Vervanging onderdelen na 2 jaar

Ik heb een Gazelle Medeo Lite (toerfiets 24 versnellingen), aangeschaft in november 2012. Ik gebruik 'm voor woon-werk transport en recreatieve tochten. Gemiddeld aantal fietskm's per jaar: 6500. Volgens mijn fietsenmaker zijn nu de tandwielen en de ketting aan vervanging toe vanwege slijtage (inmiddels wordt dit mijn 3e ketting). De fietsenmaker zegt dat dit normaal is vanwege het intensieve gebruik. Is er iemand die dit kan onderschrijven? Is dit normaal of zouden onderdelen langer mee moeten gaan?

Marian Ketelaars

1 ketting per 6000 km is heel netjes. 1 cassette (tandwielen achter) per 11-12000 km is zeker heel netjes. Bij mij zijn die bij 7000 km op. Het zou kunnen dat ook het meest gebruikte kettingblad van het crankstel versleten is, want die zijn bij stadsfietsen van peperkoek-kwaliteit. Het grootste losse kettingblad kost soms meer dan een heel nieuw crankstel, maar meestal niet. Daarvoor hoeft het crankstel niet gedemonteerd. Scheelt in de arbeidskosten. De kleinere kettingbladen kosten los (Deore kwaliteit) max. een tientje. Daarvoor moet het crankstel rechts wel los. Die zijn dus goed los te vervangen. Indien de kettingbladen aan de crank zijn gelast, kun je alleen het crankstel als geheel vervangen. Voor de lange termijn is het dus aan te raden een crankstel met geschroefde bladen te gebruiken (Shimano Acera: ca. €25).
Een kwaliteitskettingblad (gehard aluminium) gaat meer dan 20000 km mee, maar die kosten meestal meer dan €30,00.
Advies: als je het zelf niet kunt: volg het advies van je fietsenmaker.