Verblinding door groot licht

Ik erger me steeds vaker aan auto’s (en tegenoordig ook diverse brommers of scooters, ja zelfs fietsen) die met enorm groot licht rijden.
Daardoor zie je vaak alleen nog maar die enorme lichtbundel en verder niets meer.
Stel je voor dat er iemand zonder licht naast rijdt of er net een voetganger van de andere kant komt, je ziet niets meer en door het ontbreken van zicht raak je je richtingsgevoel tijdelijk kwijt.
Vaak zit er niks anders op dan vol in de remmen gaan. Soms wil fietsen met een hand schuin voor je gezicht om de lichtbundel te breken nog wel eens helpen.
Zijn er meer mensen die zich hieraan ergeren of hier last van hebben ?

Wat zou hieraan te doen zijn ?
Een maximum toelaatbare lichtsterkte ?
Een campagne gericht op de automobilist die hem eraan herinnert dat een fietser verblind kan raken door het voeren van groot licht ?

1 like

Hiermee ben ik het helemaal eens. Vooral ook de meest geavanceerde verstralers zijn erg asociaal voor fietsers.
Daarnaast dimmen sommige automobilisten hun groot licht veel te laat. Terwijl je toch zou zeggen, dat ze dankzij hun lichtsterkte fietsers lang van te voren aan zouden kunnen zien komen…

De enige oplossing lijkt mij een verbod op overdreven felle lampen (xenonlampen) en het bewust maken van de automobilist van de effecten van groot licht.

Het is tegenwoordig heel triest gesteld met de verlichting in het verkeer, omdat 1 op de 5 auto’,s , heel veel motoren,de meeste brommers en zelfs heel veel fietsen of met groot licht rijden en net doen of ze alleen op de weg rijden of hun verlichting veel te hoog hebben staan.Tegenwoordig doen ook de fietsfabrikanten hun werk niet goed omdat zij de fietsen vanuit de fabriek met een veel te hoog afgestelde koplamp de weg opsturen. Ik hoop dat zij hierwat aan gaan doen want dit is heel vervelend.

Vaak is het zo dat automobilisten buiten de bebouwde kom de moeite niet nemen om hun groot licht te dimmen voor die fietsende tegenligger. Ik bestrijd ze met hun eigen wapen, dat ook ideaal is voor onverlichte wegen buiten de bebouwde kom. Ik heb nl. een fietslamp op een batterij, met powerleds die twee standen heeft. Groot licht en dimlicht. Een automobilist die niet dimt, doet dat wel als ik groot licht opzet! Zorg er wel voor dat je tijdig dimt bij tegenliggers.
Ook een andere tip is: probeer niet in het licht te kijken, maar dwing jezelf ernaast te kijken. Instinctief doe je dat, waardoor je extra verblind raakt. Als je hiervan bewust bent en je doet het niet, kun je nog iets zien.

Moderne fietsverlichting is inderdaad zeer krachtig. Goede lampen - bijvoorbeeld modellen die toegelaten zijn op de Duitse weg - kan je goed afstellen zonder medeweggebruikers te verblinden. Met een dergelijke lamp kan je wel de weg zodanig verlichten dat je er zelf wel plezier van hebt.

In mijn velomobiel kan ik de lamp vanuit de fiets in hoogte verstellen. Bij een auto met groot licht even iets te hoog richten geeft zeer snel resultaat. Overigens is ook een correct afgestelde koplamp voor een ligfietser al snel vervelend.

Er is nog een aspect dat hier een rol speelt. Fietspaden hebben vaak alleen een midden-streep, evenals B-wegen en ventwegen. Dit dwingt je om naar het centrum van de weg te kijken, juist ja: in de richting van de koplamp van de tegenligger. Bovendien zie je niet goed waar de weg ophoudt, en laat je daarmee ook te weinig ruimte bij het passeren.

Kortom: niet alleen kijken naar de lampen, maar ook naar de wegen zelf. Het is niet realistisch te verwachten dat ineens alle lampen correct zijn afgesteld, aan de weg sleutelen is tot op zekere hoogte eenvoudiger.

Ook leuk: met mist kijken hoe de bundels zijn afgesteld. Veel merk-fietsen hebben daarbij de beroerdste bundels, ik zie ze vaak over mijn hoofd gaan.

Maarten Sneep

Als er iets is dat ik zo erg haat en zo een hekel aan heb dan is dat wel Groot Licht/ Fel Licht
grrrrh
velo bike

Zelf kan je iets aan het verblind raken doen door een (zonne)bril met gele glazen te dragen, deze glazen filteren een groot deel van het overbodige licht.

Omdat ik zelf voor een voor 85% onverlicht traject fiets (woon-werkverkeer, 19 km enkele reis) door bos- en polderwegen heb ik een Exposure Sixpack aangeschaft.
30 jaar geleden zag ik best goed in het donker, maar met het toenemen van de leeftijd neemt het zicht in het donker toch wel wat af.
Op mijn elektrische fiets rijd ik eigenlijk altijd zo'n 27 km/u en dan is de standaard verlichting (hoewel die voor een fiets best goed is) toch te gering om echt een eindje voor je uit te kunnen kijken. 

De Sixpack geeft onvoorstelbaar veel licht, bij tegenliggers is evengoed mijn wegdeel nog verlicht en als ik de lamp ook maar even iets naar links draai (hij heeft een draaipunt), dan dimt elke automobilist onmiddellijk.

Ik fiets veel in het donker en gebruik zelf een batterij led, maar die richt ik op de weg. Veel tegemoetkomende fietsers hebben een lamp die veel te fel is, onnodig op een fiets, met een kleinere lamp ben je nog steeds goed zichtbaar en in het pikkedonker is het ook niet nodig om de weg te zien. Wel verblind het je tegenligger. Op smalle fietspaden zie je de berm niet meer, wat gevaarlijk kan zijn.

Als je in het donker van Simonshaven naar Hekelingen fietst over de Garsdijk wordt je als fietser verblind door auto’s die met normaal dimlicht rijden. De oorzaak is dat het fietspad aldaar een meter lager ligt dan het wegdek waar auto’s over rijden. Er zijn hier nog veel meer fietspaden die lager liggen dan de rijbaan voor auto’s. De overheid zou hier eens wat aan moeten doen.