Ervaringen met Sparta ION. lezerservaringen

In de Vogelvrije Fietser deden we een oproep uw ervaringen met elektrische fietsen te delen. Daar gaven veel mensen gehoor aan. Hieronder een paar voorbeelden.

 

In april 2006 kocht ik een Sparta Ion fiets.Comfort D55 Blauw. Na een hernia bleek een fiets met trapondersteuning een uitkomst voor mij voor woon-werkverkeer. (v.v. 11 kilometer) In het voorjaar 2007 was de batterij stuk en werd deze gratis vervangen. Dit viel binnen de garantietermijn. Ik denk dat deze batterij het iets meer dan 1100 kilometer heeft uitgehouden.
Nu 4 jaar verder is de batterij opnieuw stuk. De rijwielhandelaar zag aan de storingscode E001 dat de batterij leeg was maar ik had er met een volle accu nog maar 2 a 3 kilometer mee gereden. De fiets werd gereset/gekalibreerd en deed het weer een dag of 2. Daarna weer de E001 code. Deze fiets is wel erg zwaar om er zonder trapondersteuning op te moeten fietsen maar er zat niets anders op.
De rijwielhandelaar vertelde daarop dat de batterij dan definitief stuk was omdat er waarschijnlijk 1 batterijcel defect was en door onderling spanningsverschil in de cellen, alle cellen stil vielen.
Hij vertelde mij dat de garantietermijn op de batterij verlopen was en ik een nieuwe batterij kon aanschaffen voor €440.- (incl. montage) De batterij alleen al kost €400.- Hierop zou dan opnieuw 2 jaar garantie worden gegeven.
Ik moest de fiets zien als elektronica apparatuur. Als telefoon, tv, wasmachine ed. Mijn verwachting een fiets te hebben gekocht met toch zeker een levensduur van 15 a 20 jaar bleek niet te kloppen.
Ik heb met de tweede batterij 3250 kilometer gereden. De fiets staat altijd aan de lader wanneer ik hem niet gebruik. 83% van de tijd is niet slecht volgens de dealer.
Bij circa 500 opladingen die mogelijk moeten zijn volgens Sparta zelf keer de actieradius van 30 kilometer zou dit 15.000 kilometer moeten/kunnen zijn. De rijwielhandelaar meldde ook dat de slijtage ook zou komen omdat ik er maar korte ritjes mee maak. Maar op internet las ik dat het juist goed is de fiets niet geheel leeg te rijden. Een gebruik per keer tussen de 25% en 50% zou het beste zijn voor de batterij. En in die marge ben ik steeds gebleven. Ik heb me bij de aanschaf van de fiets niet gerealiseerd dat de fiets qua kostprijs juist door de batterij nog een keer over de kop zou gaan. Ik vond de aanschafprijs al pittig maar kon gelukkig gebruik maken van een fietsplan van mijn werkgever en de kosten daardoor wat spreiden.
Na wat internet research (VARA-Kassa. Tros radar, en allerlei sites over de levensduur van batterijen) blijkt inderdaad dat bij die duur (bij batterijen zoals gebruikt in de Sparta Ion) je maar beter uit kunt gaan van 3 jaar. De rest is gewoon mazzel misschien.Ook las ik verhalen van andere mensen die vaker problemen hadden met de batterijen. Sparta houdt zich aan de garantietermijn en komt ons niet tegemoet.
Sparta legt de verantwoordelijkheid ook terug naar de rijwielhandelaar die de fiets heeft geleverd. Daarmee is immers een overeenkomst aangegaan.Het is nu wel mogelijk om voor € 149.- euro drie jaar garantie op de batterij bij te kopen mits deugdelijk gebruikt natuurlijk. Dat is weer 50 euro per jaar!.
Dit aanbod heb ikzelf overigens nooit gehad. Na reparatie van de eerste batterij ook niet. Wanneer de batterij het in de garantietermijn begeeft, zorgt men wel voor een nieuwe maar geldt de aanschafdatum van de fiets als ingangsdatum voor de garantietermijn. Ook een tegenvaller.
Kortom in ben een teleurgestelde gebruiker van de Sparta Ion. De fiets zelf is een uitkomst voor mij maar ik heb niet voorzien dat er zoveel kosten te verwachten zijn door de batterijen.
Ik denk dat dat bij de aanschaf van zo'n fiets wel wat nadrukkelijker aan de orde mag komen. Meteen gaan sparen voor nieuwe batterijen is mijn devies!

H.W.

 

Hier in het kort mijn ervaringen met woon-werk verkeer met de electrische fiets. Ik woon in Veldhoven en rij al 4 jaar elke dag met de electrische fiets fiets op en neer naar Best. De afstand is 11km heen en 11km terug, dus 22km per dag. Mijn fiets is een Sparta Ion met ingebouwde accu waar ik makkelijk 40km mee kan fietsen voor dat ie leeg is. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met mijn Sparta Ion t.o.v. een gewone fiets
Altijd voor de wind, nooit bezweet op het werk aankomen, nooit files en nooit hoeven te tanken.
En als belangrijkste voordeel meestal lekker uitgewaaid en nooit moe.
Het nadeel zou de regen kunnen zijn maar als je het aantal keren per jaar telt dat je goed nat wordt, dan valt dat aantal keren heel erg mee …..
Ik heb elke dag de keus tussen de auto en de fiets, maar het wordt bijna altijd de fiets !!!

 

JW

Ik heb een Sparta IOn, deze is makkelijk in gebruik en nu is deze ook nog een stuk lichter dan 6 jaar geleden Ik ben dus zeer tevreden over mijn elektrische fiets.
PvD

Sparta ion twee jaar 4500 km

zwaar lomp
teveel techniek
te duur
slechte remmen Blokjes !!!
bij vallen , kans op vermorzeld te worden , grotere kans op verbrijzeling lichaams onderdelen
banden te snel verwissellen door gewicht
weinig kans om er zelf maar iets aan te doen , reparaties:
motor vervangen
batterij pakket vervangen
achterwiel versnelling verlaging app. sensor vervangen
drie maal drie weken weg

Mijn moeder heeft sinds enkele jaren een elektrische fiets. Een Sparta ION Entree met een zeer lage instap, zonder versnellingen. Ze wordt dit jaar 83. De fiets wordt echter, met meer dan 30 kilo, te zwaar voor haar. Deze is moeilijk te manouvreren bij het parkeren bij de winkel en in haar garage. Ze is nu bang dat als de fiets valt, ze deze niet meer overeind kan krijgen. Reden voor haar om uit te kijken naar een lichtere elektrische fiets en deze niet meer te gebruiken.
Nu nog even zoeken naar een aanbieder.
Ze genoot er elke dag van haar ION en kon zelfs het ritje van haar dorp naar de stad (Waalre – Eindhoven) per elektrische fiets afleggen.
CdK

Ik heb sinds 2007 een Sparta Ion. Als alles werkt is er niets aan de hand, dan rijd hij heerlijk. Inmiddels 16000 km mee gefietst. Al drie maal Display moeten vervangen, waar Sparta iedere keer weer moeilijk deed over de garantie. Steeds moest ik bewijzen dat hij niet gevallen was, maar normaal gebruikt. Dat hij voor ieder wissewasje bij de dealer aan de computer moet bijvoorbeeld om de tijd gelijk te zetten in het display, kosten € 16.50 per keer, vind ik hopeloos. waarom kan je zelf het programma niet krijgen of kopen voor je eigen fiets, zodat reparatie en onderhoud door jezelf kan worden uitgevoerd zoals ik mijn hele leven al doe.
Orie Rijwielen in Loosduinen rekende mij € 125.00 voor het opnieuw programmeren, omdat hij weliswaar Sparta dealer is, maar de fiets niet bij hem was gekocht.

Ja daar wil ik wel wat over zeggen
Ik heb sinds vorig jaar oktober 2010 de electrische fiets een sparta
Het heeft lang geduurd voor ik om ging maar ben er blij mee. Ik vind het een uitkomst ik woon in de buurt van arnhem dus best veel heuvels en opritten van bruggen.
En dan zet je even de ondersteuning aan en dan ben je zo boven. En bij harde wind of storm hetzelfde dan hoef je niet zo te ploeteren
En wat ook fijn is je hebt altijd licht op je fiets. Niks geen smoesjes van kapotte dynamo of ik had geen batterijen,
Maar iets negatiefs over de fiets heb ik eigenlijk niet.
Maar je weet nooit wat niet is kan nog komen,

Aankoopdatum: voorjaar 2006

Fietstype: Sparta Ion-M-Gear

Batterijpakket: Nikkel Metaal hybride (NiMH), 20 cellen, capaciteit: 216Wh (9000mAh@24V)

Woon-werk afstand: ca.18km

Ik gebruik deze fiets voor het woon-werk verkeer. Per dag leg ik ongeveer 35km af en laad dus iedere dag de accu. Bij de onderhoudsbeurten zag mijn fietsenmaker de capaciteit achteruit gaan en adviseerde me toen (pas) de fiets thuis altijd aan de lader te laten. Dit bleek dus ook echt goed resultaat op te leveren. De accu liep nu veel langzamer terug in capaciteit. Het laatste jaar met de eerste accu kreeg ik steeds vaker uitvallen: halverwege gaf de accu dan plotseling aan leeg te zijn alhoewel de indicator nog bij 45% stond. In de begin periode verbruikte ik maar ca. 60% van de stroom maar tegen het einde van de gebruiksduur had ik alles nodig. Uiteindelijk heb ik de accu vervangen eind 2009. Toen had ik inmiddels 22000km met deze accu gefietst. Dat valt me dus reuze mee, ik had gerekend op minimaal 20000km. Bij mijn fietsenmaker was ik de eerste klant die zijn batterijpakket verving omdat de andere gewoon geheel was opgereden, aan het einde van zijn levensduur.
Inmiddels heb ik met de 2e accu ook alweer meer dan 8000km gereden. Thuis staat hij altijd aan de lader in de schuur en de capaciteit is nog niet achteruit gegaan. Al met al ben ik dus een zeer tevreden gebruiker van de Ion. Doordat ik door weer en wind fiets, ook in de winter, heeft mijn ketting en tandwielen het wel zwaar te verduren. Inmiddels heb ik het achtertandwielkransje 2x vernieuwd en evenzo de ketting. De achterband is inmiddels de 3e. De voorband echter is nog steeds de originele, die heeft dus reeds ruim 30000km gelopen! Ik houd de banden altijd behoorlijk hard. Alleen als het glad is laat ik er wat lucht uit om wat meer grip te hebben op de weg.

Ik ben sinds december 2009 in het bezit van een Sparta Ion blackline. Echt een fantastische fiets! Ik gebruik hem voor woon-werkverkeer Huissen-Nijmegen (18,7 km). Ik kan de accu niet opladen als ik in Nijmegen ben. Toch haal ik de afstand heen en terug royaal. Ik vlieg met een vaartje van 25 - 27 km p/u over het fietspad en de Bemmelse dijk. En hoe rechter de stukken zijn die je fietst hoe hoger je gemiddelde snelheid. En dus ook een grotere actieradius. Doe ik er met de auto vaak 50 minuten over, met de elektrische fiets idemdito. En toch in beweging en buiten, zonder extreme inspanning. En bovendien heerlijk uitwaaien en je hoofd leegmaken van je werk.
Het is maar 1x voorgekomen dat ik een waarschuwing kreeg dat ik nog maar 1 km te gaan had. Meestal heb ik nog zo’n 35% over als ik weer thuis ben. De fiets staat dag en nacht aan de oplader (druppellader). Het is eigenlijk alleen maar jammer dat er een begrenzer op zit. Oh ja, en hij is erg zwaar…

in bezit van Sparta ION XGT anderhalf jaar jong , cat. prijs 2299.00 euro 4500 km , 1e eigenaar .
Rijdt met gewone fiets en ebike , zomer en winter en door
1e jaar cpl. accu pakket vervangen, motor vervangen, aan achteras zit een snelheidsregelaar vervangen, dus drie keer :weken in reperatie.
Lomp en zwaar, te veel high tech , leuk is anders. Te gevoelig voor duur onderhoud, mooi weer fiets , accu holt achteruit in capaciteit.
Sorry geef het nu op .de beste tip voor iedereen die er perse een wil, koop hoe dan ook dames model, klinkt L… heren,minder kans op vallen en vermorzeld te worden onder fiets (ebike)
1e ebike Halfords 1e generatie Limit : Waardeloos
Samen met echtgenoot beide een zelfde model aangeschaft , mijn vrouw rijdt er minimaal op dus geen klachten(show fiets )

Sorry voor de teneur

Naar aanleiding van uw oproep om ervaringen met e-fietsen te vermelden, het volgende:
Ik rijd al 5 jaar op een Sparta ION M-gear.

  • totaal afgelegde afstand ruim 40.000 km
  • 1 keer een nieuw accu en 1 keer een nieuw achterwiel, omdat er zeer veel speling in de lagers was ontstaan en deze speling niet kon worden opgeheven.
  • 1 keer per jaar moeten de ketting en de tandwielenset worden vervangen, als gevolg van slijtage.
  • de fiets is zeer degelijk en roest nergens.
    Ik ben zeer tevreden over deze fiets. De actieradius in de laagste stand van de ondersteuning is (bij matige wind) minstens 60 km en wordt bij regelmatig gebruik eerde meer dan minder…
    Het zwakke punt is de derailleur. Veel onderhoud nodig, zoals regelmatig schoonmaken en smeren. Vlekken op broekspijpen zijn niet te vermijden, ondanks knijpers op de broekspijpen.
    Het sterke punt van deze fiets is de indicatie van de actuele energievoorraad in de accu, met een nauwkeurigheid van 3%. Uniek, bij de ION-fietsen. Dit was voor mij de belangrijkste reden om deze fiets te kiezen.
    Veel andere fietsen hebben een paar LED-jes, die (grof) aangeven hoe het met de energievoorraad is gesteld… Plotseling gaat er dan een LED-je uit. Als dat het laatste is, valt plotseling de ondersteuning uit. Slecht, Waardeloos, Onbruikbaar.
    Ik heb een aantal fietsen langdurig getest in overleg met mijn fietsenhandelaar. O.a. de Gazelle “Innergy” en de “Easy Glider” en nog een paar Chinese fietsen. Ik spreek dus uit eigen ervaring.

Ik heb een website gemaakt, waarin ruime aandacht wordt gegeven aan fietsen, elektrische fietsen, batterijen en accu’s
www.energiefeiten.nl

Mijn ervaring is dat ik mijn batterij niet van de fiets kan halen, en er niet overal gelegenheid is om die op te laden.Sparta Ion.

Na de eerste week fietsen met de Sparta ION RXS Plus kan ik alleen maar zeggen wat een geweldige fiets. De fiets voelt degelijk en solide aan en stuurt erg plezierig. Door het hogere gewicht heb ik het idee dat het fietsen met zijwind beter gaat.

Deze fiets heeft een achterderailleur met acht versnellingen, en een voorderailleur met 3 versnellingen. Het schakelen gaat goed en trefzeker, wel is het zo dat je in de hoogste versnelling met 26 km/h redelijk snel trapt. Met 27 km/h op de teller werkt de ondersteuning nog, ga je iets sneller dan schakelt hij uit.

De ondersteuning heeft 4 standen: Uit, Eco, Normaal, Power. Als er weinig tegenwind is voldoet de stand Eco op een vlakke weg, de stand Normaal is door mij het meest gebruikt en hiermee kan je ook vlot tegen een windkracht 5 in fietsen met 23 km/h. Na een aantal fietstochten in de stand Normaal met een windkracht 4 of 5 is de actieradius toch ruim 50 km. De ondersteuning voelt prettig aan en reageert soepel, deze fiets heeft de motor in het achterwiel en de accu onder de bagagedrager.

Dit type fiets is een echte toerfiets met een hoog comfort, wat Sparta schrijft in de folder maken ze zeker waar.

Ik ben dus zeer tevreden over de fiets en ga binnenkort woon/werk fietsen met 26 km per dag.

Kijk op mijn fietsblog om de ervaringen te lezen: www.westdyk.nl/elektrisch-fietsen-fiets-blog.php

HI,

wat kost een nieuwe display voor de sparta ion blackline

Groetjes

Wij hebben twee fietsen met ondersteuning gekocht c3 en tot onze verbazing zit erop geen van de fietsen een fatsoenlijke pomp om bij lekkage je banden op te pompen

Ik heb mijn Sparta ion al heel lang, maar heb nog nooit een lekke band gehad. Dat van het ontbreken van een pompje vond ik eerst ook raar, maar de banden zijn heel sterk.

Een gebruiker onder de naam Anoniem die zelf zijn vragen stelt en vervolgens zelf beantwoord, denkt de redactie dat dit goed is voor de zeggingskracht van dit forum?

ik vind het waardeloos!

Ik heb een nieuw display nodig, waar kun je dit digitaal bestellen of via de ondershoudsplek???

hoi

 

ik wil het volgende even kwijt

voo garantie van u ion ga niet naar

FIETSCITY markelo ook al is garanitie

staat alles op op de rekening voor de volle mep

 

mvg

Ik ben het vertrouwen even kwijt in mijn ION. Fiets geeft foutmelding E0005 communicatieprobleem. Is al een aantal keren bij dealer geweest. De fiets lijkt weer te werken, ik krijg hem terug, fiets een rondje dorp en het probleem is weer terug.

Voor de zoveelste keer naar de dealer, het uitlezen aan de compter lijkt mooier dan het is. Want ze kunnen de storing gewoon niet vinden. Waarom is de melding niet wat concreter zodat het duidelijk wordt waar het probleem zit.

Mijn fietsplezier is op dit moment ver te zoeken.

Ik ben benieuwd of er iemand is die dit herkent.

met vr.groet, Willemien