Welke fiets met riemaandrijving (of e-bike?)

Zoals velen hier ben ik op zoek naar een nieuwe fiets, maar ik zit nu even in de knoop met mijn gedachten. Ik voel me net als wanneer ik in de parfumwinkel 30 luchtjes heb geroken.

Aanvankelijk was ik op zoek naar een e-bike, omdat het me prettig leek om vanuit mijn woonplaats (Amsterdam) wat verder te fietsen (bijvoorbeeld naar Haarlem, Weesp of Monnickendam). Ik heb een soort analoge variant van range anxiety: ik vind de heenweg altijd wel leuk om te fietsen, maar het idee om dan nog 20 kilometer terug te moeten terwijl ik eigenlijk al moe ben staat me tegen. Ik ben niet al te oud (39), 20 kg te zwaar, niet sportief, maar ik heb het fietsen sinds kort ontdekt. Een lange fietstocht duurt bij mij ongeveer een uur.

Maar voor het budget van een e-bike voor in de stad - zeg: 3000 - kan je ook een hele mooie OEK-fiets (op eigen kracht, term geïntroduceerd elders op dit forum) kopen. En ik houd van goed afgewerkte spullen. Mijn nieuwe fiets mag niet aanlopen, rammelen, krakken, piepen of doortrappen. Dat heb ik allemaal al gehad.

Ten overvloede merk ik op dat mijn banden altijd op spanning zijn en mijn fiets uitsluitend binnen staat in een verwarmde omgeving (in de hal).

En mijn huidige Gazelle Esprit C7 uit 2015 rijdt als een hometrainer.

Complicerende factor is dat de fiets een kinderzitje moet kunnen huisvesten en dat ik niet algemeen bekend sta als 's werelds lenigste persoon. Tegelijkertijd vind ik een herenframe wel beduidend mooier en prettiger.

Na anderhalve maand lang zoeken en meerdere proefritten kom ik op de volgende modellen uit.

  • Achielle Oscar (Alfine 8, hydraulische schijfremmen, CDN-riem (50-22), BUMM IQ-XS 70 verlichting, Brooks Cambium-zadel, sportief, licht gebogen stuur), 15 kg en een stalen frame met lugs. Kabels gaan niet door het frame en de voorvork is zo’n ouderwets model.

  • Gazelle Marco Polo Urban (Gazelle is verdacht onvolledig met de specificaties. Riem lijkt een CDX, maar weet niet of dat ook geldt voor de tandwielen, verlichting is van mindere kwaliteit, maar het frame is bijzonder mooi afgewerkt, zonder zichtbare lasnaden en de kabels weggewerkt in het frame, fiets weegt 16,4 kg).

  • Schindelhauer Friedrich (€2800, top specificaties) of Gustav (€1750, Nexus 8 ipv Alfine, verder vergelijkbaar met Achielle). Ik heb nog geen proefrit gemaakt op de Schindelhauer, maar ga dat vanmiddag nog even doen.

Als ik naar een e-bike kijk, dan wil ik een discreet model, zoals een Ampler Axel of een Cortina E-Lett. De Ampler heeft weliswaar veel goede recensies op TrustPilot, maar ik zie ook zaken die ik niet kan tolereren, zoals verkeerd afgestelde riemen of versnellingen.

Wat staat me tegen:

  • Gazelle heeft me ooit een fiets verkocht met een Nexus 7 naaf, die net na de garantie helemaal kapot was (de fietsenmaker zei dat het doortrappen kwam door de ketting, en na 2 jaar bleek de naaf stuk) en die extreem zwaar fietste. Hoe weet ik dat deze gebrekkige kwaliteitscontrole niet symptomatisch is?
  • Op Startpagina zijn een paar negatieve recensies te vinden over Achielle. Die dateren wel uit de periode van 2009 tot 2012.
  • Schindelhauer: ik heb ChatGPT laten zoeken naar Duitse recensies en die laten samenvatten en daar komt uit naar voren dat de lak niet van de kwaliteit is die we hier in Nederland gewend zijn. Dit wordt bevestigd door de TrustPilot recensies.

Ik loop nu alleen een beetje vast in de besluitvorming. En dan is er nog dat ik niet weet of ik een simpele e-bike moet nemen, met alle mogelijke nadelen als slechte afwerking en mindere kwaliteit onderdelen. Ik heb bovendien geen zin om elke rit de accu op te laden

Wie kan me even op weg helpen met hoe ik mijn gedachten het beste kan ordenen? Ik kan die Achielle niet loslaten, ik denk dat ik een beetje verliefd ben. Ik ben niet echt op zoek naar suggesties voor andere elektrische fietsen. Ik heb denk ik elk model dat op de markt is bestudeerd. Ik wil vandaag of morgen een knoop doorhakken.

Alvast bedankt.

Edit: linkjes naar fietsen toegevoegd.

Niet doen zou ik zeggen, je noemt zelf voldoende nadelen op, ik kan daar nog op aanvullen dat zelfs goede e-bikes maar een beperkte levensduur hebben.

Dan zou ik dat gewoon doen. Als je de genoemde fietsenmaker toch niet vertrouwd dan de fietsenmaker vlak bij station Weesp?

1 like

Ik heb menig fiets geprobeerd, waaronder bovengenoemde Achielle en de Gazelle Marco Polo Urban. Fietsenmaker raadde aan ook een e-bike te proberen, omdat mensen met e-bike vaker en verder zouden fietsen. Ik moet zeggen dat dat best prettig reed. Toen maar een uur de fiets van mijn moeder (Gazelle Orange C8) geprobeerd en nu heb ik gemengde gevoelens. De hartslag ging zeker omhoog, tot wel 130. Ik reed constant 26-27 kilometer op de laagste ondersteuning, maar fietshouding was niet ideaal/weinig actief. Zeker de helft van de rit heb ik boven de ondersteuning getrapt, met redelijke weerstand. Daarna werden mijn benen moe en kon ik lekker comfortabel naar huis rijden op een hogere stand.

Voor wie ook een fiets met riemaandrijving zoekt geef ik hier mijn korte impressies.

Achielle: deze fiets ziet er erg wat fragiel uit, door de dunne stalen buizen (zeker naast alle dikke aluminium buizen van tegenwoordig), maar schijn bedriegt. Wat een schitterend afgewerkte fietsen. De remmen waren niet geruisloos. De fiets fietste heerlijk en zag er prachtig uit. Goede, sportieve houding en een extreem prettig stuur (een lichte buiging). Deze fiets ademt kwaliteit. Er was nog een model, maar dat had een meer comfortabel stuur, dat op een eagle stuurpen was bevestigd. Dat vond ik geen succes. Gewicht was circa 15 kilo en makkelijk met 1 hand te tillen.

Gazelle Marco Polo Urban: op deze fiets racete ik weg. Daarvoor had ik een e-bike geprobeerd en was ik verbaasd over hoe lekker dat fietste, maar door de Gazelle Marco Polo Urban raakte ik enorm in verwarring. De afwerking van deze fiets is fenomenaal: nauwelijks zichtbare lasnaden, perfect lopende versnellingsnaaf. Ik vond deze zo mogelijk nog mooier afgewerkt dan de Achielle. Van deze fiets krijg je zin om te fietsen. Hij is in het echt nog duizend keer mooier dan op het plaatje.

Helaas is de Marco Polo Urban niet leverbaar en ben ik op zoek naar het model met een lage instap, zodat mijn vrouw hem ook kan gebruiken.

Tenslotte heb ik ook nog op een Cortina E-Blau gefietst. Qua afwerking een compleet ander verhaal: beetje kracht op de trappers en de (Nexus 8)-naaf gaf een lelijke kraak. De lasnaden waren zichtbaar en alomtegenwoordig. De zithouding was redelijk volmaakt en zowel met als zonder ondersteuning goed te gebruiken.

Waar ik nu een beetje bang voor ben is dat ik spijt ga krijgen als ik geen e-bike koop. Spijt zodra ik een tocht maak en er tegenwind is of de vermoeidheid toeslaat. Spijt als ik de fiets laat staan, omdat het net te hard waait/de afstand net te groot is.

Kortom: ik weet het nog niet. @MikeRZ, bedankt voor het meedenken

1 like

En voor wie net als ik ook twijfelt tussen een e-bike of een reguliere fiets, hier nog dit artikel uit 2021: E-bike of geen e-bike, dat is de vraag - Fietsersbond

Het bovengenoemde artikel is wat mij betreft een prima document met afwegingsredenen voor en tegen.

Een nadeel van een e-bike dat niet wordt genoemd en niet voor al te veel mensen geldt is dat als je harder dan 25 km/h op eigen kracht fietst een e-bike dat niet makkelijker maakt:

  • Waar bij een normale fiets je gewoon iets meer kracht/arbeid moet leveren, is het bij een e-bike een abrupte overgang van ondersteund fietsen naar geen ondersteuning
  • Vele e-bikes hebben extra weerstand wanneer de ondersteuning bij snelheden > 25 km/h weg valt.

Dit is zeker voor mij een reden geen e-bike te kiezen totdat niet meer het geval is.

Er zijn e-bikes met een vrijloop toch? Maar dan valt alsnog de ondersteuning weg - en dan valt op dat je op een enorm zware fiets fietst.

Ik had dat zelf ook wel vandaag: 30 km/h kostte veel te veel inspanning, 25 nauwelijks. Zonder ondersteuning reed ik met dezelfde inspanning 17/18.

Vandaag heb ik een mini-proefrit gemaakt op een Schindelhauer Gustav. Hij leek wel elektrisch, zo hard ging dat. Zonder enige moeite reed ik 25. Verder redelijk vergelijkbaar met de Achielle en Gazelle qua afwerking. CDN-riem en Nexus 8 naaf (met Alfine shifter), maar een frame dat vertrouwen inboezemt. Ik reed op een wat klein model, waardoor ik een actieve houding had. Dat scheelt zo enorm veel in hoe snel je kan gaan bij een bepaalde trapkracht. Remmen waren fluisterstil en gaven een erg prettige rembeleving.

Volgende week een elektrische fiets testen.

Zo, na heel lang zoeken naar een nieuwe fiets heb ik uiteindelijk een keuze gemaakt. Het is een Schindelhauer Greta geworden. Ik heb die gekozen vanwege het lage gewicht (15 kilo), de goede afwerking en op zich redelijke componenten (CDN-riem, Nexus 8, Alfine shifter), de dikke ballonbanden (47 mm) en de mogelijkheid om een kinderzitje te monteren en de dubbele standaard.

Ik moet wel erg wennen aan het lage stuur. Bij mijn lichaamslengte en binnenbeenlengte (186 cm om 88,5 cm) is de framemaat 50. Het stuur staat op ongeveer dezelfde hoogte als het zadel, waardoor ik verder naar voren zit. Een erg sportieve zit voor mijn doen.

Waar ik ook aan moet wennen is de enorme snelheid. Waar ik op mijn Gazelle stadsfiets met moeite 25 kilometer haal rijd ik dat op mijn dooie gemak op deze fiets.

Ik heb zelf heel lang getwijfeld en uiteindelijk misschien toch te snel besloten. Ik twijfel erg over het stuur.

Edit: mijn zadel stond mogelijk te hoog, ik zit nu gebalanceerder en heb minder last van de druk op mijn polsen.

1 like

Het is wel opvallend dat ze voor deze zithouding zo’n gebogen stuur hebben gekozen. Dat past meer bij een rechte zit.
Bij zo’n zithouding is een hoek van de handvatten (de maat heet back sweep, gemeten t.o.v. een recht stuur) van ongeveer 30 graden normaal.
Een manier om te bepalen welke hoek je nodig hebt is in de gewenste houding te zitten. En dan je armen ontspannen naar voren te laten vallen. Als het goed is vallen je handen dan mooi op de handvatten.
De zithoudng is wel fijn om lekker snel te fietsen.

1 like

Oh dat is een goede tip! Dankjewel @TestKees!