Schijn je licht op fietsen in het donker!

Oorspronkelijk gepubliceerd op: Schijn je licht op fietsen in het donker! - Fietsersbond

Deel jouw ervaringen via een korte vragenlijst De Fietsersbond staat voor veilig en prettig fietsen in Nederland. En niet alleen naar je werk of school, een rondje in het weekend, maar juist ook in de vroege ochtend of late avond. Daarom staat in onze Fietsvisie voor 2040: “iedereen durft ook in Nederland dag en nacht…

Afgelopen jaren heb ik veel eraring opgedaan met fietsritten in het donker. Mijn particuliere opdrachtgevers waren vaak alleen 's avonds te spreken zodat ik in de herfst-winter-voorjaar veelal in het donker reed met mijn speed pedelec. Daarnaast maakte ik veel privéritjes in de donkere avonduren.

Nu is de verlichting van de Stromer ST5 zo’n beetje de beste die je kunt bedenken: standaard dagrijverlichting zodat je ook bij daglicht eerder zichtbaar bent, sensorgestuurd dimlicht dat automatisch in/uitschakelt afhankelijk van het beschikbare daglicht. En vervolgens nog een schakelbaar groot licht dat ideaal is voor snelle ritten door bossen maar ook overdag praktisch is door overig verkeer te attenderen op mijn snelle komst.

Die ideale verlichting heeft uiteraard een zwaar prijskaartje maar is elke euro meer dan waard. Nu ik verkast ben naar CUR heb ik de ST5 zonder geveerde voorvork ingeruild voor een Riese und Müller Superdelight Mountain met een Supernova M99 mini koplamp… niet zo krachtig als de ultieme Supernova M99 pro van de ST5 maar in ieder geval voorzien van een schakelbaar groot licht.

In Nederland is de zonsondergang variabel van 23:00 uur in de zomer tot 16:00 uur in de winter. Op CUR zitten we dicht bij de evenaar en daardoor is het hier donker tussen 18:00-19:00 uur, zomer en winter. 's Avonds nog even wat brood halen bij de plaatselijke panaderia is dus sowieso een ritje in het donker.

Panaderia=bakkerij… pan = brood… pan lomito = brood met ossenhaas… Luz = licht.

1 like