Kan ik met een fietscomputer meten hoeveel ik klim?

Kan ik met een fietscomputer meten hoeveel ik klim?

Marc Zoutendijk:
'Voor het meten van de hoogte zijn drie systemen in de omloop:

1. Meten van de atmosferische druk
2. Meten van de hellingshoek gekoppeld aan de afgelegde weg
3. Satellietnavigatie (tevens bepaling van positie)

De eerste methode is het meest in gebruik, de derde methode is nog erg kostbaar en de tweede methode wordt toegepast in een bepaalde Duitse fietscomputer. Het principe is eenvoudig: als je weet onder welke hoek je omhoog (of omlaag) gaat, en weet over welke afstand, dan kun je (gegeven je starthoogte) simpel uitrekenen wat je hoogte op ieder moment is. Hierbij is het noodzakelijk dat de teller gemonteerd en geijkt wordt met de fiets in horizontale positie (waterpas gebruiken). De teller meet de hellingshoek (zeer nauwkeurig, de wielbasis van de fiets is vrij groot) met behulp van een klein mechaniek. Het voordeel van deze meetmethode is dat de wijzigingen in de luchtdruk de meting niet beïnvloeden en dat de hellingshoek (stijgingspercentage) op ieder moment valt af te lezen. Cadansmeting is ook mogelijk op sommige modellen. Hiertoe wordt een aparte opnemer aan de crank bevestigd. Je kunt hier de trapfrequentie mee aflezen.'

Je hebt ook losse hellingshoek meters, het ziet eruit als een waterpas met klem die je aan je stuur kunt bevestigen. Het is wat minder nauwkeurig dan de bovengenoemde systemen maar wel veel goedkoper (ca 12 tot 15 euro).

Je kunt o.a. bij waypoint speciale horloges aanschaffen voor de klim hoek, zij hebben ook diverse andere GPS apparaten!