Kort ritje? Da’s zo gefietst!

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Kort ritje? Da’s zo gefietst! - Fietsersbond

De helft van alle autoritten is korter dan 7,5 kilometer, en een derde korter dan 5 kilometer. Om mensen te stimuleren vaker voor de fiets te kiezen, is Rijksoverheid een nieuwe publiekscampagne gestart: Kort ritje? Da’s zo gefietst! Maandag 8 mei gaf staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) het startschot voor de drie jaren durende campagne.…

Ik heb wel eens meegewerkt aan zo’n onderzoek naar de duur van de rit.
Elke tussenstop gold als het begin van een nieuwe rit.

De kinderen naar school is een rit.
Van school naar het kantoor is de tweede rit.
Van het kantoor naar een klant is de derde rit.
Terwijl het voor de respondenten als een rit wordt beleefd.

De mensen achter deze publiekscampagne lijken er van uit te gaan dat iedereen een bruikbare fiets berijdbaar klaar heeft staan.
In Nederland staan veel fietsen.
Maar het bezit is ongelijk verdeeld (ik heb meerdere fietsen)
En de fiets van trouwe autogebruikers zal in veel gevallen kampen met achterstallig onderhoud.
Van mijn kennissen met een elektrische auto heeft er zelfs geen een fiets. Die vinden een fiets iets voor mensen met een verbrandingsmotor.

Het verbaast me daarom dat in de publiekscampagne geen aandacht wordt besteed aan het gebruik van de deelfiets.
Vooral omdat trouwe autogebruikers helemaal geen interesse blijken te hebben voor de deelfiets.
Ik citeer uit een onderzoek naar deelmobiliteit (pagina 4 ): de deelfiets vervangt vooral het openbaar vervoer, …, gebruikers van de deelfiets bezitten niet vaak een auto.

Deelauto- en deelfietsmobiliteit in Nederland: ontwikkelingen, effecten en potentie (update 13-10 *) | Document (onderzoekspublicatie) | Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.

Ik omarm het initiatief van deze campagne, maar of je er iets mee bereikt? Ik zie mijn buurman nog steeds de 300 meter naar het bos rijden met zijn dieselbus om zijn hond uit te laten. Ik vraag mij af of het merendeel van mijn buren überhaupt een fiets hebben?

Wij fietsen vrijwel alles, maar ook dat zou nog beter kunnen. Ik pak nog steeds elke weer de auto om boodschappen te doen op 3 km afstand, omdat ik de boodschappen simpelweg niet mee kan nemen op de fiets, ik overweeg regelmatig een fietskar hiervoor, maar er zijn nog te veel tegenargumenten, zoals dat de kar niet eens door de brandgang zou passen, ik deze nog in onze kleine schuur moet wringen, etc. Regelmatig laten we boodschappen bezorgen, maar dat is ook niet CO₂ neutraal, slechts comfortabel.

Het zou de overheid dan ook sieren als ze investeren in fietsinfrastructuur, waar de fietser net als de auto’s over glad asfalt mogen zoeven en niet over de klinkers hun vullingen eruit mogen laten rammelen, stoplichten sneller op groen gaan voor fietsers en voetgangers on voorrang voor fietsers uitgebreid wordt en niet afgenomen na X aanrijdingen.

Ik denk dat zolang de automobilist nog steeds gefêteerd wordt in het verkeer en de fietser steevast op 3de plaats staat veel mensen gewoon blijven rijden, ook voor korte afstanden.

1 like

Bij 300 meter is een fiets niet nodig, lopen klinkt nog logischer.

Ik vraag me ook wel eens af hoe dit te veranderen. Wat kan werken is mensen gewoon eens vragen hoe ze naar het bos zijn gekomen en waarom ze niet voor een ander vervoermiddel hebben gekozen. Ik heb dat wel eens als onderdeel van een zelf gemaakte enquette voor de Fietsersbond gedaan en dat waren leuke gesprekken, ook met fervente auto liefhebbers. Daarmee kom je er niet maar dingen kosten tijd.

Een ingreep is om de auto-subsidie voor de parkeerplaatsen te laten vervallen en de parkeerplaaten te betaald te maken of te verwijderen. Een parkeerplaats kost zeker €1500 op jaarbasis dus reden genoeg.

Zeker. Ik doe mijn boodschappen met een 40 liter rugzak maar ik ben gewend zware rugzakken te dragen en ik ga meer dan één ker per week.

Wat betreft een fietskar zou ik kiezen voor een kar die je ook de winkel mee ik kan nemen en daarna achter je fiets aan laat rijden, het is wel zo handig je boodschappen niet te hoeven overladen.


Bron: Screenshot uit het filmpje van deze site.

Ik heb het de buurman wel eens gevraagd. Geen tijd is de samenvatting van de drogreden.

Rugzak gaat hem niet worden. Ik moet voor het hele gezin boodschappen doen en de evt. kar moet een stuk forser zijn dan degene die je afbeeld. De Burley Flatbed is momenteel de meest voor de hand liggende keus. Daar kan ik kratten op zetten die ik gewoon mee neem in de winkel.

Bij ons spreekt de gemeente over een parkeerprobleem, waar ik liever spreek over een autoprobleem. Ik denk dat het erg zou helpen als de hele gemeente een parkeervergunningengebied zou worden en dan maximaal 1 auto per adres, gemaximaliseerd tot een bepaalde lengte/gewicht.

Het is krankzinnig dat er in een wijk die begin 1900 gebouwd is, mensen een pickuptruck parkeren die 2 parkeerplaatsen souperen. Dito voor de hoeveelheid bedrijfsbusjes (naast de eigen auto).

1 like

Het is zondagavond (Moederdag) en dus haal ik vers brood bij de lokale bakker 3 km verderop op de fiets, een E-MTB van Riese und Müller. Levensgevaarlijke rit over een 80 km-weg maar het is te doen (veel spiegelen en anticiperen op achteropkomende auto’s).

Ik vraag mij af of je meer mensen zo op de fiets krijgt. De mensen die willen fietsen, fietsen al. Alleen een prijsprikkel helpt hier, vrees ik… En natuurlijk het verbeteren van de fietsinfrastructuur. Fietspaden langs alle 80-km. racebanen, 30 km in de bebouwde kom.