Klapband

Goedemiddag op deze zonnige middag!
Zojuist sprong op een drempel het ventiel uit mn achterband. Nu heb ik er thuis een nieuw ventiel ingedraaid, band opgepompt, niets aan de hand zo lijkt het. Na een paar honderd meter echter klapt mn achterband, een enorme scheur in de binnenband. Wat kan hier het probleem zijn?

Daar kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. Een zwak punt in de band t.g.v. een fabricagefout, een zogenaamde snake bite (dat is als een niet hard genoeg opgepompte binnenband geplet wordt tussen velg en buitenband/wegdek - je ziet dan 2 kleine gaatjes naast elkaar), maar het waarschijnlijkst is een binnenband die niet meer goed in het velgbed lag, als gevolg van dat eerdere springen van het ventiel.

Heb je na het indraaien van het ventiel gecontroleerd of de binnenband weer overal goed in de velg lag? Wellicht heb je daar de oorzaak te pakken.

Hoi Wolfman,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb inderdaad de eerste keer niet gecontroleerd of de binnenband nog goed lag. Dus waarschijnlijk was dat bij de klapband het probleem. Van een ‘snakebite’ is geen sprake. Er zit nu echt een scheur van 15cm in de binnenband.

Is er ook een reden te verzinnnen voor het los komen van het ventiel? Dat verraste me misschien nog wel het meest.

Ik neem aan dat het een Blitz /Dunlop ventiel was? Dan is het enige dat ik kan bedenken dat het demontabele deel niet ver genoeg opgeschroefd was. Of er moet een verschil in diameter zijn tussen beide delen, maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

Mijn klapbanden zijn steevast het gevolg van onzorgvuldig haastwerk bij de montage.
Maar dat ziet Google niet als een oorzaak.

Een Google search op klapbanden geeft een opsomming van, in mijn ogen, zeer onwaarschijnlijke oorzaken.
Zo zou te hard oppompen van de band (harder dan de adviesdruk van de fabrikant), of warm weer, kunnen leiden tot een klapband.
Bij mijn weten geldt dat alleen voor banden die zijn gemonteerd op hookless velgen.
Voor hooked velgen geldt dat een te hoge bandenspanning het wiel als geheel verzwakt.

Volgens Google zou een te zachte bandenspanning, in relatie tot je lichaamsgewicht, er toe kunnen leiden dat de wangen van de band te veel vervormen, beschadigd raken, en klappen.
Naar mijn indruk leidt dat pas na vele vele kilometers tot een klapband.

Corpulente mensen zouden er, daarom verstandig aan doen om te kiezen voor banden met stevige wangen.
Ik kan me niet voorstellen dat dat enig verschil maakt.
Corpulente mensen moeten kiezen voor brede banden.

En dan zijn er ook mensen die van mening zijn dat het ventiel goed moet worden vastgezet door het moertje goed aan te draaien.
Ik denk juist dat dat kan leiden tot een scheur in de binnenband, en een klapband.
Ik geef het ventiel bij voorkeur ruimte om te bewegen.

Dunlop ventielen zijn dan ook ondingen. Gebruik frans ventiel, ook wel sclaverand of presta ventiel genoemd.

Inderdaad,. Heb een bakfiets met dunlop en heb al vaak voor gehad dat het klem ringetje tegen de schroef pomp vacuum trekt en dat je bij het losschroeven het klem ringetje losschroeft ipv de pomp zelf.
Gevolg ventiel los en band volledig plat.