Meer comfort op je elektrische fiets

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/elektrische-fietsen/meer-comfort-op-je-elektrische-fiets/

Er zijn drie onderdelen op je fiets die van elke ritje een soepel ritje kunnen maken. TestKees zocht uit welk onderdelen het beste trillingen dempen.   Brede banden op je elektrische fiets Brede banden zijn de gemakkelijkste manier om het fietscomfort te verhogen. Het geheim is de bandenspanning. Een lage bandenspanning vangt de klappen voor…

Ik rij op een Cube Hybrid met Schwalbe Range Cruiser Active 28 47-622 banden. Minimaal 4.0 bar staat er aan de zijkant. Ik blaf ze vol op 3.6 bar lucht. Zowel de ANWB als mijn fietsenmaker vonden 3 bar voldoende. Hebben zij gelijk?

E -bike banden zijn een ramp.
Ze hebben stugge wangen, en een stug loopvlak.
Ze zijn primair bedoeld voor mensen die geen panne onderweg willen hebben.
Mijn eerste advies zou zijn om de banden die standaard met een E-bike worden meegeleverd, te vervangen door gewone fietsbanden.

Mijn eerste ervaring met een volgeveerde elektrische fiets was op een Klever B speed. Een onooglijke fiets met te kleine wielen en een frame dat door mijn vrouw als gehandicaptenfiets herkend werd. Ik had al eerder op elektrische fietsen gereden met geveerde voorvork gecombineerd met een verende zadelpen (Stromer ST5 met aangepaste voorvork en Bodyfloat zadelpen), zeer comfortabel maar voor de prima wegen in Nederland enigszins overbodig. In België daarentegen is het bijna een must.

Mijn vrouw wilde graag een speed pedelec met lage instap EN een rechte zithouding… en die krijg je op de Klever B speed allebei: de kleine wielen en frame zorgen voor een lage instap terwijl het stuur aangenaam hoog ingesteld kan worden als dat gewenst is. Wat je er ook bij krijgt is het volledig geveerde frame, waarschijnlijk om te compenseren voor het lagere rijcomfort van de kleine wielen.

Het resultaat voor mij was dat je op een soort kermisattractie rijdt die alle kanten opgaat in plaats van het wegdempen van oneffenheden in het wegdek. Achteraf heb ik ook bedacht dat de luchtdruk van de achtervering te laag is geweest voor mijn gecumuleerde “levenservaring”. De B speed is het echter vooral NIET geworden vanwege de geringe ondersteuning waardoor lange stukken rijden op 45 km/u nauwelijks te doen is (te hoog toerental als resultaat van de kleine wielen). En daardoor nauwelijks geschikt om verplicht tussen de auto’s te gaan rijden op de rijbaan.

Onlangs heb ik mijn Stromer ST5 ingeruild voor een Riese und Müller Superdelite Mountain Touring, een volgeveerde MTB en hiermee kan ik wel goed uit de voeten. Wellicht dat het hoge gewicht van deze Duitse tank hierbij een rol speelt, het voelt allemaal super degelijk en stabiel. Absoluut geen ongedempte veeracties zoals bij de B speed maar een stabiel frame. Ik heb nog geen zwaar terrein gereden maar de stukken offroad die ik tot nu toe gereden heb gaven in ieder geval voldoende zekerheid/vertrouwen om uitdagender terrein te verkennen.

Dat ligt op zijn minst ook aan het belaste gewicht (en wat jezelf prettig vindt). Bij 70-80 kg belasting is die fiets met 47-622 banden en ruim 3,5 bar comfortabel. Met 60 kg is 3 bar ook genoeg. Het is geen wiskunde! Schwalbe hanteert 75kg als standaardgewicht voor een volwassene.

Is er in spanning geen verschil in voor en achterband? Ik kan mij voorstellen dat het gewicht op het achterwiel hoger is.

In principe wel, maar ik pomp ze allebei even hard op. Ieder zijn meug.

Met volledige vering van de MTB pomp ik de banden ook maximaal op terwijl de banden van de ongeveerde ST5 op lagere druk gereden werd om nog een beetje comfortabel te kunnen fietsen. In Nederland zijn de wegen doorgaans zo goed dat geen volledig geveerde fiets noodzakelijk is.

Edit: kleine correctie… ik heb nog nooit de banden van mijn ST2s/ST5 opgepompt… met de beste Stromer-dealer van de wereld op 200 meter afstand was dat ook niet nodig. Wel heb ik tijdens de eerste rit wat lucht laten weglopen voor wat meer comfort zoals je kunt zien in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=IjbqEdw66o4