Lichtlopende goedkope stadsfiets van B'twin

Leuk en leerzaam artikel over een stadsfiets voor maar €250, de B’twin Elops in de Vogelvrije fietser. De super lage prijs komt vooral door essentiele onderdelen van lage kwaliteit en dus levensduur. Al loopt de fiets verrassend licht. Dat is op zich wel mooi! In het artikel wordt gesproken over een 6v cassette. Dat kan eigenlijk niet. 7v cassettes zijn nog altijd te koop, maar 6v cassettes waren er alleen voor Shimano Dura Ace (racefietsen). Dus, denk ik, dat het schroefpignons zijn, met alle problemen van dien. Dus Testkees: wat is het?

In de Fietsvisie 2040 wordt uitgesproken dat we allemaal moeten gaan fietsen.
De vraag zou derhalve moeten zijn of je met deze fiets ook fervente automobilisten op de fiets krijgt.
Ik denk dat je dan een fiets moet aanbieden die net zo betrouwbaar is als een auto.

De Decathlon vertaalt dat als levenslange garantie.
Verder vind de Decathlon het een voordeel dat de fiets is uitgerust met autoventielen.
Zodat je de banden kan oppompen bij een benzinestation.

Inderdaad, maar beperkt tot frame, vork, stuur en stuurpen.

Nee, ik beschouw die fiets ook niet als potentiele redder van het (nederlandse) (leef)klimaat .

Ik rijd graag op een goede fiets, en kijk bewust niet naar het prijskaartje.
Maar ik zie mij niet als een pleitbezorger van dure fietsen.
Ieder zijn meug.

Ik vind : wil je als fietser serieus genomen worden door het openbaar bestuur, moet je er voor zorgen dat je fiets betrouwbaar is.
Bijvoorbeeld. Het licht en de remmen moeten het zonder mankeren goed doen.

Vandaag reed ik gelijk op met iemand op een fiets van een duur gerenommeerd merk.
De (dure) ketting kraakte, en de (dure) banden waren versleten.
Waarmee ik wil zeggen dat een fiets zo goed is als de aandacht van de berijder voor de fiets.

2 likes

Het is natuurlijk een goedkoop schroefpignon. (ik had met redigeren wat beter op moeten letten).

@Sjef, ik weet het zo nog niet. De gemiddelde huisvader die het eens wil proberen om op de fiets naar het werk te gaan, schaft zich niet direct een topper van een A merk aan. Dat kan hij op dat moment nog niet verantwoorden naar zijn gezin toe.
Als hij dan voor weinig een lekker licht lopend fietsje kan kopen, er rekening mee houdend dat de fiets geen eeuwigheid meegaat, dan zou het zomaar kunnen zijn dat er weer iemand voor kortere, en misschien zelfs voor langere, tripjes uit de auto is gepeuterd.
Bovendien kan de Btwin de vergelijking met andere goedkope fietsen (bouwmarkt/supermarkt) glansrijk doorstaan!

Deze opmerking zit me al een week dwars.
In mijn wielrenperiode was de 5V je van het. Er was niets anders.
Vanwaar die denigrerende ondertoon ?

In mijn straat kan niemand zijn fiets in een schuurtje stallen.
Dan is de keuze voor een fiets die je in een jaar afschrijft heel begrijpelijk.

1 like

Er zijn sinds 1989 (!) en ook al eerder (voor racefietsen) cassettes in plaats van schroefpignons. Denigrerend? Een schroefpignon is zeer inferieur aan de cassette-techniek. Door de construktie wordt de as onvoldoende gesteund: gevolg asbreuk, ok niet bij 5 speed, wel bij 7 speed. Bij vervanging gooi je met de tandwielen ook het vrijwiel weg. Bij een cassette alleen de tandwielen. De cassette schakelt door de HG (hyperglide-techniek) heel snel. De schroefpignon houdt juist de ketting vast in plaats van los te laten. Demonteren is vaak onmogelijk, zonder het ding te mollen. Ook zijn er wel 10 verschillende tools. Bij een cassette: twee: Shimano en Campagnolo (SRAM gebruikt dezelfde tool als Shimano). De techniek gaat vooruit, of je het nu leuk vindt of niet.

@Sjef, ik ben het absoluut niet met je eens.
De kern van mijn bijdrage gaat over de afschrijftermijn van deze fiets.

Een freewheel, in welke vorm dan ook verpakt (pignon, cassette), heeft het zwaar te verduren als de fiets buiten wordt gestald.
Voor fietsen die langer dan een jaar mee moeten, biedt elke webshop cassettebodys in overvloed aan.
Zo onverslijtbaar zijn freewheels dus niet.

Kennelijk een misverstand. :sweat_smile: Niets is onverslijtbaar, dat lees je toch nergens?

Moet ik toch even op reageren: in mijn wielrenperiode gebruikte ik Maillard (later Sachs) pignons. Daarvan kon je eenvoudig de tandwielen wisselen. Voordat Sachs Maillard overnam kon je de tandwielen zelfs omdraaien, handig bij slijtage :wink:

De afdichting van Maillard was niet geweldig (Sachs had dat beter voor elkaar), dus dan haalde je het pignon na aanschaf eerst uit elkaar, voorzag het van ruim vet op de kogelbanen en dan ging het jarenlang probleemloos mee.

De eerste Maillard pignons (althans waar ik mee reed) waren 5 en 6 vits, later kwam Maillard Compact met 7 vits. Sachs slaagde er zelfs in een 8e bij te zetten. Ik heb nog steeds bodies en tandwielen voor mijn “vintage” racers. Asbreuk heb ik nooit gehad, wel één keer breuk in een kogellager.

Dat neemt niet weg dat de techniek er op voortuit gegaan is en cassettes verdomd handig zijn.

1 like

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-goedkope-decathlon-stadsfiets/

Een stadsfiets met zes versnellingen voor 300 euro (zonder mandje 250 euro). Kan dat wel iets zijn? ‘Het is misschien toeval dat hij zo fijn fietst.’ Decathlon Elops De klassieke stadsfiets lijkt tijdloos. De voornaamste innovatie van de laatste jaren is de opkomst van de huurfiets met de blauwe banden. Maar met de komst naar…

Een belangrijk voordeel van deze fiets blijft onbenoemd en wordt steeds zeldzamer: een stalen frame. Stalen frames worden steeds zeldzamer in de fietsenhandel en dat is jammer. Vergeleken met frames van b.v. 6061/6062 aluminium voelt een stalen frame qua rijcomfort vaak toch echt wel een stuk comfortabeler aan bij het rijden (zeker op minder goede wegen).

Of het stalen frame veel toevoegt aan het frame weet ik niet maar bijna zeker de stalen voorvork wel.

Screenshot_20230702_190618

In plaats van de rechte voorvorken die je vaak op aluminium fietsen ziet kan z’n voorvork als hij goed is ontworpen “flexen”: