Krakende ketting

Vijf maanden gleden heb ik een Giant Pedelec gekocht voor woon-werk verkeer. Na zo’n 1000 km begon de ketting steeds een krakend geluid te geven. Het kraken werd steeds erger en na 3500 km heb ik ketting en cassette laten vervangen. Voorblad en derailleur werd door de fietsenmaker netjes schoongemaakt. Nu, naar een paar honderd kilometer begint het kraken weer. Ik heb de ketting goed schoongemaakt, gewassen, gedroogd en weer in het vet gezet. Maar als ik naar mijn werk fiets (22 km) gaat de ketting weer enorm kraken, niet de hele rit maar zeker twee derde ervan. Ik heb vijf ondersteuningen en fiets altijd in de vijfde (de hoogste) of de vierde ondersteuning. Nu is het zo dat als ik in een zwakkere ondersteuning fiets (in de derde) hoor ik het krakend geluid niet meer. Kan het zijn dat de ketting niet sterk genoeg is voor een 350 watt motor met 80 nm wat heel gebruikelijk is voor een Pedelec? Heeft iemand ook ervaring hiermee? Zijn er misschien speciale “Pedelec kettingen”? Zo’n geluid is heel irritant! Kan iemand me helpen? Bedankt!

Eerste vraag is of je zeker bent of het de ketting is die kraakt. Bij een fiets is het nooit zo heel makkelijk precies te bepalen wat er kraakt.

http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Ketting gewassen?? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Met dunne vloeistof/ontvetter ?
Of zelfs water? Dan heb je het vuil, zand e.d. IN de ketting gebracht. Met water, dan gaat de ketting inwendig roesten. Ketting alleen van buiten schoonvegen.
Nog een vraag: wat betekent “ketting in het vet”? Vet dringt niet in de ketting door en daar moet gesmeerd worden. Gebruik minerale dunne olie of smering op basis van wax. Voorkeur voor het laatste.

Aanvulling: ketting speciaal voor sterke middenmotoren: KMC e10, ook verkrijgbaar voor andere versnellingen.

Mike bedankt. Ik zal deze lijst met de fietsenmaker bespreken.

Sjef, bedankt voor je reactie. Als ik de ketting “was” volg i de instructies van de fietsenmaker, namelijk eerst ontvetten met speciale kettingontvetter in zo’n plastic doosje met drie draaiende borstels (je weet vast wat ik bedoel), daarna spoel ik de ketting met de tuinslang, ik droog de ketting meteen af eerst met een doek en dan met de luchtcompressor, dan wacht ik één uurtje en dan doe ik de smering met wax. Ik doe het toch goed, niet?

Ik denk er toch heel anders over. Fietsenmakers hebben twee petten op…

Het water is dus fout; maar als je door in de regen rijdt, dan wordt de ketting nat met zand, hoe spoel je de zand weg?

Vegen, niet spoelen. Zand krijg je er niet allemaal af, maar je kunt wel voorkomen dat het IN de ketting komt. Het blijft de grootste slijtagefactor.

Dus, altijd kettingborstel en doek meenemen en als in de regen gereden bent meteen borstelen en afdrogen?

Prima idee!

Volgende week ga ik even met de Giant dealer alles bespreken, bedankt!

  • Edit: oeps, dit topic is heel oud. :open_mouth: Excuus voor het onnodig omhoog schoppen -

Als de ketting al een keer met water is gewassen is het vonnis eigenlijk al getekend. Rek de levensduur nog zolang het nog kan, maar beter start je opnieuw met een nieuwe ketting en dan met het juiste smeer en reinigings onderhoud van de ketting.

Nog extra ongevraagd advies: op zo’n speed pedelec heeft zo’n ketting veel te verduren lijkt me? Let dan heel goed op de slijtage (koop voor een paar euro zo’n slijtage indicator) om de levensduur van de cassette optimaal te houden. Langer met versleten ketting fietsen zorgt voor snellere slijtage op de cassette (en mogelijk ook de tandwielen vóór) Bestel er een paar (kettingen) en zorg dat je ze op de plank hebt liggen in de schuur zodat je snel en tijdig kunt vervangen als het nodig is. Als je een hoog kilometrage fietst is het niet ondenkbaar dat je 2 a 3 kettingen per jaar verbruikt (afhankelijk van de kwaliteit van de ketting en de weersomstandigheden)?

Ik kan het vraagteken van Mike onderschrijven. Mijn ervaring met “krakende kettingen” is dat de motor niet goed vastgezet is. Daardoor kantelt de motor iets bij wat zwaardere belasting.