Stadsfiets uitdaging

Beste medefietsers,

ik ben op zoek naar een goede, robuuste stadsfiets met de volgende eigenschappen:

  • Terugtraprem
  • Geen versnellingen

Een beetje zoals de OV fiets, een aangepaste Batavus die door Bikes2Go wordt gemaakt voor de NS maar helaas niet te koop is. Het feit dat deze fietsen als voornaamste eigenschap robuustheid moeten hebben maakt dat dit ontwerp aantrekkelijk.

Ik heb een Veloretti Cafechaser maar die heeft zeer goedkope onderdelen als je het bedrag dat je er voor moet betalen meeneemt. Met name de remnaaf is van zeer slechte kwaliteit. Ik kan natuurlijk de remnaaf upgraden maar laten we dat even buiten beschouwing laten. Mogelijk houd je alleen het frame in originele staat over.

Heeft iemand een tip?

Zoek op dit forum naar “stadsfiets”, en je zult zien dat het onderwerp meerdere keren is besproken.
Meestal vragen mensen om een stadsfiets omdat ze een fiets zoeken waarvan ze verwachten dat hij het altijd doet. En zijn om die reden bereid genoegen te nemen met een wel heel erg kale fiets.
Ik vind dat geen goede gedachtengang.

Bijvoirbeeld.
Je zegt dat je geen versnellingen wilt vanwege kwetsbaarheid.
Weet je zeker dat je ze niet nodig hebt?

Er zijn ook versnellingssystemen zonder kwetsbare kabels.

Zoals ik al aangaf is het een uitdaging om een goede fiets te vinden zonder versnelling en met terugtraprem. Dat zijn de randvoorwaarden. Daarbinnen zoek ik de meest robuuste fiets. Om een of andere reden lijkt het zo te zijn dat deze fietsen niet verkocht worden.

Ik wil dus geen naafversnelling en geen schijf- of trommelremmen.

Ik weet er genoeg.
Maar je bent erg onduidelijk over wat je wilt.
Zithouding
Spatborden
Bagagedragers
Dikke banden
Kettingkast
De looks, hip of traditioneel
Verlichting
Lichaamsgewicht
Lichtlopend, of is 100W voor 0 km/uur acceptabel

Prijskategorie

Als je een beetje handig bent, zet je een fiets met een terugtraprem zelf in elkaar.

Zoals in het artikel genoemd lijkt Azor me een optie.

Met de configurator kan je kiezen per onderdeel wat je wilt. Ik zou wel voor een naafdynamo voor gaan mocht je ooit in het donker fietsen.

Cortina heeft de U1 met batterijverlichting en Gazelle kent de Esprit met verlichting via een naafdynamo. Deze beide modellen zijn er met versnellingen maar zijn er ook zonder versnellingen en een terugtraprem. Vroeger waren dergelijke fietsen de meest voorkomende variant. Nu moet je ze met een lampje zoeken. Dit terwijl ze in een vlakke stadse omgeving voor een gezond iemand het meest voor de hand lijken te liggen.

Dank je die azor fietsen zien er goed uit. Precies wat ik zoek. Ze zijn niet goedkoop zo te zien maar het is zeker een optie, dank je…

We willen dat onze stadsfiets er altijd voor ons is.
Maar moet vaak buiten de elementen trotseren.
Dat maakt de stadsfiets tot een van de meest ondergewaardeerde fietsen.
De racefiets staat, naar mijn indruk, bovenaan de hierarchie van begerenswaardige objecten.

Ik ben erg tevreden met mijn stadsfiets.
Made to measure.
Maar ik ben nooit op het idee gekomen om deze fiets te vernoemen.

Father Brown (BBC first) heeft zijn trouwe stalen ros vernoemd naar het onversaagbare paard van Alexander de Grote (300 BC)
Bucephalus
Een treffende vernoeming.

Hoi Jan,

Als ik jou was zou ik voor de Esprit gaan of Azor. Een naafdynamo is ook heel fijn; geen gedoe met batterijen. Wel vind ik het jammer dat er geen voorrem op de Esprit zit. Zelf zou ik dat wel willen, voor de veiligheid. Dat zou je bij Azor wel kunnen selecteren, mocht je daar prijs op stellen.

Ik had de Azor jersey lug heren op het oog voor 694 en had deze bijna besteld maar mijn vrouw vond een 2de hans Cortina Mozzo die voor 650 wegging. Ik snap dat dit valsspelen is maar het was een fiets die nauwelijks gebruikt was en was ingeruild tegen een elektrische fiets. Het bleek dat ik niet zo strak in de leer ben als ik dacht en we hebben toch maar voor deze gekozen. Sorry daarvoor.

Vals spelen?? Hoe kom je erbij?
Je bent gewoon een attente koper.