Hulp

Goedendag,

Mijn eerste bericht, dus eerst maar eens voorstellen. Ik ben Rick, 26 jaar jong en onlangs aangestoken met het fiets-virus. Vorig jaar een goedkope 2e hands mountainbike aangeschaft (renault beat t5) om te kijken of fietsen iets voor mij was. De keuze voor een mountainbike kwam puur uit het feit dat ik er als kind ook een heb gehad, en toen veel door de bossen crosste.

Echter rijd ik tegenwoordig bijna altijd op verharde wegen. Paar 'bospaadjes' waar de gemiddelde stadfiets ook geen moeite mee heeft, en ruiger dan dat wordt het niet. Dus ik ben op zoek naar iets beters voor op de weg. Een racefiets heb ik vrij snel uitgesloten. Zit me te diep, en vanwege mijn gewicht (105kg) ben ik bang dat het gemiddelde wiel mij niet houdt. Maar met name de houding is me te diep.

Zodoende kwam ik uit bij zogenaamde cross-hybrides. Hoewel deze nog erg gericht zijn op onverhard rijden, hebben ze al wel grotere wielen en minder geprofileerde banden dan mijn MTB. Stap verder is de Fitnessfiets. Aangezien deze wat grotere voorbladen hebben, en ik toch op zoek ben naar een fiets die me meer snelheid (en afstand) levert, lijkt een 50t me beter dan een 44t? Hoewel mijn conditie nog verre van goed is (20km/h gemiddeld op MTB op de weg) rijd ik wel op het grootste blad voor, en het twee-na kleinste blad achter. Nu weet ik van de t5 niet hoeveel tanden die wielen hebben.

Ik heb al zitten kijken naar de gazelle SPN1, Cube SL cross, Trek 7.5 fx, en nog een paar... Maar ik zie door de bomen het bos echt niet meer.

Kortom, ik zoek een fiets waarmee ik wat harder en verder kan rijden dan mijn 26" MTB. Liefst met een veerloze voorvork, of met een lockout voor de veren. En het liefst een weggroep gemoteerd (zoals shimano sora, tiagra). Of zegt u dat ik met een ATB-groep (deore, acera) ook nog snelheidswinst kan pakken? Want die Cube SL cross lijke me een hele mooie fiets, maar het grootste voorblad heeft 'maar' 48 tanden? waar ik bij andere fietsen 50 of zelfs 52 zie staan?

En zijn er nog andere fietsen die aan te raden zijn, buiten de genoemde?

Bij voorbaat dank voor uw moeite en tijd.  

Die 52 tanden bepalen niet hoe snel je gaat, dat doen je hart en je benen. Het belangrijkste om aan te leren is souplesse, want omwentelingen betekenen doorbloeding, conditie dus. Hoe langer je 100-110 t/min kunt volhouden, hoe sterker je hart-longmachine. Máár 48 tanden....? Zelfs met een 12t achter betekent dat dat je 60km/u kunt rijden. Zo te horen ben je zover nog niet. Meestal beginnen de cassettes met een 11t! Wat qua materiaal wel meer snelheid oplevert is minder gewicht, niet alleen van jezelf, maar ook van de fiets.

Als je serieus wilt fietsen laat dan Acera en Altus onderdelen buiten beschouwing. Deore is uitstekend, meer is niet nodig, minder is niet wenselijk. Gezien je gewicht is het voor garantievraagstukken belangrijk dat je je fiets persoonlijk in een winkel koopt, zodat de verkoper zich niet kan verschuilen achter: "ik wist niet dat je zo zwaar was", indien je onverhoopt met gebroken spaken krijgt te maken. Overigens horen fietsen in Nederland bestand te zijn tegen een lichaamsgewicht van 110kg. (DIN norm)

sommige Cubes uit de SL Cross serie hebben lichte noppenbanden. Die zou je kunnen vervangen door echte wegbanden, zoals de Kojak, of de snelle Marathon Racer of Supreme. Zie ook de discussie naar aanleiding van vragen van anderen met hetzelfde onderwerp. Dan hoef ik niet alles tweemaal te typen.