De Meefietslijn

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-meefietslijn/

Hulplijn voor fietsen in het donker ‘Voel jij je weleens onveilig als je op de fiets zit?’ vroegen Lisa Strijbosch en Maartje de Goede namens de Fietsersbond op een donkere avond in december. ‘Mensen voelden zich opgelucht dat ze hun verhaal konden doen.’ Tekst: Suzanne Brink Foto’s: Anna van Kooij ‘In Utrecht is pas nog…

Aan de ene kant begrijp ik dat mensen, vooral vrouwen, zich onveilig voelen op de fiets. Zelf moet ik vaakop de fiets bij nacht en ontij heen en weer tussen Enschede en Hengelo. Iedereen weet dat zich daar wel eens idioten ophouden. Nu ben ik een volwassen vent en niet bang uitgevallen dus ik heb misschien makkelijk praten. Hoe moeilijk is het echter om het oortje met microfoon te gebruiken dat met vrijwel iedere telefoon meegeleverd wordt?Je kan voortdurend met iemand praten als je dat wil en je vormt zelf ook voor niemand een gevaar. Dat de politie hier coulant is dus eigenlijk een zeer kwalijke zaak.

Ik ga als het licht is op de fiets naar mijn werk (ca 20km) In de winter ga ik echter met de auto, omdat het dan donker is, en ik via een onverlichte weg achteraf moet fietsen, of via een onverlichte weg tussen de bossen. Maar eigenlijk is het toch de omgekeerde wereld, dat ik met de auto ga, omdat ik me niet veilig voel op de fiets…

1 like

En misschien is een donker achterafweggetje met weinig verkeer juist wel het veiligst, zonder dat je het beseft.

1 like

De trap thuis is het allergevaarlijkste, daar gebeuren veel ongelukken, wat niet betekent dat het elders safe is. Je kunt alles wel wegrelativeren.

Wegrelativeren is niet hetzelfde als risicomanagement. Zolang we niet in staat zijn de oorzaak weg te nemen zullen we het daar mee moeten doen. De oplossing zou zijn dat we die mannen die er van genieten vrouwen en kinderen te grazen te nemen uit konden schakelen. Preventief! Helaas is de wetenschap nog niet zo ver.

Naast het risico dat je loopt / fietst, is er de impact op wat je overkomt of overkomen kan. Daarom vind ik de meefietslijn een mooi initiatief. Wat zouden we nog meer kunnen bedenken en ontwikkelen om potentiële daders af te schrikken. Camerabewaking helpt bij opsporing van een dader en verhoogd de bewijslast. Op de fiets is dit moeilijk om aan te brengen. Misschien kan een een geluidsopname ook al enig effect hebben. Als je deze via een app aangezet kan worden voor b.v. een half uur waarbij alle geluiden gedurende die periode opgenomen worden. De huidige techniek is zover dat zodra er ongewone geluiden gesignaleerd worden deze opgemerkt worden. Er zou dan b.v. automatisch live contact kunnen ontstaan met een (politie/112) post die directe adviezen kan geven en precies via locatie bepaling weet waar desbetreffende persoon zich bevind.
Alarm zou in de fiets gemonteerd worden net als diefstal alarm maar kan ook als persoonsalarmering gedragen worden zoals gebruikt wordt door kwetsbare ouderen.
Wellicht zijn er nog veel meer (betere) ideeën, wie volgt?

2 likes

Persoonsalarmering is een heel goed idee. Knop drukken en je hebt contact. Dan ben je alleen nog wel afhankelijk van de aanrijtijd van de politie. In de grote steden is misschien genoeg politie beschikbaar. Hier in Hengelo is dat niet het geval. Er hoeft gelijktijdig maar één groot ongeval te zijn en je kan lang wachten. Dat kan opgevangen worden door bijvoorbeeld een buurtwacht te alarmeren of bijvoorbeeld whatsapp buurtpreventie. Het feest is denk ik snel voorbij als er een paar man aan komen rennen. Traumatisch blijft het wel.

Er zijn genoeg kleine cams op de markt voor montage op/onder het stuur of op de fietshelm. Geen idee of het afschrikt, wellicht ook lastig om het elke keer van je fiets te halen (maar met een snelheidsmeter doe je dat misschien al), maar het kan dus wel.

Vanuit Licht en veiligheidsoogpunt:
zorg dat de bosjes verlicht worden en niet de paden.
verlichten dan wel met licht dat niet vervelend is voor de dieren…

Deze maatregel kan ook energie verlagend zijn t.o.v. het vele licht dat er nu is.

1 like