Remmen Gazelle Allure LTD

Beste Mensen,

 

Ik heb sinds 14 maanden een nieuwe Gazelle Allure LTD. Dit is een fijne fiets. Hij rijd lekker en schakelt goed.

Ik heb alleen een problemen met de remmen. Dit zijn roller brakes. Ze werken niet goed.

De remmen hebben een vertraging. Als ik ze inknijp dan duurt het even voordat de fiets gaat remmen.

Bovendien als ze dan eenmaal werken dan hebben de remmen niet genoeg kracht om een noodstop te maken.

Ik heb de afgelopen tijd meerdere malen bij een noodstop niet kunnen remmen en heb ik moeten uitwijken.

Dit ging met een snelheid van 20 kilometer per uur.

De fietsenmaker kan het niet maken omdat de remmen ingesteld zijn op maximale remkracht. Hij heeft bij Gazelle nieuwe remmen besteld en die ga ik proberen.

Heeft iemand anders problemen met rollerbrakes?

Groeten,


Sebastiaan.

Tja, rollerbrakes, die remmen nou eenmaal heel slecht. Dit wordt bepaald door de constructie. Bovendien veroorzaken deze remmen ook nog wrijvingsweerstand als je rijdt. Daardoor lopen ze warm enz. Goed van je fietsenmaker dat hij, ik neem aan onder garantie, andere remmen wil monteren. Het is niet realisties te verwachten dat er iets zal veranderen. Iedereen heeft dezelfde ervaring. Rommel is het en schandalig dat fabrikanten die ondingen monteren. Kwestie van centen uiteraard.

Wat voor remmen moeten het dan worden? Voor een stadsfiets zoek ik een rem waar ik weinig aan hoef te onderhouden, het onderhoud dat moet gebeuren moet eenvoudig zijn, die goed remt en geen ekstra weerstand bied als ik niet rem. Velgremmen vallen af omdat daarvan de blokjes regelmatig vervangen moeten worden, bij aluvelgen heb je last van velgslijtage, bij nat weer remmen ze veel minder. Met rollerbrakes heb ik goede ervaringen. Remmen naar mijn idee goed (ik kan het achterwiel er mee laten blokkeren) en hebben weinig tot geen onderhoud nodig. Trommelremmen zie je bijna niet meer en ik heb er wat voorbij zien komen die niet echt goed te doseren zijn (blokkeren plotseling). Volgens mij blijven dan alleen schijfremmen over. Die remmen fantastisch, Maar of dat nu de oplossing voor stadsfietsen is, waag ik te betwijfelen (de meesten zijn nogal duur en de remblokjes vervangen is nogal een gepruts.
Wie heeft de oplossing?

Al is deze discussie al 2 jaar oud, ieder antwoord zal wel nieuwe argumenten ontmoeten. Je zou het niet zeggen, maar aan een stadsfiets is meer onderhoud dan aan een racefiets. De rijden, remmen nauwelijks. Bij een stadsfiets is dat precies andersom. Remblokjes verslijten hard. Velgremmen zijn er in vele soorten. V-brakes zijn het gemakkelijkste in onderhoud, niet duur en ze remmen goed. Doorgeremde velgen? Dat zou wel eens kunnen, maar dan ben je wel 20 jaar verder. Schijfremmen zijn inderdaad wat overdreven in de stad. Daarnaast zal je heel vaak de remblokjes moeten vervangen, veel vaker dan bij velgremmen. Ik zeg dus Magura HS 11 en 33 hydraulische remmen, wel wat duurder dan V-brakes, maar wat een remkracht en doseren geweldig.