Schwalbe Energizer pro voor de Ebike

Ik heb een MC Multicycle Ebike en wil nieuwe banden kopen. In de test lees ik de Schwalbe Energizer Pro als een goede en lichte keus.

Nu zit er een Continental Contact op de fiets 28 x 3/8 x 1 5/8 en 37-622, is de Schwalbe een goede keus en past de maat 28 x1 3/8   37-622 

( de toevoeging 1 5/8 vind ik nergens bij de Schwalbe banden )

Vergeet die historische aanduidingen (geen maten!) uit de vorige eeuw. Vanaf 1980 meten we in mms, metrisch dus. 37-622 is de maat in mms. 37mm is de breedte en hoogte van de band. 622mm is de doorsnede-maat van de velg waar de band erop ligt. Als je dat hanteert kun je geen vergissing maken. 40 en 42mm zal ook nog passen en rijdt lichter. De notatie daarvan is dus: 40-622 resp. 42-622. Het knelpunt is hooguit een krap spatbord. De Energizer Pro band is voor jouw gebruik bedoeld en ook nog lichtlopend.

Wanneer je band bovenop een profielloze streep heeft , dus een beetje “vierkant” aan het worden is, is het tijd om te vervangen.

Supier bedankt Sjef voor dit heldere advies nu begrijp ik de verwarring. Het is mij nu duidelijk en ik vergeet vanaf nu de historische aanduidingen. Goede tip van de 40/42 mm. Wanneer is het moment de band te vervangen. Met schoonmaken van de fiets
( fiets op zijn kop) dacht ik dat het profiel redelijk vlak was, is daar een tip of aanwijzing voor waar ik op moet letten.