Fiets geschikt voor de zwaardere fietser

Beste lezers,

Op het internet kan ik niet heel veel informatie terugvinden over fietsen die geschikt zijn voor mensen die een onsje meer wegen. Om een lang verhaal kort te maken: als man van 125 kilo ben ik op zoek naar een gewone damesfiets die mijn gewicht zonder problemen zal kunnen dragen. Ik doe er geen gekke dingen mee, ik moet gewoon wat meer bewegen van de dokter en fietsen lijkt me een prima idee. Zijn er zaken waar ik, gezien mijn gewicht, op moet letten ?

Dan heb ik nog een andere vraag. Je leest overal dat de framemaat erg belangrijk is. Dat geloof ik wel, maar wat houdt de framemaat dan allemaal in ? Ik weet dat de lengte van de buis waar je zadel in zit er mee tot uitdrukking komt, maar is dat nou zo belangrijk ? Of zegt het ook iets over bijvoorbeeld de afstand van je zadelbuis tot aan het balhoofd ?

Het gaat mij niet om hoogstaande technische verhandelingen, maar als u mij wegwijs zou willen maken dan houd ik mij aanbevolen.

Alvast bedankt,

Louis1959

 

  

   

Sjef, bedankt voor je reactie. Ik heb de website van VSF bezocht, wat een mooie fietsen zijn dat. Er zal dan ook wel een prijskaartje aan hangen. Wat opvalt is dat er, voor zover ik heb gezien, geen fietsen in het programma zijn die zijn voorzien van een verende zadelpen of een verende voorvork. Ik woon te ver van de Duitse grens af om een dealer te bezoeken. De enige dealer in NL zit in Zeist (vzv ik kan zien op de website), ook dat is te ver.

De framemaat is dus niet zo heel belangrijk. De kleinere mens moet natuurlijk niet kiezen voor een te hoog frame, maar de langere mens kan een klein frame prima compenseren door de zadelhoogte aan te passen.

vr groeten
Louis1959

Nee, hoor, er zijn zo’n 20 dealers. De website werkt heel vreemd. Voer de plaatsnaam in, dat werkt in elk geval beter.
Ik woon in Geleen en 6 km van hier zit er ook een. Bike4Travel in Rotterdam zou zelfs fietsen hebben staan. Overigens staat VSF bekend om zijn gunstige prijzen. Succes!

Het duitse merk Hercules is ook in Nederland leverbaar en heeft zelfs een fiets met lage instap tot 180 kg belastbaar:
http://www.hercules-bikes.de/de/Hercules-Ebikes-und-Fahrraeder-im-Detail-160,384,22639,detail.html

Bedankt voor de reacties. Vandaag is het probleem opgelost. Ik heb een tweedehands Gazelle gekocht, een gewone damesfiets zonder bijzondere voorzieningen voor zwaargewichten. De fiets geeft geen krimp, ik ben er heel blij mee.

vr gr
Louis1959

Bedankt voor de feedback; dat zouden meer mensen moeten doen. Veel fietsplezier!

Ik begin met het tweede deel van je vraag over de framemaat. Je slaat de spijker op de kop. De lengte van de zitbuis zegt eigenlijk alleen hoe lang die buis is. Geweldig toch!? Nee, er is inderdaad geen universeel framemaat-systeem. Je zou denken dat je met de lengte van de zitbuis (de zg. klassieke framemaat) iets weet over de gewenste pasvorm. Dat is dus niet zo! Ieder merk hanteert een eigen visie en systeem. Zo ook het merk dat ik je wil aanraden, al zijn er meer, voor een hoog lichaamsgewicht.
Dit merk gaat zelfs tot meer dan 125kg. 110kg is de DIN-norm voor standaard fietsen.
VSF Fahrradmanufaktur maakt fietsen tot 175kg belasting. Helaas is de digitale bereikbaarheid vaak verstoord. Probeer het zelf later nogmaals. Dit is de homepage:

het is een duits merk veelal op basis van staal, met een paar nederlandse dealers die maar karig bevoorraad worden, helaas. Of bel met een dealer.
Woon je in de buurt van de duitse grens, dan ga even de grens over. Daar hebben ze wel fietsen in de winkel staan.