Vervangen kettingblad

Ik ben sinds anderhalf jaar in het bezit van een Cube Hybrid Touring EXC 500 (Bosch Performance line 3 gen)met als kleine upgrade de Bosch KIOX. Heerlijke sportieve fiets maar nu na 7500 km begint de aandrijving wat te kraken. Ik doe het onderhoud zelf en maak regelmatig alles goed schoon en voorla de ketting krijgt de nodige TLC. Ik wil na de winter de aandrijving vervangen maar heb wat moeite met het vinden van het juiste kettingblad. De cassette is een Shimano SLX 11-speed en voorop zit een kettingblad met 38 tanden, ik wil deze graag iets groter maken (42-t?) omdat ik meestal voluit kan fietsen en daardoor in het onderste deel van de cassette rij. Kan ik dit zonder meer doen?
Daarnaast is het tandwiel nu gemonteerd op een spider met 5 armen, helaas kan ik nergens een tandwiel vinden met deze configuratie. Ik kan deze toch ook gewoon vervangen door een normaal passend kettingblad zonder die spider, ik kis een beetje het voordeel van die spider. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Welkom op het forum!

De derailleur moet dat wel aankunnen en je zal hem in ieder geval moeten aanpassen.

Daarnaast is het tandwiel nu gemonteerd op een spider met 5 armen, helaas kan ik nergens een tandwiel vinden met deze configuratie

Bij bikester kan ik gewoon zoeken op 5 schroeven: kettingbladen 5 schroeven

Ik heb geen Bosch Performance line 3 gen.
Dus ik ken de details niet.
Als ik ga zoeken naar een kettingblad voor een Bosch Performance line 3 gen, worden mij DirectMount kettingbladen voorgelegd.
Een DirectMount kettingblad kan wel vijf armen hebben, maar wordt niet op een spider gemonteerd.

https://www.fietsparts.nl/fietsonderdelen/2110-bosch-e-bike-tandwiel

Het lijkt erop dat je alleen een achter derailleur hebt. Klopt? Heb je een crankstel met een losse spider? Meer iets voor high end mountainbike spullen. Indien geen losse spider: voor 5 bouts cranks bestaan meerdere maten, in elk geval 94, 110 en 130mm boutcirkel diameter bij 38t… De vraag is: wat heb je?
Het vervangen van een single 38t kettingblad door een passend 42t is probleemloos.

Bedankt voor jullie reacties. Heb idd alleen een achter derailleur, voor een enkel blad met voor zover ik kan meten een diameter van 130mm. Kan helaas (nog) geen foto uploaden ter verduidelijking maar het kettingblad wordt gemonteerd met zo’n speciale sluitmoer. Volgens de specs is de crank: CRANKS FSA CK-602, 38T, 175mm. Mss dat dit jullie meer zegt. Heb een after market kunststof kettingkast gemonteerd en die moet je niet te vaak loshalen heb ik gemerkt, is bijna niet te doen zonder dat er wat afbreekt.

Helaas, met dat product nummer krijg ik een onderdeel van een FSA headset te zien. Tja, die kettingkasten zijn zeer kwetsbaar. Kun je (nog) geen foto uploaden?
Aanvulling: ik heb dit gevonden. Is dat wat je hebt?

Kennelijk voor een losse spider. Ik heb er geen ervaring mee.

Hallo Sjef,
die cranks lijken er wel verdomd veel op ja maar is jou dus ook niet helemaal duidelijk wat nou het nut is van die spider tov een normaal vast kettingblad? Ik kan helaas nog steeds geen foto’s aanhangen (te nieuw lid) maar zal binnenkort even kijken of ik de kettingkast niet heel voorzicht kan verwijderen en wat er op het kettingblad voor info staat.
Nogmaals bedankt!

Sinds enige jaren zijn er cranks, waarop je zg. spiderless kettingbladen kunt monteren. SRAM is daarmee begonnen, samenhangend met de keuze om vooraan slechts één kettingblad te gebruiken in combinatie met heel grote cassettes: tot 50t en meer tanden.
Een van de redenen zal ongetwijfeld kostenbesparing zijn.