Wat vinden we van de Muto?

Stella brengt onder een nieuwe merknaam ‘Muto’ een nieuwe e-bike uit met wat leuke functies zoals een klik systeem voor dragers. Ik heb nog niet eerder een e-bike gehad maar moet zeggen deze trekt me wel.

Ik heb alleen geen idee in hoeverre dit een degelijke fiets is en of Muto (Stella) een betrouwbaar merk is. Ik maak me ook zorgen om eventuele reparaties.

Heeft iemand hier al meer over gelezen en onderbouwde opinies over?

Niet veel bijzonders als fiets, ik denk dat je hier vooral met een marketing oog naar moet kijken, een quote (bron).

Stella zag mogelijkheden voor een vervoersmiddel voor mobiliteit in de steden. Al snel bleek dat hier binnen Stella geen ruimte voor was. Zij lieten een speciaal team in een startup vrij werken om zo een ideaal vervoersmiddel te ontwerpen

Wat ik zie ziet er uit als een normale e-bike met een gepatenteerd Click & Roll-systeem waar 25 accessoires (van kinderzitje tot boodschappenkrat) op passen die los verkrijgbaar zijn. Dan denk ik, gepatenteerd betekend dat je de markt alleen hebt dus een hogere prijs kan vragen.

De fiets (denk ik om de prijs “goed” te houden) heeft een voorwielmotor:

Die afneembare accu is mogelijk een plus maar hoeveel mensen doen dat nu echt als ze z’n fiets hebben en betekend het dat als je fiets parkeert je ook je accu mee moet nemen anders kan hij gestolen worden?

Opmerkelijk zijn ETRTO 559 (26 inch) wielen, goed voor minder grote mensen maar wel een uitzondering op de markt.

Brede banden is een goede keus, op het plaatjes lijk ik een riem te zien maar op het eerder gelinkte artikel lees ik gewoon met ketting, dat is wat meer onderhoud.

Bedankt! Daar heb ik wat aan :slight_smile: brede banden klinkt positief. Afneembare accu heeft inderdaad voor en nadelen.

Ik vind dat de website vrij weinig laat zien qua foto’s en video’s.

Heb je het gevoel dat het voor de prijs een goede fiets zou kunnen zijn of denk je dat het overpriced is?

Ze claimen dat het ook zonder motor licht trapt en dat klinkt wel fijn want ik zie in recensies van andere fietsen rond deze prijs dat dat juist vaak een minpunt is.

Onderdeel van de marketingstrategie is dat ze met pop-up stores gaan werken las ik ergens.

Dat klinkt als een prima mogelijkheid eens een proefrit te maken en dat zou ik doen dan kan je voelen hoe het zonder ondersteuning fietsen is en hoe de accu vast zit.

Wat betreft prijs laat ik graag anderen aan het woord.

Aardig unisex design met geïntegreerde batterij. Je ziet haast niet dat het een ebike is. €1549 voor een onderhoudsvrije Gates beltdrive met Nexus 8 naaf is een scherpe prijs. Motorloze fietsen met deze aandrijving kosten al gauw €1000 (en meer). Bedenkingen: ruim 23 kilo kaal is bepaald niet licht. Actieradius van max 70 km zal in de praktijk gemiddeld niet meer dan 35 km zijn voor iemand met een beetje lengte en wat corona-kilo’s erbij. Kliksysteem maakt losse onderdelen waarschijnlijk duur en ik zie geen bevestigingspunten voor een confectiebagagedrager.

1 like

Even een reactie van een gebruiker. Ik heb ruim een maand een Muto en ben er heel tevreden mee.

Over de fiets: hij kost inmiddels kaal 1700 euro. Hij heeft een riemaandrijving en wordt geleverd met twee zadelpennen: een lange en een korte. Je moet hem zelf afmonteren: zadel, stuur afstellen, pedalen. Op internet staan daarvoor instructiefilmpjes. Als accessoire heb ik het achtermandje (chameleon L). De bediening op het stuur is eenvoudig uitgevoerd: in aantal ledjes de ondersteuning en hoe vol de accu is. Een knop voor aan/uit en twee knoppen voor meer/minder ondersteuning. De sleutel van de accu is ook de sleutel van het ringslot (Axa Defender). De brede banden passen in een tulp-fietsenrek. De fiets werd binnen een paar dagen geleverd, sneller dan op site aangegeven.

Doel: voor vervoer ben ik afhankelijk van fiets en OV en ik wil ook met minder kracht kunnen fietsen. Ik gebruik de fiets incidenteel voor afstanden tussen 5 en 15 km.

Praktijk: De fiets rijdt heel stabiel. Hij rijdt zonder ondersteuning superlicht (vergeleken met mijn stadsfiets). Voor mij is stand 1 of 2 (van de 9 ) vaak voldoende. Ik heb geen moeite met wegrijden uit stilstand en vind het prima dat de ondersteuning start als je al rijdt. De fiets heeft een sportieve zit, daar moet ik aan wennen. Ik ben 1.70m en heb het stuur vrij hoog gezet. De accu (+/- 35 cm lang) haal je er heel makkelijk uit, past in mijn rugzak. Hij heeft een stevige dubbele standaard. Persoonlijk vind ik het een voordeel dat hij geen stuur- en zadelvering heeft.

Kritische noten: de bijgeleverde reflector zit op de zadelpen en is niet meer zichtbaar als je mandje monteert. Het mandje heeft een elastiek om bagage vast te zetten, ik heb een extra band gemaakt zodat ik ook een tas die boven mandje uitsteekt kan vastzetten zonder de inhoud te pletten. Het afdekkapje voor montage van voorrekjes rammelde wat, daar heb ik stukje rubber in gestopt. Het idee dat je accessoires zou afwisselen is leuk bedacht, maar zou ik zelf niet snel doen. Het is een extra handeling voor je vertrekt. Je kunt er geen gewone fietstas gebruiken. De fiets heeft een "pling"bel, vind ik niet hard/duidelijk genoeg. Hoe de verlichting in de spatborden zich houdt zal de tijd leren.

Ik ben heel tevreden en blij met de fiets. Ik vind hem mooi, ben gecharmeerd door de eenvoud en de riem. Als je aanschaf overweegt: ik zou zeggen doe een testrit. Locaties te vinden op site van Muto.

1 like

Ik heb nu meer dan 1 jaar een Muto met als een van de redenen accessoires met het click&roll systeem.
Het Muto concept is inmiddels exit; accessoires zijn nauwelijks meer te verkrijgen (bestel webpagina verdwenen en bv kinderzitje niet meer te verkrijgen). Een op tijd bestelde extra accu had maanden levertijd en heeft een andere kleur en uitstraling!
En de Stella helpdesk heeft totaal geen idee!
En ik maak me zorgen over het onderhoud.
Voor mij een dure miskoop!

1 like

Klinkt als een typisch geval van een marketingafdeling die als project een “leuk nieuw” concept mocht opzetten maar toe het niet zo goed liep of toen er “nieuwe” prioriteiten kwamen werd de stekker eruit getrokken.