SENSA CROSS TRAVEL DISC 27 2015 - Central bikes

Hallo,

Voor woon-werkverkeer ben ik op zoek naar een goede fiets ongeveer 600 euro. Uiteindelijk is mijn oog gevallen op deze Sensa fiets gevallen. Ik wil de fiets voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruiken waar ik ook een stuk een heuvel op moet. Daarnaast zal ik er af en toe mee naar en door de stad fietsen. De fiets heeft een verende voorvork maar en zit ook een lockout functie op. Ik las ergens dat Sensa ook de mogelijkheid bied om een vaste voorvork te kiezen.

De fiets heeft naar zo ver ik als leek kan zien een erg goede prijs/kwaliteit verhouding.

EIGENSCHAPPEN

ALGEMEEN
Prijs 649,-
Merk Sensa
Productnaam Cross Travel Disc 27
Modeljaar 2015
PRODUCTSPECIFICATIES
Wielmaat 28
Aantal versnellingen 24
Kleur Zwart
Gewicht (gram) ca. 1966 gr
Banden Schwalbe Road Cruiser
Voorvork SR Suntour NCX geveerd
Zadel Sport tourer FLX Gel
Zadelpen Supra Alu
Stuurpen Supra Verstelbaar met gereedschap
Wielen Aluminium velgen & rvs spaken
Derailleur voor Shimano Alivio
Derailleur Achter Shimano Deore 9 speed
Shifters Shimano Alivio
Crankstel Shimano Triple
Pedalen Alu
Bremsung Hydraulische schijfremmen Shimano
Verlichting voor Halogeen op naafdynamo
Verlichting achter LED op nnafdynamo
Slot Ringslot
Frame Alunimium

Alleen het gewicht lijkt me aan de lage kant…:-)). Een vaste vork is te prefereren boven een verende met lockout. Bespaart kapot gaan, onderhoud en veel gewicht.

OK, dan zou ik dus voor de vaste vork gaan.
Maar verder is de fiets wel ok voor het geld.?

Afgaande op de specificaties is dit een kwaliteitsfiets. Zeker voor het geld. Al googlend vind ik deze fiets alleen met V-brakes, dus misschien is het model 2014, vandaar de prijs. Hydraulische schijfremmen zijn mooi en sterk, maar reken op snel verslijten van de remblokjes, die zijn maar 1-2mm dik. Leer zelf de blokjes te vervangen, anders moet je vaak naar de fietsenmaker. Vraag even na of het type met vaste vork dezelfde specificaties heeft.

Beste Sjef,

Als ik de website van central bikes mag geloven is dit een speciale versie van de cross travel die zij exclusief in samenwerking met Sensa verkopen.

Voor zover ik me heb kunnen inlezen is Central bikes wel een betrouwbare dealer.

Is het nog mogelijk om in de toekomst de schakelgroepen te “upgraden” naar full Deore bijv?

Beste Sjef,

Als ik de website van central bikes mag geloven is dit een speciale versie van de cross travel die zij exclusief in samenwerking met Sensa verkopen.

Voor zover ik me heb kunnen inlezen is Central bikes wel een betrouwbare dealer.

Is het nog mogelijk om in de toekomst de schakelgroepen te “upgraden” naar full Deore bijv?

Upgraden naar full Deore blijft mogelijk, maar niet in 3 x 8v. Deore is inmiddels 3 x 10v, hoewel 3 x 9v nog wel verkrijgbaar is. 10v shifters vereisen bijpassende 10v achterderailleurs, omdat de schakelratio drastisch veranderd is. Eerst maar eens enkele tienduizenden kms maken! Veel fietsplezier!

Ik rij zelf op een Travel Lite van Sensa en mijn vrouw geniet al een paar jaar van haar Sensa Cross.
Het is een puur Nederlands merk (uit Almelo) met goede spullen erop. Ze zijn duidelijk goedkoper dan de bekende grote jongens als Gazelle en Batavus.
Tip: Kijk bij alle merkfietsen maar eens wat voor Shimano groep (Alivio, Duore, LX, XT) erop zit.
Dan zie je duidelijk (prijs-)verschillen.