'Het probleem van grote snelheid verschillen op het fietspad

Je lijkt met de 15 km/uur aardig in de buurt te komen van de wat @6ram voorstelt in de Fietsersbond: definieer s.v.p. de “standaard (el.) fiets” (vanwege alle elektrische ontwikkelingen) thread.

als men de maximale snelheid van elektrisch voortbewogen fietsen, driewielers en bakfietsen instelt (en controleert!) op bijvoorbeeld 15 km/h.

Waarom alleen elektrisch voortbewogen fietsen en niet ook brommers/scooters?

Ik ben het met @Sjef eens dat 15km/uur niet te handhaven is, het enige dat mogelijk is, is de verkoop van voertuigen die verder ondersteund worden dan 15km/uur te verbieden, maar ook dat zie ik niet gebeuren. Misschien samen met @6ram tot een voorstel komen en dan een marktonderzoek doen of mensen vrijwillig z’n fiets zouden willen kopen i.p.v. een die tot 25km/uur begrensd is.

Door het grotere gewicht van de fiets en het ‘ontbreken’ van een rondtrappende beweging verliest men bij het stoppen makkelijk het evenwicht.

Trappen maakt een fiets niet stabiel, een hoger gewicht is over het algemeen stabieler en een lage snelheid maakt een fiets instabiel, voor de overige factoren zie dit document van de TU Delft:

http://bicycle.tudelft.nl/schwab/Bicycle/FTS0712R07.pdf