Ketting te kort?


Ik zit met het probleem dat de ketting voor de uiterste stand (voor 46, achter 30) net iets te kort is. Ik weet best dat je zo'n uiterste stand met schuin lopende ketting niet moet gebruiken, maar soms kom je er ongemerkt toch op uit. Je rijdt een wat zwaar verzet, de weg wordt wat steiler, je schakelt terug en nog eens en nog eens en dan ineens probeer je toch op die 30 te komen. Dan loopt de zaak vast en moet je voorzichtig een stapje terug. Ik kan uiteraard de ketting langer maken, maar dan gaat het op de andere uiterste stand (voor 24 achter 11) pas echt mis omdat de derailleur dan in zichzelf vast loopt. Die andere uiterste stand moet uiteraard ook niet gebruikt worden, maar ook daarop kun je onbewust terecht komen.

Hans van Ouwerkerk

je schakelgedrag is nogal ongebruikelijk. Een derailleur met langere kooi lost je probleem niet op. Vreemd advies, want vanwege de langere kooi moet je je ketting uiteraard eerst verlengen anders treed je probleem nog eerder op. En vervolgens ben je weer in dezelfde situatie. Namelijk: in een deraileurversnelling moet je extreme combinaties vermijden. Dat moet je dus gewoon doen. Vóór de klim schakel je voor omlaag en vervolgens varieer je naar gelang de klim met de achterderailleur. Is toch een les voor beginners.

Nog maffer: losse kooien van derailleurs bestaan niet/kunnen ook niet bestaan!

Een langere deailleurkooi (waar de geleidewieltjes inzitten) zou kunnen helpen. Deze worden in twee of drie verschillende lengtes geleverd. Als je toevallig een van de kortere varianten hebt, dan is het hiermee wellicht op te lossen. Camiel Rouweler

Ik denk eerder dat de totale capaciteit van je achterderailleur wordt overschreden. De meeste Shimano’s zijn er in twee maten, GS en SGS, die louter verschillen in de lengte van de derailleurkooi (en dus in de afstand tussen beide wieltjes). 't Is net wat je er aan uit wilt geven: een nieuwe derailleur met een langere kooi (of misschien dat je een losse kooi kunt kopen?) of een nieuw tandblad (46 vervangen door 44 of 24 door 26). Marcel Wijkstra