Voortijdig defect accu Sparta ION RX PLUS

Na 3 jaar stopte de trapondersteuning van de elektrische fiets abrupt.

Door de dealer en de fabrikant is in dit geval direct gezegd dat het batterijpakket aan zijn technisch einde is en dat dit bij het gebruik van elektrische fietsen normaal is.

Bij deze fiets in kwestie is het batterijpakket gemiddeld iedere 40 kilometer geladen wat dus neerkomt op circa 65 laadcycli, niet direct een aantal waarvan verwacht mag worden dat het batterijpakket hierdoor al versleten zou moeten zijn.

Li-ionaccu's van deze generatie kunnen 300 tot 500 laadcycli mee. Als we uitgaan van het laagste aantal van 300 laadcycli zou het batterijpakket op 22% van de levensduur aangekomen moeten zijn wat als redelijk beschouwd kan worden.

Er is door mij een technisch onderzoek gedaan aan het batterijpakket http://youtu.be/uHH6RhJKzbc en daardoor is vastgesteld dat er met de 10 li-ioncellen niets mis is. De spanning op elke cel is ongeveer 3.9 volt.

Uit deze waarneming is meteen duidelijk dat er iets anders aan de hand is met het batterijpakket en dat de geïntegreerde elektronische schakeling verantwoordelijk is voor het abrupt falen van de trapondersteuning.

De schakeling is onderzocht en bevat naast 5 power MOSFET's een processor en aantal microcomponenten om de processor in te stellen. Zoals verwacht niet echt ingewikkeld voor een eenvoudig proces van trapondersteuning van een e-bike. De geschatte produktiekosten van de elektronische schakeling zijn ongeveer 40 euro.

Omdat alle 5 trapondersteuningsfuncties uitgevallen zijn ligt het voor de hand te concluderen dat de processor defekt is.

Dit soort elektronische schakelingen hebben bij een juist ontwerp een lange levensduur die de levensduur van de fiets veruit overstijgt. Het voortijdig falen van deze schakeling wijst op een slecht ontwerp waardoor de processor buiten de voorgeschreven specificaties moet werken met als gevolg een voortijdig defekt.

Omdat deze slecht ontworpen schakeling deel uitmaakt van het gesealde batterijpakket is een goede diagnose door een dealer niet uit te voeren en wordt de klant opgezadeld met de aanschaf van een nieuw batterijpakket van 500 euro.

Na vervanging van het batterijpakket is vastgesteld dat de fiets anders reageert op veranderingen in de trapondersteuning.

Bij het eerste batterijpakket was tijdens de omschakeling van de trapondersteuning naar een hogere stand een duidelijke schok in de transmissie voelbaar.

Tijdens de eerste testrit met het nieuwe batterijpakket was meteen voelbaar dat de fiets bij omschakeling naar een hogere trapondersteuning dit nu zeer geleidelijk doet en dat geen onregelmatigheid tijdens de omschakeling voelbaar is.

Het lijkt erop dat er iets aan de elektronische schakeling is gewijzigd maar dat kan ik zonder de fabrieksspecificaties en schema van de schakeling niet aantonen. Dat is verder ook niet nodig, de conclusie is duidelijk: door een onhandig ontwerp (integratie batterijpakket en elektronische schakeling) en een slecht ontwerp van de elektronische schakeling worden reparatiekosten onnodig hoog opgedreven.

Mijn ervaring met Sparta is ook niet geweldig. Ik had er beter aan gedaan om voor mijn aankoop op internet rond te kijken hoe de kwaliteit is van Sparta. Dit merk had vroeger een goede naam als het ging om service. Maar als je dit verhaal lees dan schrik je toch. Bij mijn fiets ging het complete achterwiel defect en een rondje internet liet al snel zien dat ik niet de enige was met dit probleem. Sparta reageert niet op mijn mail als je ze vragen stelt over de kwaliteit van het achterwiel. Mijn volgende fiets zal zeker niet het merk Sparta dragen.

Je hebt inderdaad veel pech, maar het is wel logisch dat Sparta niet reageert. Het is immers de verkoper op wie de plicht tot garantie rust. 24 mnd, niet meer, maar ook niet minder. Daar moet je aankloppen.

In 2011 een Sparta RXS+ (herenmodel) gekocht.
Inmiddels heb ik al 2 keer een nieuw frame gekregen i.v.m. framebreuk net onder het zadel. Elke 2 jaar is het weer zover.
Ik ben 82 kilo en gebruikt de fiets weliswaar veel maar op een normale manier.
Dit kennelijke inferieure product was destijds één van de topmodellen van Sparta.
Tot nu toe is mijn vertrouwen in het derde (!) frame niet bijster groot.
Het zou Sparta sieren als zij met een echte oplossing komen. Vervangen door een ander model fiets evt. met bijbetaling.

In voorjaar 11-06- 2013 hebben wij (mijn vrouw en ik) 2 Sparta Ion DTS gekocht, de eerste storing was al op 21-11-2013, kortsluiting in de verlichting. Hierna zijn er tot 200-09-2015 een 19 tal storingen geweest. Er is al een nieuw display houder geplaatst, regelmatig de contact punten in het frame bij gesteld, maar mag niet baten. Als je over een hobbelige weg rijdt stopt de trapondersteuning er mee en geeft aan dat de accu leeg is. Nu is de ondersteuning er mee getopt omdat het regende, fiets weer bij de fietsenmaker gebracht en verteld wat de klachten zijn. De accu moet erg lang aan de oplader zitten om tot 100% te komen, nu wordt verteld dat de accu een aantal rotte cellen heeft en vervangen moet worden, kosten 360,00 euro.
Als je een mail naar Sparta stuurt binnen de garantie periode met de vraag of hier iets aan gedaan kan worden, reageert Sparta niet eens.
Je kan een fiets kopen van 2700,00 euro maar service kan er niet worden gegeven.
Wij zijn er zeker van dat als er een nieuwe E-bike moet komen dit zeker GEEN SPARTA zal zijn, ik kan een ieder die een e-bike willen kopen, de revue’s te lezen die op het internet staan, dit kan een hoop problemen besparen.

grt
bram

In voorjaar 2013 hebben wij (mijn vrouw en ik) 2 Sparta iON RXS Plus met de zware accu met 150km bereik. We hebben daar net een goed jaar er prima mee kunnen rijden. Maar na een jaar zijn de problemen begonnen, eerst hebben we beide last gehad met een slechte dockingstation van de accu.

Deze dockingstations waren geheel van plastic en niet bestand tegen trillingen en de zware accu. Hierdoor viel tijdens het fietsen bij elke oneffenheid in de weg de stroom uit. Na diverse reparaties werd uiteindelijk het dockingstation vervangen door een stevige metaalversterkte uitvoering.

Direct na deze vervanging van de dockingstation kregen we weer accu problemen, na een rit van 40km en nog een capaciteit van 30% gaf het display plotsklaps aan LEEG! En dit geschiedde bij onze beiden fietsen binnen een paar maanden.
Na allerlei acties van onze fietsenmaker Sparta dealer bleef de accu onbetrouwbaar en uiteindelijk werden deze beide accu’s onder garantie vervangen.
Maar nu na weer een jaar later, heb ik weer accuproblemen storing E48 = spannings- en temperatuursensor storing. Dat betekent dat de software (processor) en de sensoren in de Sparta accu van slag zijn, de software meet verkeerde temperaturen en spanningen, waardoor de software het laadprocedures stopt. Met andere woorden mijn accu laadde niet goed meer op, uiteindelijk na 2 dagen leek de accu vol maar bij het wegrijden gaf het display geen 100% maar 85% aan. Dus heb je dan een beperkte capaciteit en de accu is nu ook sneller leeg.
Omdat gezegd werd dat de software een te lage temperatuur meet, heb ik de accu gereset door de zekering eruit te nemen en de accu met gesloten rubbers een nacht in de koelkast heb gelegd.
Dit heeft een paar dagen goed gewerkt, de accu laadde weer op tot 100% en had weer een grote actieradius. Maar ja, dit is geen goede oplossing voor een fiets van € 2.700,00 en net 2 jaar oud!
Hierna via de Spartadealer een nieuwe accu geclaimd omdat de vervangende accu nog geen jaar oud was! Maar Sparta is onverbiddelijk en geeft geen nieuwe accu meer omdat zij kijken naar de leeftijd van de fiets en deze is net over de 2 jaar.
Uit coulance wilden ze wel een korting geven op een nieuwe accu die € 749,00 kost!
Dit Is een slechte reclame voor Sparta, wij dachten de Rols Roy’s gekocht te hebben onder de E-bikes, maar het is een onbetrouwbare E-bike. We durven niet ver meer te fietsen, bang dat een van onze accu’s weer kuren krijgt. Als je op internet zoekt kun je lezen dat wij niet de enige zijn, die binnen een echtpaar 2 defecte accu’s hebben, dit is dus geen toeval meer, maar een bewijs van onvermogen van Sparta. Deze accu’s zijn een goudmijntje je mag je ‘defecte’ accu inleveren tegen een ‘nieuwe’ die waarschijnlijk gewoon gerepareerd wordt door Sparta door de sensoren of processor te vervangen (kostprijs ca. € 50,00) en vraagt € 375,00 voor een ‘nieuwe’ waar ik bij voorbaat al geen vertrouwen in heb!
Voor ons zeker geen Sparta fietsen meer! We hebben slechts 2200km en 3200 km met deze E-bikes gefietst.

zie reactie boven: de accu van mijn vrouw haar fiets is voor 350,00 euro vervangen in april 2016. Nu ongeveer 2 maanden later stopt de accu van mijn fiets er mee, deze zijn op de zelfde datum gekocht ,het commentaar van Sparta op de vraag dat dit wel erg toevallig is dat je een andere accu kan krijgen voor 350,00 euro. Het enige goede van Sparta is dat zij bijna precies weten wanneer er een accu storing geeft en deze voor veel geld vervangen moet worden. Er is een artikel bekend dat Sparta te vroeg de E-bikes op de markt heeft gebracht, terwijl zij daar nog niet klaar voor waren, maar niet de markt wilde mislopen met alle gevolgen voor de consument die de rekening mag betalen.
Ik begrijp niet dat als er zoveel problemen zijn met de accu’s van de Sparta fietsen, dat er zo’n halsstarrige houding aannemen, je moet het toch van tevreden klanten hebben.

mvg
Bram