Riemaandrijving vs. ketting (efficiency)

@Sjef, dank je wel voor deze aanvulling.
Ik heb mijn uitspraak gebaseerd op het feit dat meer dan een fietsenmaker in mijn omgeving alle fietsen standaard repareert met een derailleurketiing. Waar vind je nog een goede fietsenmaker?

De uitlijning.
In dt forum vraagt iemand regelmatig wat voor een versnellingsnaaf hij moet monteren.
Waarschijnlijk gaat het dan altijd over een fiets met een ketting.
Sheldon Brown zaliger heeft de kettinglijn van meerdere naven op een rijtje gezet.
Ik vind de verschillen in kettinglijn indrukwekkend.

Heeft iemand met een middenmotor de mogelijkheid om over te stappen op beltaandrijving ?
Voor de Bosch motor is een riemblad beschikbaar. Maar welke naaf daarbij past, heb ik niet kunnen lezen.
Shimano heeft de Nexus Di2 connected gemaakt met de Steps motor.
Maar ik heb nog niet gelezen dat de kettinglijn voldoet aan de eisen die een belt stelt.

Als de fiets is uitgerust met een vierkante as, heb je redelijk veel keuze in aslengtes, en passende cranks tegen redelijke prijzen.
Heb je GXP, Hollowtech, enz , dan moet je de as naar links/rechts verschuiven met een pasring op de lagercup. Of zijn er alternatieven?
Met pasringen zijn 0.5 en 1 mm dikte moet je het verschil tussen de naven van Shimano`s, SRAM en Rohloff opvangen.
Hoeveel pasringen kan je zonder problemen achter een lagercup plaatsen?
De dealermanual van Shimano zegt 2.5 mm max.

Kortom, ik kreeg de indruk dat de fabrikant van een fiets met belt zich veel moeite heeft getroost om een passsende combinatie te vinden, en dat er weinig of geen ruimte is voor after market aanpassingen in het aandrijfsysteem van de fiets.
Ik hoor graag dat ik het mis heb.