Na 3 jaar stopte de trapondersteuning van de elektrische fiets abrupt.
Door de dealer en de fabrikant is in dit geval direct gezegd dat het batterijpakket aan zijn technisch einde is en dat dit bij het gebruik van elektrische fietsen normaal is.
Bij deze fiets in kwestie is het batterijpakket gemiddeld iedere 40 kilometer geladen wat dus neerkomt op circa 65 laadcycli, niet direct een aantal waarvan verwacht mag worden dat het batterijpakket hierdoor al versleten zou moeten zijn.
Li-ionaccu's van deze generatie kunnen 300 tot 500 laadcycli mee. Als we uitgaan van het laagste aantal van 300 laadcycli zou het batterijpakket op 22% van de levensduur aangekomen moeten zijn wat als redelijk beschouwd kan worden.
Er is door mij een technisch onderzoek gedaan aan het batterijpakket http://youtu.be/uHH6RhJKzbc en daardoor is vastgesteld dat er met de 10 li-ioncellen niets mis is. De spanning op elke cel is ongeveer 3.9 volt.
Uit deze waarneming is meteen duidelijk dat er iets anders aan de hand is met het batterijpakket en dat de geïntegreerde elektronische schakeling verantwoordelijk is voor het abrupt falen van de trapondersteuning.
De schakeling is onderzocht en bevat naast 5 power MOSFET's een processor en aantal microcomponenten om de processor in te stellen. Zoals verwacht niet echt ingewikkeld voor een eenvoudig proces van trapondersteuning van een e-bike. De geschatte produktiekosten van de elektronische schakeling zijn ongeveer 40 euro.
Omdat alle 5 trapondersteuningsfuncties uitgevallen zijn ligt het voor de hand te concluderen dat de processor defekt is.
Dit soort elektronische schakelingen hebben bij een juist ontwerp een lange levensduur die de levensduur van de fiets veruit overstijgt. Het voortijdig falen van deze schakeling wijst op een slecht ontwerp waardoor de processor buiten de voorgeschreven specificaties moet werken met als gevolg een voortijdig defekt.
Omdat deze slecht ontworpen schakeling deel uitmaakt van het gesealde batterijpakket is een goede diagnose door een dealer niet uit te voeren en wordt de klant opgezadeld met de aanschaf van een nieuw batterijpakket van 500 euro.
Na vervanging van het batterijpakket is vastgesteld dat de fiets anders reageert op veranderingen in de trapondersteuning.
Bij het eerste batterijpakket was tijdens de omschakeling van de trapondersteuning naar een hogere stand een duidelijke schok in de transmissie voelbaar.
Tijdens de eerste testrit met het nieuwe batterijpakket was meteen voelbaar dat de fiets bij omschakeling naar een hogere trapondersteuning dit nu zeer geleidelijk doet en dat geen onregelmatigheid tijdens de omschakeling voelbaar is.
Het lijkt erop dat er iets aan de elektronische schakeling is gewijzigd maar dat kan ik zonder de fabrieksspecificaties en schema van de schakeling niet aantonen. Dat is verder ook niet nodig, de conclusie is duidelijk: door een onhandig ontwerp (integratie batterijpakket en elektronische schakeling) en een slecht ontwerp van de elektronische schakeling worden reparatiekosten onnodig hoog opgedreven.