Hoe krijg ik de trappers los?

De trappers van mijn fiets zitten erg vast ze zijn echter aan vervanging toe. Is er een eenvoudige methode om ze los te krijgen zonder brute kracht? (bijvoorbeeld met een oplosmiddel voor roest). Onno van Logchem

Gewoon kruipolie en een grote tang. Olieën, even laten intrekken en langzaam loswrikken. Roel Lipsch

Je kunt uiteraard het eerst eens met kruipolie proberen. Als dat niet helpt en het gaat om een huis-tuin-en-keukenfiets met stalen cranks, dan kun je de crank bij het pedaal verhitten met een brander. Niet te woest natuurlijk, maar flink verhitten doet wel eens wonderen. Met lichtmetalen cranks moet je natuurlijk veel voorzichtiger zijn. Hans van Ouwerkerk

Er is een speciale pedaalsleutel voor in de handel. Denk erom dat je de goede kant opdraait. Het linkerpedaal andersom dan het rechter. Was het nu altijd naar voren of naar achter als je de sleutel aan de bovenkant van het pedaal hebt? Erik Buitenhuis

Met een pedaalsleutel moet dat wel lukken, want die is langer dan een normale steeksleutel. Wel rekening houden dat je beide pedalen dezelfde kant op moet losdraaien (hebben links- en rechtsdraaiend schroefdraad) Siem Weel

Inderdaad zijn er speciale sleutels die erg lang zijn, zodat je een heel groot moment kunt uitoefenen. Volgens mij gaat het dan in de richting van ‘brute kracht’ en daar voelde Onno niet zoveel voor. De rechter pedaalas heeft normale draad en draait linksom los. De linker pedaalas heeft linkse draad en moet dus rechtsom worden losgedraaid. Het kan natuurlijk geen kwaad om bij nieuwe pedalen een beetje (koper)vet op de draad te smeren. Dat voorkomt dat de zaak op een stadsfiets die veel op straat bivakkeert, muurvast gaat zitten. Hans van Ouwerkerk

Toch werkt het. Meestal zitten trappers na enkele jaren compleet vast geoxydeerd. Kruipolie of cola verhelpt dat, echter alleen als het er helemaal tussen kan komen. Als je na de behandeling nog een flink end fietst, komt er toch weer beweging in en kan de kruipolie/cola beter zijn werk doen. Je draait de trapper niet los, maar het zorgt er wel voor dat de schroefdraad weer draait zodat je de trapper er eenvoudig vanaf kunt schroeven. Mike Schenk

Ik heb na de trappersleutel, de kruipolie, en de draairichting nog een tip voor het geval je cranks tijdens het losdraaien van de trappers mee willen draaien. (terugtrapremfietsen niet dus)
Steek een zware schroevendraaier tussen je achtervorkpoten, dwars op de achtervork vlakbij de cranks en gebruik deze om het draaien van de cranks te blokkeren. Ruud Waij