Hoe bepaal je de omtrek van een wiel?

Hoe bepaal je voor het instellen van een fietscomputer de omtrek van een wiel?

Marc Zoutendijk:

'Je kunt natuurlijk de gewone wiskundige formule gebruiken: diameter x Pi. Alleen is het niet altijd duidelijk wat precies de diameter van je wiel is, omdat dat ook afhangt van de band die om je velg ligt en de hardheid waarmee de band is opgepompt.

Vandaar de volgende methode:

1. Merkteken op fietsband aanbrengen
2. Merkteken op de grond plaatsen
3. De fiets zo plaatsen dat de beide merktekens tegenover elkaar staan
4. Met de hand de fiets twee wielomwentelingen laten rijden
5. Afgelegde weg meten en delen door twee
6. Dit getal invoeren in computer

Eventueel proef herhalen en het gemiddelde nemen.
Puristen zullen nu gaan klagen dat de fiets eigenlijk met de berijder erop (en eventuele bepakking) moet worden gemeten. Dat heb ik ook geprobeerd, maar op de bovenomschreven wijze kon ik geen verschil meten.
Tenslotte de veldproef. Op veel fietspaden vind je 100 meter-markeringen die met verf op het wegdek zijn aangebracht. Hier ga ik al fietsend proberen of de ingestelde waarde bruikbaar resultaat oplevert. Als dat verschil minder dan twintig meter per kilometer is, ben ik tevreden. Op fietstochten staat bij mijn vrouw en mij aan het eind van de dag zelden een verschil groter dan 200 meter op onze tellers. Dat wordt voornamelijk veroorzaakt door verschil in rijstijl. Meer slingeren, zigzag fietsen tijdens klimmen, enzovoort.'

Dirk Bijkerk:

‘Ik had bij het installeren van een fietscomputer een buitenband die over de hele omtrek precies in het midden een smalle gleuf had. Het bekende vissersgaren bleek precies in de gleuf te passen en zo kon ik de hele band omspannen met dit garen. Goed strakspannen, een klein streepje met een viltstift bij het einde, garen eruit en opmeten met een rolmaatje.’

Voor het berekenen van de omtrek kan ook gebruik worden gemaakt van de volgende tabel: Staatje voor het bepalen van de wielmomtrek.

Het staatje met de omtrek van diverse fietswielen is beschadigd en niet te openen.

meer fiets, meer mens, Sjef

Beste Sjef,

bedankt voor je mededeling. De link naar het pdf bestand werkt weer.

Inderdaad de omrekentabel heb ik gezien, maar is voor mij, en ik ben deskundig, een compleet raadsel. Hoogte, van wat? Middelpunt van het wiel? Moet men loodrecht meten, erg lastig! Dit is geen oplossing. Los van het feit dat je de omtrek van een wiel snel zelf kunt opmeten, moet een duidelijke tabel bevatten:
bandenmaten (want dat is voor 98% bepalend) en de bijbehorende wielomtrek.
Dat zijn er nogal wat. Ik maak een begin: (deze gebruik ik ook voor het berekenen van verzetten op www.dekaleberg.nl/tips/welkverzet, dit is geen url) 23-622 draadband Vittoria, Michelin=209,5cm; 37-622=217cm; 40-559 Schwalbe Marathon Racer=199cm; 42-559=202cm Schwalbe Marathon Supreme; 57-559 Schwalbe Fast Fred noppenband=203,5cm; 35-559 (Schwalbe Kojak)=195,5cm; enz enz. Ik ben er mij van bewust dat merk en model van de band veel verschil kunnen maken. Het is zeker goed om dat te benadrukken. Als merkteken op het wiel gebruik ik altijd het ventiel. Eigenlijk is een omrekentabel ondoenlijk.


meer fiets, meer mens, Sjef

Eens met Sjef. Tabellen zijn vaak lastiger dan gewoon even meten.

Voor een supernauwkeurige meting met balpen een enorm vette (veel keren over dezelfde plek strepen) streep dwars op het rijvlak maken. Dan over een vlak stuk vloer rijden (ik maak gebruik van een fraaie marmoleum vloer) waarbij de balpenstreep op de band minimaal twee keer de grond raakt en daar wat inkt achterlaat.

Afstand tussen de twee strepen meten en klaar. Zet natuurlijk wel eerst je band op druk.