Nieuwe fiets kopen

Ik wil een nieuwe fiets kopen omdat mijn huidige nu 5 1/2 jaar oud is en ik geen zin heb in overwachte reparatiekosten die wellicht op kunnen komen; de fiets bevalt me verder prima. Giant centro.

Ik heb nu 7 versnellingen, maar ik vraag me af of dit voor mij nu wel nodig is, namelijk gebruik de fiets voornamelijk in de stad, geen echte fietstochten enzo.

Ook vering heb ik nu bij het voorwiel, niet bij het zadel.

Zal het echt uitmaken of ik dit nu ook wil op de nieuwe fiets, of kan ik dit gerust overslaan, gezien de hogere prijs en weinig functioneel.

Ik las hier ergens dat online prijzen van de fabrikant best lager kunnen zijn bij de fietswinkel? Waar moet ik dan aan denken, fiets van 800 euro, mag wel 50 euro af in de winkel?

Ik heb diverse fietshandelaren gesproken maar die reppen daar niet over, gaan steeds van dat bedrag van fabrikant uit.

Aflijn, gewoon wat vragen aan kenners en om te voorkomen onnodig geld uit te geven.

Heeft u/jullie goede suggesties voor me, ik ben 62 jaar en vrouw.

Verstandige vragen!
Op zich kun je goed zonder versnellingen. Dit gaat bijna altijd samen met een terugtraprem, hetgeen weer nogal primitief is en niet zonder risico.
Indien je wel een versnellingsnaaf kiest, kies dan de Shimano Nexus 8 speed. Die 7speed naaf geeft heel veel extra weerstand.
Veringen slokken energie, zijn kwetsbaar en zwaar. En kosten geld, zoals je zegt. Niet nodig. Met zo dik mogelijke banden heb je vering èn demping ingebouwd. Kijk eens naar de Batavus BUB met het paperclip-frame, nu ook met grotere wielen. Lekker dikke Big Apples, geen problemen met tramrails.
De adviesprijzen van de fabrikant zijn voor discussie vatbaar. 5-10 % korting zit er in. Vaak in de vorm van ander zadel, fietstassen, andere standaard, meestal niet in geld. Je moet zelf je condities bepalen. Een dealer houdt zijn mond hierover. Denk ook aan de inruilwaarde van je huidige fiets die nog heel goed verkoopbaar is.
Iets anders zijn de prijzen van online dealers. En dat zijn er heel veel. Deze prijzen zijn vaak veel lager (soms wel 20%), dan wat een dealer bij je in de buurt kan bieden. De laatste heeft het voordeel dat je er binnen kunt lopen. Hetgeen lastig is met een online verkooppunt in Groningen als je in Rotterdam woont.

Ben er nog mee bezig, wel langs diverse zaken gegaan en er wordt toch heel weinig gegeven voor een op zich prima fiets(alleen achterband zou vervangen moeten worden binnenkort denk ik)

Vraag me nu af of ik er beter nog wat langer mee kan doen voordat er echt veel kosten gaan komen.

De fiets rijdt prima! En ik wil dit nu tegen elkaar afwegen.
Wanneer kun je grote reparatiekosten verwachten bij een A merk fiets?

Veel dank voor je reactie sowieso

Voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat. Het antwoord op je vraag kan nooit exakt zijn. De dingen die kapot gaan, zijn onderdelen van andere fabrikanten. Kan niet voorspeld worden. Het frame gaat niet kapot. De rest is van hieruit niet te beoordelen.
Rij nog effe door, zou ik zeggen. Koop er een in oktober, dan kan de handelaar zijn verkoopvolume nog wat oppimpen voor het eind van het jaar.