Scooteroverlast

Origineel: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/de-feiten-over-scooteroverlast/

Snorscooters mogen van minister Schultz – in bepaalde situaties en met helmplicht – van het fietspad verbannen worden. Dat voorstel deed ze vorig jaar al. Het wachten is nu op de Tweede Kamer. De Fietsersbond roept kamerleden op om in te stemmen met de verplaatsing van snorscooters naar de rijbaan. Feiten, fabels en achtergronden op…

1 like

Ik ben het volledig eens met de strekking van deze artikel. Scooters horen niet op de fietspad. Ze gaan veel te hard en vertonen vaak roekeloos gedrag. Alleen al de pizza-bezorgers rijden als gekken op de fietspadden. Ik zie ook minstens eens per jaar een scooter met een auto botsen, met de politie, ambulance daarbij en met alle gevolgen van dien. Ik fiets heel veel, rond 30 km per dag, maar ik zie nooit snelheidscontroles op de scooters (regio Den Haag).

De uitstoot en vaak het geluid van de scooters is ook weerzinwekkend. Als je midden in de natuur fietst en plotseling een volle lading krijgt van uitlaatgassen, is het niet leuk.

Soms zijn het ook oudere mensen op de scooters die zich netjes aan de snelheidslimiet houden. Er zijn ook schone, stille scooters. Maar die zijn allemaal in de minderheid. Het zou wel sneu voor ze zijn om naar de rijbaan te verhuizen. Maar nogmaals, scooters op de fietspad, zoals het nu gaat, geeft me een heel onveilig gevoel.

Ik ben het niet eens met de verbanning van de snorfiets naar de rijbaan. De snorfiets is een prima vervoermiddel voor mensen die niet in staat zijn om te fietsen en toch graag overal willen kunnen komen. Door de snorfiets van het fietspad te weren wordt deze mensen tekort gedaan.

Maar… feit blijft dat snorfietsen vervuilend zijn, stinken en herrie maken en dát past zeker niet op het fietspad. Ik pleit daarom voor het uitfaseren van snorfietsen met verbrandingsmotor (zeg binnen 5 jaar) en het toelaten van elektrische snorfietsen met een snelheidsbegrenzing van 25 km/uur op het fietspad.

Ik ben daar niet z’n voorstander van, het maakt de mens alleen maar luier en ik zie dat probleem al bij de normale e-bike. Het is niet voor niets dat de Gezondheidsraad in de beweegrichtlijnen 2017 als advies heeft “'Bewegen is goed, meer bewegen is beter”.

Als mensen niet met ondersteuning kunnen fietsen dan is het naar mijn idee tijd om te gaan zoeken naar alternatieven zoals een elektrisch ondersteunde trike.

Een trike, elektrisch ondersteund of niet, maakt het in het artikel geschetste probleem alleen maar erger omdat een trike (en ik rij zelf een Flevotrike) nu eenmaal breed is. Daarom kies ik soms zelfs de rijbaan vanwege de wet die mij de mogelijkheid geeft om met een breedte boven de 75 cm in sommige gevallen het fietspad te verlaten.

Ons op zich prachtige fietspadennetwerk is voor het grootste deel nu eenmaal ontworpen op ouderwetse rijwielen waar maar beperkt ingehaald hoefde te worden. Dat we ooit voorloper waren werkt ons nu met de uitbreiding van nieuwe soorten vervoermiddellen nu eenmaal tegen. We hebben hier nu eenmaal last van de wet van de remmende voorsprong en in veel gevallen is het nu eenmaal onmogelijk om op bepaalde trajecten de fietspaden te verbreden zonder de bestaande infrastructuur volledig op de schop te gooien.

Ja, je hebt een punt, een trike past niet op de meeste fiestpaden en is dus niet een heel goed alternatief voor ouderen/minder validen.

Ik blijf erbij dat als mensen niet het beetje kracht kunnen leveren om een elektrische fiets met flinke ondersteuning te kunnen rijden dat in dat geval een elektrische snorfiets die rijdt zonder bijtrappen ook een brug te ver is.

Ook hier weer niet helemaal met je eens :wink:

Het probleem met een elektrische fiets met trappers is dat je relatief hoog moet zitten om voldoende bodemvrijheid te hebben voor de trappers om de grond niet te raken. Dat maakt 'm per definitie onstabiel als je geen of weinig snelheid hebt. Een (elektrische) scooter heeft die noodzaak niet dus zit je lager bij de grond waardoor je altijd met je voeten aan de grond kan terwijl je zit. Met gladheid kan je zelfs je benen een centimeter van de grond houden als je rijdt. Gezien het feit dat veel ongelukken met oudere bestuurders met stabiliteit te maken hebben, is een scooter dus wel degelijk veiliger dan een fiets.

Een ander gevaar met fietsen is dat de sensor bepaalt wanneer de motor stroom krijgt. Zeker bij de populaire goedkope merken zit er een eenvoudige sensor in het trapstel die al snel ongemerkt en ongewenst aangeraakt wordt. Hoe vaak ik bij stoplichten mensen al niet een meter vooruit geduwd heb zien worden omdat ze simpelweg hun trapper alvast in de goede positie draaiden. Bij een scooter is de kans op omgemerkt gas geven toch een stuk kleiner.

Prima dat we het niet helemaal eens zijn, zolang we inhoudelijk argumenten uitwisselen kan ik er wat mee.

Je hebt in gelijk wat betreft ook lager zwaartepunt voor de scooter maar of dat de scooter direct veiliger maakt betwijfel ik sterk. De scooter is zwaarder, je voeten staan niet sneller op de grond en misschien is het op ongemerkt gas kleiner maar het risico te veel gas te geven groter.

Verder ben ik niet zo gecharmeerd van (elektrische) scooters en ben blij met de beweging om scooters naar de rijbaan te verplaatsen. Rolstoelen, ook elektrisch, zijn wat mij van harte welkom op het fietspad net zoals “alles” wat met spierkracht wordt aangedreven of wordt ondersteund tot 25 km/u. Als er toch iets van een scooter wordt toegelaten dan een die maximaal 15 km/u kan zodat de meeste mensen toch kiezen voor een e-bike.

Om nog even op de trike terug te komen, ja die past niet zo goed op het fietspad maar met een tricycle kan je als honderdjarige nog fietsen en die past naar mijn idee wel op het fietspad.

Door omstandigheden verblijf ik een weekje in Den Bosch langs een doorgaande weg. Dat scooters overlast veroorzaken wist ik al (stank en herrie) maar nu ik tijdelijk van platteland naar stad verhuisd ben valt me op hoe erg die overlast is.

Op het platteland woonde ik ook langs een doorgaande weg (Hoofdstraat in Herveld) en ook hier rijden veel scooters maar de overlast viel eigenlijk mee. Daarbij moet ik wel meegeven dat onze voormalige woning zeer goed geïsoleerd is met kwalitatief zwaar dubbel glas en goede kierdichting rondom ramen en kozijnen terwijl het appartement in Bokkie het moet doen met slechte isolatie, enkel glas en niet bestaande kierdichting.

Nu ik in Den Bosch verblijf besef ik waar het verschil in zit. Uiteraard is het scootergebruik in Bokkie vele malen hoger dan in het landelijke Herveld maar de stank- en geluidsoverlast is per scooter duidelijk hoger. En daar is een goede reden voor. In Herveld praten we over vrijliggende woningen op geruime afstand van elkaar met 2-3 bouwlagen en in Bokkie van aaneengesloten bebouwing aan weerszijden van de weg met 3-4 bouwlagen. Het knetterende scootergeluid weerkaatst enorm tussen die massieve wanden en de penetrante uitlaatgassen van de tweetakt-motoren blijven langer hangen tussen de bebouwing.

In Herveld kunnen geluid en gassen ontsnappen via de ruimte tussen de woningen…

Gelukkig is het nog voor een paar dagen en kan ik deze scooterhel verruilen voor de stilte van Banda Abou op Curaçao, onze nieuwe woning ligt aan een doodlopende weg met slechts een handjevol woningen op gemiddeld honderd meter afstand van elkaar en achter de woning een beschermd natuurgebied.