Fiets voor Zware mensen

Hallo,
Ik ben een jongen en ik weeg rond de 130 kilo en ben zo’n 2 meter lang, en ik heb in de vorige 3 jaar al zo’n 3 fietsen er doorheen gewerkt, eerst 2 goedkope van de praxis zegmaar en nu heb ik sinds een jaar een sparta pickup; met dikke spaken. Maar dat bleek het ook niet te doen; toen we dachten dat alles goed was reed ik die ook kapot (de achteruittraprem-beugel schoot los en heeft alles losgedraaid en de achteras gewoon verpest). Het is zeer vervelend om bij elk dingetje te horen dat je te zwaar bent enzovoorts. Dus nu willen we voor de laatste keer een goede fiets kopen die wel alles aankan; men zegt dat de schade op mijn fiets door het hardhandig gebruik kom; ik rij hard en moet soms wel eens hard remmen, maar dit hoort een fiets gewoon aan te kunnen toch?
Nu wil ik graag van jullie weten waar ik op moet letten als ik nu een fiets ga kopen? (dingen zoals handrem of achtertraprem, frame, enzovoorts). En of jullie eventueel nog een bepaalde fiets hebben die aan mijn “eisen” voldoet?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Mvg
TeGe

Veel hangt af van het budget. Maar als je goedkope ‘praxis-fietsen’ koopt, dan moet je ook niet verbaasd zijn dat die het snel begeven.

Spaakdikte is helemaal niet zo relevant als het om wielsterkte gaat. Veel belangrijker is het aantal spaken maar vooral de kwaliteit van het spaakwerk. De stevigste wielen zijn wielen gebouwd door een goede wielenbouwer. Zuiver machinaal gespaakte wielen zijn zelden bestand tegen zware belasting.

Als je budget redelijk groot is, dan is een fiets gemaakt door een framebouwer de beste optie. Maar ook merken die goede trekkingfietsen bouwen zijn een goede optie. (Stel je vraag maar eens op het forum van wereldfietser.nl).

Met minder budget zou ik op zoek gaan naar een goede tweedehands trekkingfiets of een stevige tweedehands mountainbike.
Voor voldoende remkracht moet je denken aan hydraulische velgremmen of aan schijfremmen.

Een andere optie is een stevige transportfiets. Het soort fietsen dat b.v. postbodes gebruiken om tientallen kilo’s post te vervoeren.

(Ook de Sparta Pickup is een fiets van een relatief lage prijsklasse, verwacht dus niet te veel kwaliteit. Voor 8000 euro koop je ook geen auto die zware belasting aan kan.)

1 like

Bij dat soort eisen denk ik aan “Duitse degelijkheid” en mocht je in de buut van Duitsland wonen of het geen probleem vinden eens die kant op te gaan dan is daar voldoende te vinden zo lijkt me, bijv. de collectie op Fahrräder für übergewichtige Fahrer. Jammer genoeg maar twee fietsen zonder voorvering (dat kan alleen maar kapot gaan).

Kijk verder eens op:

1 like

Zoals anderen al opmerkten: voor iets speciaals betaal je een prijs. Een terugtraprem moet je vermijden, die kan je niet vertragen. Eerste waar ik aan denk zijn de VSF stalen fietsen, grootste maat 67cm en voor max 170kg:
https://www.fahrradmanufaktur.de/de/katalog/trekking-2019/t-300-xxl-shimano-nexus-8-gang-premium-freilauf-hs22-819-2019
De dikte van de spaken is eigenlijk niet belangrijk. Sterke kwaliteitsspaken (DT of Sapim) en met gelijke/hoge spanning ingespaakt, dat is het belangrijkste. En velgen van dik en dubbelwandig aluminium.
Forumlid @pedersen heeft een Vittorio te koop met framemaat 76cm. Stuur hem een bericht!

1 like

Nou, met twee Praxis fietsen en een Sparta Pick-UP heb je je slecht laten informeren en je budget over de balk gegooid. Ga voor een Azor Heavy Duty. Azor gaat tot framemaat 71. Als een terugtraprem niet tegen jouw beenkracht bestand is, ga dan voor rollerbrakes. Maar sowieso met een extra zware stalen remstrop in plaats van die flutdingetjes waarmee remhevels standaard mee worden vastgezet. Vergeet trekking- of mountainbikes. Jij bent gebouwd voor comfort, niet voor snelheid. Reken wel op een prijs van tussen 800 en 1200 euro.

1 like

Rollerbrakes adviseren voor het afremmen van 150kg is niet bijster verstandig.

1 like

Ik weeg 70 en vind de rollerbrakes al te weinig vertragen op mijn Azor.

En ik weet vrijwel zeker dat Azor alleen terugtraprem en rollerbrakes monteert.
Dus Azor valt denk ik (helaas, want degelijke fiets!!) af.

Eventueel zou je Azor nog kunnen mailen of voor 2019 andere remmen worden toegevoegd aan hun gamma.

Groet, Sjeng

EDIT:
Ik zie nu dat Azor wél Magura remmen aanbied, namelijk op hun ‘Specials’. Of daar echter een fiets bij zit die qua frame stevig genoeg is, lijkt dan weer niet zo te zijn?

1 like

Ik denk dat dat al in mei/juni j.l bepaald is…

@Sjef dat denk ik ook, maar ik bedoelde dat de 2019 folder nog niet online staat en wellicht zitten daar meer modellen met de Magura optie bij.

Hallo Tege,
Ik ben zelf 196 en ik weeg ongeveer 145 kilo en kijk maar op www.azor.nl
Een betaalbare oerdegelijke Hollandse fiets uit Hoogeveen die 200 kilo aan kan met Schwalbe banden, stalen velgen, dikkere spaken en zelfs hufterproof fietsen!
Ik hoop dat ik deze via een fietsplan bij mijn net nieuwe werkgever kan regelen, maar eerst geduld hebben want ik ben tot halverwege oktober een uitzendkracht.

Mvgr.
Menno