Mening gevraagd

Hallo Fietsersbond,

 

Graag wil ik eens wat overleggen met men die graag gebruik maakt van de fietspaden.

Ik heb hieronder ook een introductie van mijzelf geschreven, als het je oprecht niet interesseert graag doorscrollen tot de streep.

 

Mijn naam is Dave, 23 jaar, Ondernemer. Woonachtig in Haarlem, Werkachtig (is dat een woord?!) in Amsterdam. Rij al 3 jaar dag in dag uit heen en weer, in die tijd 2 keer een ongeluk gehad, Beide gevallen een automobilist die afsloeg zonder te kijken.

 

Ik ben zelf groot fan van Vespa scooters, Ditzelfde is ook mijn dagelijkse vervoersmiddel van huis naar werk en andersom, en voor hen die het willen weten: Ik verkoop ze ook.

 

Laat ik direct met de billen bloot gaan; Ook mijn scooter loopt harder als dat dit toegestaan is. Mijn (snor)2013 Vespa S 4t loopt op zijn top 52 km/u. Dit mag niet, en zo hard rijd ik ook niet als jullie in de buurt zijn.

 

Waarom heb ik hem zo hard laten lopen? Mijn grootste ergernis: Sportfietsers.

Zo hard als dat je als automobilisit word bekeurd voor bumperkleven, Komen de sportfietsers op centimers van mijn achterkant verwijdert. En vanzelfsprekend is er niemand die hier wat van zegt, noch iemand die zich afvraagt of het wel oke is wat je doet.

 

Ik vind dit onveilig, en gewoon vreselijk associaal. Los van het feit dat ik er ook gewoon vreselijk zenuwachtig van word (zenuwen in het verkeer is een succesformule voor fouten)

 

Verzoeken om het ‘’alsjeblieft niet te doen’’ resulteerde tot 2keer toe bijna op een knokpartij.

 

Zodoende loopt mijn Vespa harder, en recentelijk ben ik hier ook voor bekeurd (210 euro) en heb deze netjes geaccepteerd en inmiddels ook al netjes betaald.

 

Vandaag zag ik het onderwerp scooter weer voorbij komen in het nieuws. *zucht* Sorry, maar voor mij is het gewoon een goed overwogen praktische beslissing om dit vervoersmiddel te gebruiken + het meest perfecte verkoopargument: Ik heb er zelf ook één.

 

In de juiste handen; Is het een praktisch vervoersmiddel. Helaas overheerst

vanzelfsprekend het negatieve.

 

 


 

 

Ik heb een idee, deze wil ik graag uitwerken en uiteindelijk presenteren aan iemand die er wat mee kan. en ik wil graag jullie mening als fietser daarin meenemen.

 

Los van dat ik er zelf ook moet rijden; Horen scooters niet op de fietspaden.

Uitstoot is iets waar vandaag dan mee aan de haal gaat in de pers. Prima.

 

Allereerst; De leeftijdsgrens van scooterrijders van 16 naar 18.

In principe van 5 tot 18 jaar is een persoon leerplichtig in Nederland. Over het algemeen is de ouder degene die de school uitzoekt voor het kind in kwestie. Een criteria die bij die keuze ver bovenaan staat is; Is de school in de buurt?....

En in de meeste gevallen is dat dan ook zo, Zodoende zie ik geen nut om iemand die schoolgaand is toe te staan op een gemotoriseerd voertuig.  Heb ik nog niet de groep onder de 18 meegenomen die betrokken is bij ongelukken op de scooter. Kan me voorstellen dat deze relatief hoog ligt. Dit ervanuitgaande dat de hogere verzekeringspremie voor een jonger persoon niet op poep gebaseerd is.

 

Ten Tweede; De scooter van het fietspad af, behalve de plekken waar dit niet anders kan (vanzelfsprekend wil je ook geen 50cc op de snelwegen).

Daaraantoevoegend; Alle begrenzers er af. Een modern 4takt blok zonder begrenzers loopt rond de 70/80 Kilometer per uur.  Omdat het toerental dan niet meer geknepen word daalt de uitstoot, want dit bevorderd de verbranding. Hierdoor is een onbegrensde scooter aanzienlijk zuiniger dan een begrensde scooter.

 

Laten we voorop stellen dat het huidige 45km/u voor een bromfiets te laag is om mee te komen met het verkeer. Zodoende roep ik dan ook op om ze onbegrensd te laten.

Daaraan toevoegende het kinderachtige argument: een Ferrari kan toch ook 300+?...

 

Even de voordelen op een rijtje.

 

+In de steden geen te hard rijdende snorfietsers meer op de fietspaden

+Aanzienlijk minder luchtvervuiling

+Nooit meer achter een stinkende scooter hangen (mits een 2takt blok)

+een risicogroep niet meer op een gemotoriseerd voertuig

+De snelheidsovertreders op de scooter gaan gezamenlijk met de snelheidsovertreders in de auto op de bon.

+door het onbegrensde blok minder vervuiling in het blok zelf dus minder onderhoudsgevoelig.

+scooter financieel nog aantrekkelijker omdat het nog minder benzine verbruikt.

+eventueel overwegen wegenbelasting te claimen van de scooterrijder. Ook weer goed voor de staatskas.

 

De nadelen…..

 

-Op plekken dat de scooter de snelweg niet op mag zul je hem toch op de fietspaden tegen gaan komen en uiteraard kan je dan verwachten dat men ze ook open gooit…

-De scooterrijder word dan slachtoffer van de automobilist, maar daarentegen de fietser geen slachtoffer meer van de scooter.

 

Afsluitend: Wat is jullie mening? Graag je opmerkingen onderbouwen, ik wil ermee aan de slag namelijk. Reacties graag op datgene ONDER de streep. Stay OT!