Advies voor de aanschaf van een (race)fiets of hybride waarmee ik ook van het asfalt af kan

Nadat ik vorig jaar een seizoen veel plezier heb gehad van een oude gekregen racefiets die daardoor wel een paar maatjes te groot was, wil ik nu een goedpassende en soepelere fiets kopen. Ik twijfel alleen tussen een hybridefiets, een cyclocross of een racefiets met bredere banden. Heeft iemand goede suggesties?

Vorig seizoen merkte ik dat ik mijn fiets voornamelijk gebruik om aan het einde vd dag of in het weekend de natuur mee in te trekken. Dus mooi weer en weggaan, voor 2 a 3 uur of een middagje ergens heen fietsen en daar overnachten. Ik vond fijn om bij het fietsen daar in te kunnen slaan waar het mooi was en dat hield ook in dat ik op schelpen of graffelpaden terechtkwam.Door vriendinnen met een racefiets deze padden niet opgingen, bedacht ik dat ik die beperking van niet overal heen kunnen in mijn nieuwe fiets niet wil. Ik wil juist weg van de drukke wegen met auto's.
Ik vind echter de racefiets houding wel erg fijn en niet de mountainbike houding. Ook vind ik het leuk om als er een recht stuk asfalt is wel snelheid te kunnen maken. Hierbij heb ik niet de ambitie de 50 km te willen halen. Ik zit met mijn oude fiets op een gemiddelde van 25 km, maar iets soepeler en daardoor harder fietsen zou wel fijn zijn.
Helemaal ideaal zou zijn als er een kleine bagagedrager op zou kunnen.


Heeft iemand goede suggesties, wel of geen racefiets of juist toch een cyclocross? Mijn budget is 500 euro en dan zit ik snel op een tweedehands, dus een ouder model is prima.

Bij de fietswinkel in mijn straat staat een Giant escape rx met 3x10 shimano versnellingen voor 400 euro. Is dit een goede optie?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Lisa

Gezien je budget, beperk ik me even tot je laatste zin. De Giant Escape RX is een hybride, maar dan met smallere banden en remmen als een racefiets. Om over boswegen te rijden heb je, mede afhankelijk van je eigen gewicht, toch wel minstens 40mm dikke banden nodig.
Om aan al je wensen te voldoen is een andere fiets nodig. Je wil een krom stuur, begrijp ik. Tweedehands is dat echt een zoekplaatje.
De Escape RX is dus een compromis. Echt brede banden passen er niet op. De velgen (622x14mm = racewiel) en remmen zijn daarvoor niet geschikt. Bij een racefiets is 28mm bijna altijd het maximum. Shimano is het merk, dat zegt weinig. Bepalend voor kwaliteit en levensduur is de gemonteerde groep. Denk aan 105, Tiagra of Alivio en Deore, enz. De Escape (zonder RX) past dan al wat beter. Wat jij zoekt lijkt op een beach racer met krom stuur en ruimte voor brede banden, zoals de http://www.gowikkit.com/beachracers/q-bomb-strandfiets/
Maar financieel is dat heel andere koek.
Een cyclocross fiets heeft vaak ruimte voor 35mm banden. Zoek daar eens naar op Marktplaats, zoals deze:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-racefietsen/m1037518551-racefiets-vdw-56cm-cyclocrosser.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Maar opgelet: deze is 15 - 20 jaar oud, zie ik aan de afmontage. Brede banden moet je dan nog kopen. En dan moet ie ook nog goed passen!
Advies: zoek eens naar een fiets die je wel geschikt lijkt en kom hier terug met de link voor advies. Ik heb eerder anderen op deze manier geholpen. Zie: http://www.fietsersbond.nl/forum/dankzij-sjef-fiets-gekocht