Nederland alleen fietsen hebben staan die al verkocht zijn. Ook hebben ze binnen jouw budget alleen fietsen met naafversnelling. De T100 met Shimano Alivio onderdelen ligt €100 boven je budget.
Sensa is een nederlandse fiets met veel waar voor je geld, al ben ik geen fan van verende vorken:

De Sensa is er ook zonder verende voorvork:

Zelf vind ik de Cube Travel wel een mooie optie, lekker brede banden:

Van de Batavus Zonar en de Cube SL road zou ik de Batavus kiezen, de Cube doet me veel aan een racefiets denken en nogal kaal.